Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av ukjent datter av Johan Christian Richter Agdenes. Fra Agdenes i Sør- Trøndelag.


Jarbjørg Øien
 Del

Recommended Posts

 

Han var født 11 mai 1877,døpt 

29 juli 1877.

Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Agdenes (Værnes) i Ørland, Ministerialbok nr. 659A08 (1876-1878), Fødte og døpte 1877, Side 11
Permanent bilde-ID: kb20070420660352

 

----

 

Ser at det er feil fødselsår på ham på MyHeritage.

 

spacer.gif
MyHeritage familietrær
Johan Nikolai Solems slekt og familie 20 sep 2015 in Haugen Web Site administrert av Johan Nikolai Solem
Født: Dag Måned 1872 - Sted Død: Dag Måned 1963 Foreldre: Begge foreldres navn Søster: Navnet til søster

 

Ja, det er feil fødselsår på folketellinga for 1920 i digitalarkivet. 1872 er det rette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er feil fødselsår på folketellinga for 1920 i digitalarkivet. 1872 er det rette. 

 

Det er 1877 som er det riktige.Og det var i telling 1910 feilen var,ikke telling 1920. :)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Takk for tipset! Kunne ikke finne ham der, men har jo mange andre å lete etter også  :)

 

Jeg søkte på fornavnet og fødselsdatoen hans.

 

Etternavnet hans var jo litt rart skrevet på gravminner,så kanskje ikke så rart at man ikke får treff sånn med en gang.

 

Han sto skrevet som  Rekcher 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvisst hvor barnet ble født,og når.

Bør vel kanskje sjekke kirkebøkene i Ørland,Bjugn,Stadsbygd,Rissa,Lensvik  og Orkanger også.

Ja huff Ann- Mary. Kan nok bruke et helt liv på å lete. Som å leite etter nåla i høystakken føles det som. Har lett gjennom Ørlandet, Lensvik, Agdenes, Rissa og Stadsbygd, men da jeg begynte å lete i Trondheim ga jeg opp. Men Bjugn og Orkanger har jeg ikke sett i så den kan være verdt et forsøk. En annen ting er at de eldste bøkene er så vanskelig å lese at jeg har gitt opp på grunn av det. Er meget mulig at jeg har oversett det fordi jeg ikke klarer å se hva det står. Håper på at de skal få digitalisert alt sammen slik at det blir enklere å søke. 

Jeg søkte på fornavnet og fødselsdatoen hans.

 

Etternavnet hans var jo litt rart skrevet på gravminner,så kanskje ikke så rart at man ikke får treff sånn med en gang.

 

Han sto skrevet som  Rekcher 

Aha! Ja, den var ny! Prøvde alle varianter av navnene, men den der hadde jeg ikke gjettet! Hehehe Tusen takk for hjelpa. Nå fant jeg den!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Nora Johanne var født 6 jan 1917  på Dahls stiftelse.

Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C03 (1916-1920), Fødte og døpte 1917, Side 14
Permanent bilde-ID: kb20060822020383
 
Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Ministerialbok nr. 605A08 (1916-1920), Fødte og døpte 1917, Side 6
Permanent bilde-ID: kb10081112063012
 
----
 

Kunne det ha  vært  noen form for bidragsplikt  når det gjelder disse 2 uekte døtrene han fikk?

 

Kanskje det kan være opplysninger om det i et eller annet arkiv?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om farskapssaker i arkivene: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Statsarkivet-i-Oslo/Nettartikler/Farskapssakene

 

Jeg har sett mange slike saker i ekstraretts-protokoller, men er ikke kjent med dette materialet når det gjelder det aktuelle området.

 

Mvh Bente

Det var interessant. Har jo sett at de var veldig nøye med å oppgi fars navn når barnet var født utenfor ekteskap noe som har overrasket meg noe fordi jeg har tenkt skammen var så stor at de ville prøve å skjule farskapet mest mulig. Når straffen blei så stor og loven var så streng forklarer det jo hvorfor de som oftest tilstod farskapet. Da er det jo stor sjanse for å finne hans navn i kirkebok.  Men dersom han ikke gjorde det lurer jeg på om disse ekstraretts- protokollene er tilgjengelig på nett? 

Endret av Jarbjørg Øien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Nora Johanne var født 6 jan 1917  på Dahls stiftelse.

Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C03 (1916-1920), Fødte og døpte 1917, Side 14
Permanent bilde-ID: kb20060822020383
 
Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Ministerialbok nr. 605A08 (1916-1920), Fødte og døpte 1917, Side 6
Permanent bilde-ID: kb10081112063012
 
----
 

Kunne det ha  vært  noen form for bidragsplikt  når det gjelder disse 2 uekte døtrene han fikk?

 

Kanskje det kan være opplysninger om det i et eller annet arkiv?

Ja, jeg fikk et tips om akkurat det og har nå skrevet til statsarkivet i Trondheim. Kan ikke finne at det ligger ute materiell om slike saker. Et veldig godt forslag det der. Ser jo ut for at det ikke var så enkelt å tie om farskapet på den tiden, så det er jo håp om at det kan finnes noe om det i farskapssaks- arkiver og annet og håpe på at han har betalt bidrag for denne datteren eller at det ligger en dom eller annet et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.