Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Dømd under krigen, utskrift av dommen

Recommended Posts

Har fått spørsmål om ein domsavsigelse frå 1941/42. Det dreier seg om ein vestlending som vart fengsla under krigen, så det må ha vore i det «tyske» systemet dette har foregått. Har søkt i lovdata pro, men finn ikkje noko. Har fangenummer frå Grini, namn og fødselsdato, men vedkomande blir førebels anonymisert. Her er opplysningane:

N.N., fiskar, busett i Hordaland. Arrestert 21.11.1941. Overført til Bergen, overført til Ulven, overført til Grini der han ankom 13.03.1942 (fange nr.1743), overført til Akershus 24.06.1942, overført Hamburg-Fuhlsbüttel, overført Schülp, overført Dreibergen, overført Mecklenburg til freden. Ønskjer utskrift av dommen.

Er det hjelp å få for dette? 

Statsarkivet i Bergen har protokoller over fangene i Veiten, der nesten alle var politiske. Jeg antar at vi vil finne N.N. der, men jeg kan ikke si det absolutt sikkert uten at jeg kjenner navnet.

En dom i det tyske systemet vil vi ikke ha. I beste fall er den bevart, og ligger rimeligvis i Tyskland, eller i et av arkivene i Europa. Det finnes eksempler på at dommer avsagt i Berlin, er funnet i arkiver mye lenger øst.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.