Gå til innhold
Arkivverket

Lensmann Peder Jørgensen (ca 1625-ca1687), Skrova - med datter - Lisbet Pedersdatter, Hans Helgelands (Helland i Sørfold?)

Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

47 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

I versjon 2.8a -2020 er bostedet Klepelven i Vinje på både den avdøde moren og de 5 barna.

Skifte etter Birgitha Adriansdatter, Klepelven i Vinje 
Internt skiftenr: 199. Skiftet åpnet: 7/8-1799. Side: 167. Løpenr: . Intet nevnt om hennes ekteskaper. 
Arvinger: 
Formue: 24-1-0. Gjeld: 24-1-0. 
Film eller link: HF1981 
Adrian Mortensen, Klepelven i Vinje. 
Sønn av avdøde. 
Erich Mortensen, Klepelven i Vinje. 
Sønn av avdøde. 
Abraham Nielsen, Klepelven i Vinje. 
Sønn av avdøde. 
Mortina Nielsdatter, Klepelven i Vinje. 
Datter av avdøde. 
Margretha Anna Nielsdatter, Klepelven i Vinje. 
Datter av avdøde. 
© DIS Salten Slektshistorielag 2010 Side 1 

Kilde: DIS Salten skifteCD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dommen gi ytterligere opplysninger om "slaven" er "din" Abraham Nilsen?

Sakset fra en profil på MyHeritage:

Dom    Lofoten og Vesterålen sorenskriver, Tingbok 1832-1847, 1A 19
1835

Vesterålen, Norway
Insatt    15. juni 1837
  Trondheim Slaveri
Død    Ærlig fange (underforstått med æren i behold)
14. juni 1838
  Trondhjem Hospital, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway
Ukjent

Fra BF: 

"Dersom du kommer på lesesalen kan du også lese mer om selve dommen. Det er bevart domsakter i arkivet fra Trondheim slaveri. Da kan du også lese dommen fra Lofoten og Vesterålen sorenskriver (Lofoten og Vesterålen sorenskriver, Tingbok 1832-1847, 1A 19)."

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Tilføyelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Dette ble jo en hel del på en lørdag kveld, så jeg får komme tilbake i morgen, eller til uka.

Her fikk jeg en hel del å jobbe med. (Men strengt tatt hadde jeg jo håpet å slippe "særgransking" for Abraham Nilsen).

Det er jo viktig å komme fram til konklusjoner som står seg, og ikke sirkulere hypoteser i det uendelige. Men på vegen dit er jo selvsagt hypotesene viktige.

Denne Abraham Nilsen, fiskerbonde i Vik, hadde etterkommere og ektefelle opplyst i FT1801. Hvis det er riktig at Abraham Nilsen fra Snarset bodde i Kleppelv i 1799, og disse er samme person, så kunne man jo håpet å finne dåper i Bø. I Buksnes er det lakuner i kirkebøkene for den interessante tidsperioden, så der ser det ikke ut til å være mye å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen på Slektsforum, som Gry lenket, har mye nyttig informasjon, som noen konklusjoner kan trekkes ut fra:

1.       Abraham Lockert Nilsen Vik i Buksnes var ikke en etterkommer etter Nils Pedersen Burøysund og Maren Lockert

https://media.digitalarkivet.no/view/25026/115

I skiftet, sluttet 17. februar 1786, etter Maren Nilsdatter Lockert, som var enke etter  Nils Pedersen Burøysund, framgår det at tre brødresønner og en søster arvet henne.

Det er da neppe riktig det som Kjeld Bugge skrev i NST XII s. 264: «Maren Jacobsdatter Bugge, død 4. desbr. 1836 på Skorøen i Karlsøy, 86 år gl …. Hun blev gift 1. med Hans Lockert, født ca 1760, begr. 19.april 1788 i Karlsøy (sønn av Niels Pedersen i Buresund og Maren Lockert, begr. 7 Trin 1784, 57 år gl).» For var Hans deres sønn, skulle han (normalt) tatt arv etter sin mor.

Så hypotesa som er underliggende i (1) kan forkastes.

2.       Hypotesa om at Abraham Lockert Nilsen Vik i Buksnes = Abraham Nilsen fra Snarset ser jeg pr nå ikke grunnlag for å forkaste

Oppgitt alder ved FT1801 for Abraham Lockert Nilsen fra Vik har vært et motargument for meg. Vi vet dåpsdatoen for Abraham Nilsen fra Snarset. Det å oppgi en så avvikende alder for en så ung mann (36 istf. 26 ved FT 1801) virket underlig. Men Gry har vist til mannen fra Vik sin «record» med hensyn til aldersangivelse. Den gjør et slikt motargument nokså verdiløst (endring i angivelse fra 1806 – 32, til angivelse i 1808 – 42!).

Jeg synes også det ville nærmet seg en «naglende» faktor, når det i innrulleringsmanntallet for 1808 står at han er født i Værøen, om han virkelig var født der. Men sønnen til Berit Adriansdatter og Nils Mikkelsen var født i «Snarset». Dermed blir det ikke av særlig vekt at han ved en anledning oppga fødestedet til Værøen.

Når mannen (nesten) vedvarende hevder å ha blitt født i Vesterålen, så gjør vi vel best i å legge det til grunn.

Om den underliggende hypotese i (2) er riktig, det er jo ennå et åpent spørsmål. Men mannen fra Snarset er en kandidat å vurdere videre, slik bildet nå ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Johs H Hammer said:

Jeg synes også det ville nærmet seg en «naglende» faktor, når det i innrulleringsmanntallet for 1808 står at han er født i Værøen, om han virkelig var født der. Men sønnen til Berit Adriansdatter og Nils Mikkelsen var født i «Snarset». Dermed blir det ikke av særlig vekt at han ved en anledning oppga fødestedet til Værøen.

Når mannen (nesten) vedvarende hevder å ha blitt født i Vesterålen, så gjør vi vel best i å legge det til grunn.

Abraham Nilsen fra Snarset har en viss forbindelse til Værøen/Været/Neset i Bø: Moras første mann Morten Eriksen var derfra, og da Abrahams halvbror Erich Sandberg ble døpt i 1768, bodde familien der: 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/891/L1297Ministerialbok nr. 891A02, 1759-1820, s. 108-109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108610004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn,

alle barn av Berit Adriansdatter var født på Snarset, mellom 1767 og 1778, bortsett fra Erik Mortesen (Nesset/Været) og Margrete Anna Nilsdatter f 1781 på Mårsund. Abraham var sønn av Nils og født 1775. Jeg synes ikke overensstemmelse for fødestedet til Erik Mortensen blir noe tungtveiende moment.

Jeg har funnet at Abraham Nilsen i Vik får bygsel der i 1799. Så framgår det av FT 1801 at hadde en sønn Nils og ei datter Berit Maria. Så er det oppført en Peder Andreas Jonsen, 4 år (mannens sønn). Her var han vel helst stefar? Så ser det også ut til at han fikk to sønner, en Johan Petter, f. 8. februar 1803 (konfirmanter 1819) og en sønn Anders, f. 1808. Jeg vet ikke hvor hans ektefelle, Sofia Jonsdatter, kom fra. Siden det er mangler ved kirkebøkene, kan det kanskje bli vrient å klarlegge denne familien.

Likeså ser jeg at den datter som Abraham Nilsen Vinjesjøen tok farskap for i 1792 nevnes Ellen Johanna. Men navnet hennes oppgis ikke ved dåpen. Morens navn oppgis til Dorete Hansdatter. Det finnes en Dorete Hansdatter på Straume, gift med en Henrik Kristoffersen ved FT 1801, med ei datter Elen Johanna, 9 år gammel. I 1. bind av Bø bygdebok, s 407 under Straume, strever han rimeligvis med å forstå at Beret Pedersdatter, som Henrik første gang var gift med fikk barn da hun var 59 år. Er dette Abraham Nilsens datter - hvordan etableres evt. knytningen (bare navn på mor og datterens alder?). Finnes det et mer direkte belegg?

Vinjesjøen dukker opp som stedsnavn for slektninger av Abraham Nilsen som var på Vinjesjøen i 1792 noen år senere. Abraham Nilsen f. Snarset sin halvbror Adrian var der da han giftet seg i 1795. Det samme var hans søster, Mortina Maria Nilsdatter, da hun giftet seg i 1794.

Jeg har lett etter skiftet etter Berit Adriansdatter på Klepelva i 1799, men er ikke kar om å finne det blant scannede dokumenter i Digitalarkivet. Jeg finner det underlig at alle hennes barn er ført opp på Klepelva i 1799. Noen som kjenner til om det er tilgjengelig fra Digitalarkivet og i så fall kunne sende lenke?

Jeg har ikke funnet andre aktuelle kandidater til Abraham Nilsen i Vik, verken i Bø eller Øksnes.

Så langt har jeg ikke funnet noe som gjør det mindre sannsynlig at denne Abraham Nilsen som opptrer i Vinjesjøen i 1792 er den samme som Abraham Nilsen som får bygsel i Vik i 1799. Litt mer peker i den retning, men "den låsende brikken" har vi ikke funnet, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Johs H Hammer said:

Bjørn,

alle barn av Berit Adriansdatter var født på Snarset, mellom 1767 og 1778, bortsett fra Erik Mortesen (Nesset/Været) og Margrete Anna Nilsdatter f 1781 på Mårsund. Abraham var sønn av Nils og født 1775. Jeg synes ikke overensstemmelse for fødestedet til Erik Mortensen blir noe tungtveiende moment.

Det er jeg helt enig i.

1 hour ago, Johs H Hammer said:

Likeså ser jeg at den datter som Abraham Nilsen Vinjesjøen tok farskap for i 1792 nevnes Ellen Johanna. Men navnet hennes oppgis ikke ved dåpen. Morens navn oppgis til Dorete Hansdatter. Det finnes en Dorete Hansdatter på Straume, gift med en Henrik Kristoffersen ved FT 1801, med ei datter Elen Johanna, 9 år gammel. I 1. bind av Bø bygdebok, s 407 under Straume, strever han rimeligvis med å forstå at Beret Pedersdatter, som Henrik første gang var gift med fikk barn da hun var 59 år. Er dette Abraham Nilsens datter - hvordan etableres evt. knytningen (bare navn på mor og datterens alder?). Finnes det et mer direkte belegg?

Du har helt rett; navnet hennes oppgis ikke ved dåpen, og det er vel ikke mer direkte belegg enn mors navn og datters alder i 1801. Ei Elen Johanna Abrahamsdatter bodde på Vinje i Bø da hun ble konfirmert i 1809, 16 år gammel; giftet seg i 1818 (bodde da på Vinje ifølge den første lysningsinnførselen); fikk dattera Doreth Christine i 1819 (oppkalt etter hennes mor?); og døde 1826 i Bø, 33 år gammel.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/891/L1297Ministerialbok nr. 891A02, 1759-1820, s. 604-605
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108610245
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/891/L1297Ministerialbok nr. 891A02, 1759-1820, s. 716-717

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108610291

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/891/L1297Ministerialbok nr. 891A02, 1759-1820, s. 720-721
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108610293

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/891/L1298Ministerialbok nr. 891A03, 1820-1840, s. 196-197
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108610402

Endret av Bjørn Olav Åsvold
lagt til informasjon om konfirmasjon i 1809 og om datteras dåp i 1819
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Johs H Hammer said:

Jeg har lett etter skiftet etter Berit Adriansdatter på Klepelva i 1799, men er ikke kar om å finne det blant scannede dokumenter i Digitalarkivet. Jeg finner det underlig at alle hennes barn er ført opp på Klepelva i 1799. Noen som kjenner til om det er tilgjengelig fra Digitalarkivet og i så fall kunne sende lenke?

Skiftet er ført i skifteprotokoll for Lofoten. Jeg kan ikke se at barnas bosted er oppført.

SAT, Lofoten sorenskriveri, 3A/3/L0002: Skifteprotokoll, 1706-1799, s. 166b-167a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302680511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Olav,

takk for nyttige henvisninger.

Denne Elen Johanne Henriksdatter (FT1801), kalt Elen Johanne Abrahamsdatter senere, må vi ut fra foreliggende opplysninger, og opplysninger som du har vist til, kunne regne som datter av Abraham Nilsen Vinjesjøen.

Denne Abraham Nilsen Vinjesjøen virker å være sønn av Berit Adriansdatter og Nils Mikkelsen på Snarset. Her er det navnet og stedsknytningen til Vinjesjøen jeg har som pro-argumenter. Det er mulig at hans antatte halvbror, Adrian Mortensen bodde på Vinjesjøen allerede i 1792, men det har jeg ikke funnet belegg for.

Så var det jo litt skuffende at det ikke opplyses om stedsnavn for barna  i skiftet etter Berit i 1799. Dermed har jeg ikke kommet noe lengre mht. om denne Abraham Nilsen kan være den samme som han som får byksel i Vik i Buksnes i 1799.

Så da er det jo bare å søke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet over skiftene til både farmor Margrete Hansdatter i 1793 og farfar Mikael Mortensen i Pollen i Vinje i 1801 til Abraham Nilsen, sønn til Nils Mikalsen og Berit Adriansdatter på Snarset i Vesterålen. I det første blir Abraham nevnt, uten at bosted er nevnt. Det andre er falitt, så her ble bare ett av barna nevnt. Dessverre framgår altså ikke bosted for Abraham i noen av disse.

Det framgår verken for Abraham eller hans søsken at de var bosatte på Kleppelva ved skiftet etter deres mor Berit i 1799.

Når det gjelder spørsmålet om Abraham Nilsen (fra Snarset) = Abraham Nilsen (Vik i Buksnes): Selv om her kan være etterkommere etter Skagstad-Lund-slekta i Steigen blant kjente etterkommere til personen fra Vik, kommer jeg ikke med rimelige anstrengelser videre her, og legger problemstillingen bort. I alle fall inntil videre. Min omtale av problemstillingen vil være noe ala dette:

Det er stilt spørsmål ved om den «slave» Abraham Lockert Nilsen, som i 1799 fikk bygslet jord i Vik i Buksnes, og som døde som straff-fange i Trøndelag i 1838 var samme Abraham. Denne skulle i henhold til opplysninger i flere inrulleringsmanntall være født i Vesterålen, ca. 1770. Flere forhold kan indikere at dette er samme Abraham, men det lar seg for tiden verken bekrefte eller avkrefte, med opplysninger jeg kjenner, at han er sønnen til Berit Adriansdatter og Nils Mikalsen med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... så kom jeg på en uutnyttet kilde, en "avståelse" fra en Abraham Nilsen.

Det viser seg å være "kvittering", foretatt på Vinje tingsted, 6. juni 1795, for mottak av arv fra farmor i ovenfor nevnte skifte. Det viser også at Hans Andersen Vea hadde vært hans, og i alle fall en søsters, formynder. Abraham fylte 20 år i 1795, og var ikke myndig ved farmorens skifte i 1793. I panteboka vises det til justisprotokollen, s. 520.

På samme side i panteboka kvitterer Enok Andersen, Kleppelva, for sin kones (Maria Mortina Nilsdatters) arvepart etter hennes farmor. Det står riktignok morsarv, men hun levde jo på denne tid!

Det som har litt interesse er at Abraham skrev navnet sitt, riktignok med påholden penn, som Abraham Nielsen Lochert. Så det viser nå at han brukte navnet Lockert også!

Lenke til panteboka:

https://media.digitalarkivet.no/view/19192/270

Vesterålen sorenskriveri, SAT/A-4180/1/2/2Ca/L0002: Pantebok nr. B, 1789-1795, s. 269

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ola Berg klarte ikke i Buksnes bygdebok, bind II, (Bodø 1950), s. 318 å plassere Bjørn Ursin Christensen. Han skrev her noe man må ha forståelse for: «Imidlertid slurvet en den gang meget både med navn og årstall, vrengte det til etter forgodtbefinnende…». Vi vet jo nå at Bjørn Christensen ble oppkalt etter sin «filleonkel», sorenskriveren Bjørn Ursin.

At man også kan komme på feil spor, med et større antall sekundærkilder lett tilgjengelig i dag, skjer jo jevnlig. For å arbeide omhyggelig må man bruke primærkildene flittig. Har vi mange nok av dem, tillater de oss ikke så sjelden å påpeke feil i innførsler i disse. Jeg har et eksempel fra det arbeid jeg holder på med ut fra diskusjoner i denne tråden, uten at jeg refererer de feil og unøyaktigheter jeg har kommet over i primærkildene. Det viser også hvordan «bildet» kan endre seg etter som arbeidet skrider fram:

1.       Bjørn Ursin Christensens mor, Else Cathrine Jørgensdatter, ble gift igjen med en Steffen Jonsson etter at Bjørns far, Christen Pedersen (Basse) på Ramberg døde ca 1758. Steffen og Else Cathrine hadde ei datter Christense Margrete Steffensdatter, nevnt i skiftet etter Else Cathrine Jørgensdatter i 1766.

2.       Da jeg i Skifter i Lofoten og Vesterålen (versjon 2.7a Slekt og Data Salten 2018) fant et skifte fra år 1796 etter Steffen Joensen på Ramberg, der hans søstre arvet, så det jo ut som et sekundærkildebelegg for at Christense og eventuelle etterkommere døde før Christenses far.

3.       Men av selve skiftedokumentet framgår at det er et skiftet etter Jon Steffensen, selv om det i «overskriften» står Steffen Joensen. Jon viser seg å være Steffen Jonsens sønn. Arvingene var Jons søstre Stine og Else Cathrine og en søsterdatter (Kristense Nilsdatter). At det etter hvert i skiftet står døtre og ikke søstre, får så være.

4.       Av det skiftet som er etter Steffen framgår det at han var gift på nytt med en Lisbeth Steensdatter. Her nevnes Else Cathrine og Stina som døtre og Christense som datterdatter.

5.       Av skifter etter Else Cathrine (1800) og Stine (1801) framgår det at deres halvsøster, Christense Nilsdatter, arvet dem.

Den 21. oktober 1794 ble det notert i kirkeboka at Steffen Jonsen, 57 år, og sønnen Jon, 29 (?) år, hadde druknet på sjøen. Det samme var tilfelle med en hel del andre menn, så her hadde nok uvær kommet brått på.

Av et skifte etter en Jens Nilsen på Øvre Valle, åpnet 12. desember 1793 ser vi at han hadde hatt en sønn Nils Jensen på Ramberg som var død ved farens skifte. Fire barn arvet sin farfar, blant dem Kristense Nilsdatter, som da var 9 år gammel. Ved FT1801 var Kristense Nilsdatter oppgitt å være 17 år gammel og bosatt hos sin farbror Gjert Jensen på Valle Øvre, hvor også hans bror Kristoffer var bruker. Nils Jensen må dermed ha vært far til Kristense Nilsdatter.

Nest eldste sønn til denne Nils het Hans (f. ca. 1786). Han levde ved FT1801. Siden han ikke arvet Steffen, var han nok sønn av en annen kvinne enn Christense Steffensdatter. Eldste sønnen, Jacob, finner jeg ikke ved FT1801. Uansett – siden navnet Kristense gis Nilsdattera (f. ca. 1784), kan det virke trolig at hennes mor døde før datterens dåp. Uten at vi kan være helt sikre på det.

Det døde en «pige» Kristense Nilsdatter på Sørvalle 14. januar 1850. Muligens var dette samme kvinne. I så fall er det neppe videre etterslekt etter Christense Steffensdatter.   

Christense hadde en halvsøster som het Else Cathrine Bjørnsdatter. Ved FT 1801 var hun gift med Kristoffer Olsen og bosatt på Våje. Hun arvet også en liten part i Voje etter sin mor. Hun døde ca 1811 i følge Berg (s. 319), Kristoffer levde i alle fall til 1825.

Så langt har jeg ikke klart å finne om Else Cathrine hadde etterkommere. Er det noen som kjenner til om hun hadde det? Evt. også om jeg har identifisert rett Kristense Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

retting pkt 5 - skal være halvsøsters datter Kristense Nilsdatter - ikke halvsøster

Siste spørsmål - identifiseringen av henne i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg et godt nok svar på det første spørsmålet. Else Cathrine Bjørnsdatter hadde en halvbror Peder. Det ble skiftet etter han på Voje i Buksnes i 1818. Else Cathrine var da død. Siden eventuelle etterkommere etter Else Cathrine Bjørnsdatter ikke er nevnt i skiftet etter Peder, så døde de nok før Peder ca. 1818. Dermed hadde ikke Karen Wulff Hartgen etterslekt som levde lenger enn til 1818 i alle fall.

Om denne Kristense Nilsdatter som døde på Sørvalle, 61 år gammel, i 1850 er rett Kristense, så skulle det jo kanskje finnes spor etter henne mellom FT 1801 og gravleggelsen i 1850? Men hun har vel gjerne vært i tjeneste hos andre? Selv om hun arvet sine søsken, så ble det jo ikke så stor arv til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2022 den 12.40, Johs H Hammer skrev:

Om denne Kristense Nilsdatter som døde på Sørvalle, 61 år gammel, i 1850 er rett Kristense, så skulle det jo kanskje finnes spor etter henne mellom FT 1801 og gravleggelsen i 1850?

1: Christense Margrete Nilsdatter, 19 aar konfirmeres fra Stranden 1801:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/885/L1200: Ministerialbok nr. 885A01, 1792-1819, s. 54-55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071106620227

Tidligere nevnte Stine, som Kristense arvet, døde på samme sted, Stranden, i 1801. Stranden kan ha vært en del av Sørvalle ref dette emnet på Slektsforum: https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=138291 :

Begravelsen til Stina Steffensdtr 1801: 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A01 (1792-1819), Kronologisk liste 1801, side 46-47. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25 
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620223.jpg 

Jordet Abraham Christensens Hustrue, n. Stine Stephensdt. gl. 31 Aar, fra Stranden, over hvilken blev holdt Liig-tale. 
Hun ble "Jordet" 3. søndag etter H. 3. K. i 1801. 

2: Det døpes et uekte pikebarn i Flakstad november 1825. Hana Christense - foreldre Mas Gunnunsen (?) og Christense Nilsdatter, Sørvalle:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/885/L1201: Ministerialbok nr. 885A02, 1820-1837, s. 50-51
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050420010030

En av fadderne, Karen Gjertsdatter, Øvervalle, kan være datter til morens farbror, Gjert Jensen ref FT801 på Valle Øvre: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058482000398

Jeg har søkt litt på dette dåpsbarnet men så langt ikke funnet henne igjen i senere kilder - ikke sjekket skannet kirkebok, kun transkriberte.

Ingen barn er nevnt i skiftet etter moren, åpnet 1850:

Vesterålen sorenskriveri, SAT/A-4180/1/3/3A/L0015: Skifteprotokoll, 1843-1852, s. 372b-373a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090303640379

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Retting årstall til 1825.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2022 den 20.29, Johs H Hammer skrev:

Av et skifte etter en Jens Nilsen på Øvre Valle, åpnet 12. desember 1793 ser vi at han hadde hatt en sønn Nils Jensen på Ramberg som var død ved farens skifte.

Denne Nils Jensen på Ramberg var i live og gift mann ved moren (Kierstina Christophersdatter, Øvre Valle), sitt skifte, åpnet 21. mars-1791:

Vesterålen sorenskriveri, SAT/A-4180/1/3/3A/L0007: Skifteprotokoll 3c, 1789-1793, s. 1318-1319
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302720214

Kan dette være skiftet etter Nils Jensen på Ramberg - åpnet 7. august 1793? Eller er det to med samme navn i samme tidsperiode og på samme sted?

Vesterålen sorenskriveri, SAT/A-4180/1/3/3A/L0007: Skifteprotokoll 3c, 1789-1793, s. 1414-1415
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302720263

Barn nevnt: Jens 8 år, Hans 7 år og Nils 4 år. Kan ikke se Jacob som tidligere nevnt her og heller ikke "vår" Kristense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2022 den 20.29, Johs H Hammer skrev:

Av et skifte etter en Jens Nilsen på Øvre Valle, åpnet 12. desember 1793 ser vi at han hadde hatt en sønn Nils Jensen på Ramberg som var død ved farens skifte. Fire barn arvet sin farfar, blant dem Kristense Nilsdatter, som da var 9 år gammel.

Legger inn lenke til dette skiftet:

Vesterålen sorenskriveri, SAT/A-4180/1/3/3A/L0007: Skifteprotokoll 3c, 1789-1793, s. 1250-1251
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302720179

Undres hvorfor en sønn har navnet Jacob Olsen og de andre 2 sønnene er en Nielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry,

Takk for opplysningene du viser til! Her har du funnet mye som jeg ikke har hatt oversikt over, for eksempel opplysninger om Christense Nilsdatters konfirmasjon og begravelsen til Stina Steffensdatter.

Så ser det ut til at denne Han[n]a Christense er en datter av Christense Nilsdatter. I så fall levde jo Christense Nilsdatter til 1825, i alle fall.

Skiftet etter Christense Nilsdatter fra 1850 trenger jeg å se nærmere på. Her er en rekke «lokale» som mottar små beløp, men bare Kristina Gjertsdatter klarer jeg raskt å plassere. Litt mer arbeid med identifisering av disse personene vil kanskje kunne hjelpe til med identifiseringen av denne Christense som det ble skiftet etter.

Skiftet du viser til etter Jens Nilsen, virker å være Christenses far. Hvorfor hun da ikke er nevnt i skiftet er en gåte for meg, all den tid hun arver i hans sted etter sin farfar. Skiftet viser også at Bjørn Ursin var lensmann. Trolig er bare navnene Jens og Jacob ombyttet.

I skiftet etter Nils Jensen, ser det likedan ut til at der det skulle stå Jacob Nilsen, så er det skrevet Jacob Olsen. Jeg synes navn og alder på barn ellers blir for likt til at vi har med to Nils Jensener på samme sted å gjøre.

Fikk fra Bærum Bibliotek i går tilgang til Poul Verner Christiansens arbeid fra 1989 om en Winther-slekt: «En østhimmerlandsk Winther-slægt i det 17. århundrede», trykt i det danske  Personalhistorisk Tidsskrift (PHT) 1989. Innlånet ble realisert i form av oversending av pdf, snakk om effektivitet!

Et par etterkommere synes å være inngiftet i den grein av Skagstad-Lund-slekta som her diskuteres.

Hans Enoksens datter Karen Marie ble døpt 8. søndag etter pinse 1759 i Hadsel. Kanskje er hun den Karen Hansdatter som ble gift med Ole Hansen fra Sildpollen og bosatt på Hov i Hadsel? Slekt i Hadsel har ikke mer opplysninger om paret enn at de ble gifte i 1785. Er det noen som kjenner til Hans Enoksens datters skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johs,

Takk for tilbakemelding 😊 - jeg skal lete litt mer omkring Christense Nilsdatter.

1 time siden, Johs H Hammer skrev:

Fikk fra Bærum Bibliotek i går tilgang til Poul Verner Christiansens arbeid fra 1989 om en Winther-slekt: «En østhimmerlandsk Winther-slægt i det 17. århundrede», trykt i det danske  Personalhistorisk Tidsskrift (PHT) 1989. Innlånet ble realisert i form av oversending av pdf, snakk om effektivitet!

Et par etterkommere synes å være inngiftet i den grein av Skagstad-Lund-slekta som her diskuteres.

Ja, det var både service og effektivitet fra ditt lokale bibliotek, men du kan selv høyne denne effektivitet ved å gå inn på det rikholdige biblioteket (19.300 titler pr i dag) til Danske Slægtsforskere. De har mer eller mindre alle bind av PHT, og finner du ikke et eldre bind der, har Tidsskrift.dk fra perioden 1880-1965.

PHT 1989:1 med Winther-artikkelen (om andre vil lese denne) : https://slaegtsbibliotek.dk/900549.pdf

Søkeresultater PHT: https://slaegtsbibliotek.dk/?ss360Query=personalhistorisk tidsskrift

Eldre årganger hos Tidsskrift: https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/issue/archive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry,

takk for tips. Var ikke klar over denne tilgangsmuligheten.

I dette arbeidet blir det svært mye leiting i primærkilder, så det er jo flott å få hjelp til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Johs H Hammer skrev:

Hans Enoksens datter Karen Marie ble døpt 8. søndag etter pinse 1759 i Hadsel. Kanskje er hun den Karen Hansdatter som ble gift med Ole Hansen fra Sildpollen og bosatt på Hov i Hadsel? Slekt i Hadsel har ikke mer opplysninger om paret enn at de ble gifte i 1785. Er det noen som kjenner til Hans Enoksens datters skjebne?

Johs,

Hans Enoksen: hvor i "Lund-Skagstad-systemet" hører han hjemme - info på foreldre, kone? Henger ikke helt med nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry,

ja, den ble jo litt krevende.

Peder Jørgensen -> datter Dorte Pedersdatter på Holdøy -> sønn Enok Pedersen (Hov i Ulvøy) -> sønn Hans Enoksen (Hov i Ulvøy), g.m. Sofia Kristine Pedersdatter Winther fra Sørkil i Hamarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johs,

takk - skal se litt på dette parets etterkommere. Karen Hansdatter ble begravet fra Poln (Sildpolden) 17. september 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry,

ja, så langt kom også jeg, bortsett fra at jeg trodde Poln var en kortversjon av Sildpollen.

Så ble hun vel gravlagt i 1811, slik at datoen er 29.september 1811.

Eidsfjorden har vært riktig en "sild-fjord". Oldefar forliste rett utenfor Lund, med ei stor sild-last i båten som de hadde fisket i Eidsfjorden. I Årbok for Steigen 2016 har Lilly Karlsen fortalt historia: "Tragedie i Vestfjorden - sildefiske som endte i tragedie".

Vet jo ennå ikke om dette er rett Karen, men farsnavn og ca fødselsår stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider