Gå til innhold
Arkivverket

Fogdregnskap for Nedenes 1732-1735

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har forstått det slik at Fogdregnskapene for Nedenes skal ligge i Statsarkivet i Kristiansand, derfor denne henvendelse.

Jeg med flere holder på med en tråd på Digitalarkivets forum om slekten von Kampen.  I den forbindelse så er det vanskelig å identifisere far til to relativt kjente personer i denne familien, nemlig Peder Arentsen von Kampen og Niels Arentsen von Kampen.  Begge gift i 1750-årene i Arendal.

Da det bare er kjent en person som burde være deres far, nemlig Arent Hansen von Kampen som bodde i Landvik var det fristende å tro (og det har mange gjort) at han var faren.  Nå viser det seg imidlertid at ved skifte etter hans 1. kjente hustru i 1726 og han selv i 1743 ikke er noen Peder eller Niels.  Peder og Niels antas født c1719-1721.

En teori er da at de er uekte barn av ham og derfor ikke nevnes i skiftene, men alternativt at det finnes ytterligere en Arent von Kampen som i så fall er sønn av en "bortkommet" Hendrich von Kampen (onkel av foran nevnte Arent). 

Jeg har tidligere funnet hushold på ettersøkte personer i fogdregnskap fra slutten av 1600-tallet for Nedenes og håper at det er det er slike data også i fogdregnskapene fra ca 1732 til 1735 da gutter 12 år og eldre normalt nevnes i husholdet.

Hvis Peder og Niels ikke finnes i husholdet til Arent Hansen von Kampen i Landvik i 1732-1735 så er de ikke sønner av ham, men er de der er de trolig uekte sønner av ham.

Det spørsmålet jeg stiller er altså to-delt.  Finnes disse fogdregnskap i Statsarkivet i Kristiansand og inneholder disse årene opplysninger om hushold i et eller flere år i perioden 1732-1735?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.