Gå til innhold
Arkivverket
Nils Aksel Horvei

Hjelp til tyding av tre skifter fra Bakke i Vest-Agder på 1670-tallet

Recommended Posts

Nils Aksel Horvei

Jeg leter etter opphavet til Ståle Larsen på Sira i Bakke, født ca 1678. (Han var beviselig ikke sønn av Lars Kalven og Siri Stålesdtr som Bygdeboka sier. Hun var nemlig fra Østre Klungland i Gyland og ikke fra Brikland i Bakke.)

Derfor ønsker jeg hjelp til tyding av det som gjelder personene og eventuelt gods i tre skifter der sønnen eller ektemannen het Lauritz Sira.

Det første etter Ingrid Nilsdtr 16/7 1674 på  Lende https://media.digitalarkivet.no/view/23925/86,

det andre etter Lauritz Stuen (Stuhaug) 6/7 1676 på Stuhaug https://media.digitalarkivet.no/view/23925/193

og det tredje etter Anne Bodelsdtr 13/9 1677 på Sira https://media.digitalarkivet.no/view/23925/241

Jeg er ikke interessert i løsøre i skiftene.

Endret av Nils Aksel Horvei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

Innledningsvis: Finner ikke nedenstående «Rysland» (Ryesland Røsland Røysland osv - hvilken moderne stavemåte det nå måtte være) i nærheten av Sira. 

Og jeg mener bestemt (for en gangs skyld ;-) at det er dét – «Rysland» – som er skrevet. 

Der er en utmark ved navn Røyseland (i følge Statens Kartverk) beliggende sånn omtrent i Hauglandsfjellene innenfor Hidrasundet. Men avstanden til Sira . . .?

Kilden for skiftet er Jæren og Dalanes Sorenskriveri, og grensen mellom dette og Lister Sorenskriveri var vel dengang –1670-årene – nettopp elven Sira. Kan det derfor tenkes at dette første skiftet benevner Røyseland i nåværende Lund kommune? Og at «Lende» er «Lunde» ?

Redigert: Nei til ovenstående. Det kan ikke være en «u» i det ordet som nå, for meg,  ganske så sikkert fremstår som «Lende». Ergo har alle tidligere «Lunde» nedenfor blitt endret til «Lende». Røyseland-Lund-teorien må herved vike :-)

Vel, til selve tydningsforslaget (omsider ;-)

Særdeles magert foreløpig resultat, vanskelighetsgraden overstiger mine mangelfulle tydingsevner ettertrykkelig, men her er i hvert fall hvem det formodentlig skal skiftes mellom, – med kollosale forbehold om feil:

Skifte nr. 1

. . . at holde Shifft efter Morten Lendes S: Quinde Inger Nielsdater och bege deris børn S: Gullach Ryslands børn, Lauridz Sires børn, S: Christoffer ibd. hans børn, Omund Rysland och Berent Lende.

(«S»-ene her er vel forkortelser for «Salig» – Trur eg ;-)

S-en i «Sire» er veldig snodig. Tolker det dog som «Sire» takket være at det er en Laurits Sira du er på jakt etter . . .

Og enda mer snodig forekommer det meg at alle disse «børn», hvis jeg leser det riktig, ikke har ordet «nafnlig» etterfulgt av nettopp et navn. Skifter pleier vel som regel å ha dét . . . ?

Videre:

Vet ikke om du regner buskap som løsøre du ikke er interessert i, men ser i hvertfall at her finnes fire kyr og syv sauer . . . resten av denne delen måtte jeg gi opp.

Lenger nede tror jeg at jeg kan lese: Godset i Lende Som er Soldt, och Gods I??? for midles(?) (??) Rysland.

Så er det total kapitulasjon for denne amatøren . . 

Har jo en mistanke om at alt dette, og mere til, har du forlengst tydet selv – men det får stå sin prøve ;-)

Vil forsøke meg på de to andre skiftene i løpet av helgen. Det er i hvertfall min intensjon for øyeblikket. :-)

Endret av Even Stormoen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nils Aksel Horvei

Innledningsvis: Finner ikke nedenstående «Rysland» (Ryesland Røsland Røysland osv - hvilken moderne stavemåte det nå måtte være) i nærheten av Sira. 

Og jeg mener bestemt (for en gangs skyld ;-) at det er dét – «Rysland» – som er skrevet. 

Der er en utmark ved navn Røyseland (i følge Statens Kartverk) beliggende sånn omtrent i Hauglandsfjellene innenfor Hidrasundet. Men avstanden til Sira . . .?

Kilden for skiftet er Jæren og Dalanes Sorenskriveri, og grensen mellom dette og Lister Sorenskriveri var vel dengang –1670-årene – nettopp elven Sira. Kan det derfor tenkes at dette første skiftet benevner Røyseland i nåværende Lund kommune? Og at «Lende» er «Lunde» ?

Redigert: Nei til ovenstående. Det kan ikke være en «u» i det ordet som nå, for meg,  ganske så sikkert fremstår som «Lende». Ergo har alle tidligere «Lunde» nedenfor blitt endret til «Lende». Røyseland-Lund-teorien må herved vike :-)

Både Røyseland og Lende er i den del av Bakke som tilhørte Jæren og Dalane.

Sakset fra Rygh: "22. Skogen. Udt. skó1jen. -- Røesland 1668. Røsseland 1723.

Det ældre Navn er formodentlig *Røysaland, hvorom se Halsaa og

Hartmark GN. 4."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.