Gå til innhold
Arkivverket

Jens Larsen Halden/Hallen f. 13.11.1821. Halshugget for rovmord 04.06.1850


Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Jeg satt og leste Torgrim Sørnes bok Ondskap og stusset på navnet Halden. Jeg har lest den mange ganger før, men jeg har ikke reagert før fordi jeg ikke hadde noe kjennskap til navnet før dere flinke her inne fant det første leiermålet til min tippoldefar Morten Mortensen Østby fra Tynset. Han fikk barn med Berit Larsdatter Halden i 1848. Det var 2 år før broren ble halshugget.

Jeg tror de må være søsken. 

Her er Jens´s dåp.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070907660566

 

Her er Berit´s dåp.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070907660581

 

Han har ikke noe med min familie å gjøre annet enn at hvis de er søsken så hadde tippoldefar barn med Berit, søstra hans.

Håper noen kan verifisere at de er søsken.

Mvh Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at Jens og Berte/Berit var søsken. Foreldrene var Hyttearbeider Lars Jensen Hallen (Halden) og Ane Margrete Pedersdatter Ødegaard fra Femundshytten.

 

Jens Larsen Halden ble den 4.juni 1850 halshugget på Sluppen i Trondheim - se nr.43 på fol.257b-258a her: Strinda (Lade), Ministerialbok nr. 606A06 (1848-1856), Døde og begravede 1850 - for mordet på en annen rørosing, Peder Jensen Gullikstad, forøvet i Trondheim ett år tidligere, den 25.juni 1849 - se nr.25 på fol.254b-255a her: Strinda (Lade), Ministerialbok nr. 606A06 (1848-1856), Døde og begravede 1849.

 

Den henrettede drapsmannen Jens Larsen Halden ble ikke akkurat født med sølvskje i munnen. Ved konfirmasjonen skrev presten om ham: meget ussel i bogst.Kundskab - forsømt, Faderen død, Moderen og mange Børn i Betler Stand, maae ved Grube Arbeide underholde den hele Familie - se nr.23 her: Røros, Ministerialbok nr. 681A08 (1829-1844), Konfirmerte 1838, side 359.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.