Gå til innhold
Arkivverket

Lensmann Peder Jørgensen (ca 1625-ca1687), Skrova - med datter - Lisbet Pedersdatter, Hans Helgelands (Helland i Sørfold?)

Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

Johs,

jeg var også usikker på Poln, men fant et innlegg her fra Lars som jo er kjentmann:
"...var ihht. sesjonslistene født i "Polden" som er identisk med gården Sildpolden. Navnet skrives på mange måter i kirkebøkene der Sildpolden/Poln/Polden er eksempel."

https://forum.arkivverket.no/topic/226632-feil-og-mangel-i-sortland-gård-og-slekt-del-3-side-328-og-383-anders-kristoffersen-ca-1766-gift-1785-med-elisabet-nilsdtr-1759-1812-holmstad-sortland/

Ja, den begravelsen burde jeg jo sjekket i kirkeboken, før jeg la denne info ut.

Ref Karen i Sildpolden så er hun jo fortsatt bare en kandidat.

Paret med barn i FT1801 i Polden: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486000903

Her er en datter, Syneve Trondsdatter på 13 år, som da vel må være datter av Karen.

Dåp Syneve 1787 - far Trond Hansen, Grytting. Kan fadderne her gi et hint til "dine" Hans og Sofia?

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/888/L1233: Ministerialbok nr. 888A02, 1754-1811, s. 85
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10101208290080

( En av fadderne er Christense Nielsdatter, så jeg begynte å lure om det "spøkte" nå etter alle "Christense Nielsdatter " som har dukket opp siden i går 😂 )

Kan dette være dåpen til sønnen Jacob i 1788:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/888/L1233: Ministerialbok nr. 888A02, 1754-1811, s. 88
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10101208290083

Omkom din oldefar i denne tragedien etter sildefiske i Eidsfjorden?
For meg var det litt artig å høre om Eidsfjorden siden jeg har gode minner fra en fantastisk fisketur innerst i Langvatnet, sør for Sildpollen - sikkert like mye ørret der som sild i Eidsfjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry,

ja, om vi har for oss riktig Karen, så blir jo dette noe mer å jobbe med. Ved Jakobs dåp er Fredrik Arntsen fadder, så det er jo familie.

Fant nettopp ut at  Hans ble døpt 11. s. e. pinse 1794. Har ikke funnet Anne Elisabeths dåp ennå (f. ca 1796).

Flott at du fant dåpen til Synnøve.

Ja, mormors far omkom i 1874 sammen med tre andre. De kunne fra gården se båten forlise, så nært var de kommet. 

Nå blir det fotball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball her også! Haaland ordnet mål så litt tidligere pause på meg for å gi deg dåpen til datteren Anne Lisbeth fra Poln i 1797:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/888/L1233: Ministerialbok nr. 888A02, 1754-1811, s. 117
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10101208290112

Det måtte ha vært en brutal tragedie å bivåne for familien - og mannskapet hadde allerede klart seg over Vestfjorden...

( Må bare få tillegge ref Eidsfjorden at min venn med slektshytte ved dette Langvatnet er sønn av forfatteren av "Lofoten og Vesterålens historie" del 3, Ø. Bottolfsen - og bokgaven ble gitt meg der inne ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo en spennende kamp i går, med solid innsats fra de norske gutta.

Leste stykket i Årbok for Steigen 2016 på nytt. Det var fem som omkom. Kona til høvedsmannen og en sønn hadde gått et stykke i retning Øksnes før de kunne se hva som var i ferd med å skje.

Jeg har ikke noe forhold til Eidsfjorden, utover fortellinger om sildefangst, men også noen fortellinger knyttet til handelsstedet Solum.

Men nå får jeg se hva jeg får ut av de kildene det er pekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt mer på disse opplysningene i dag. Foreløpig "flyter" det litt. Med fare for at det har gått litt fort idet jeg har notert meg dette:

1. 2. søndag etter pinse 1785 døpes en sønn av Ole Hansen Stokmarknes, kalt Hans. 5. s.e.p. introduseres hans kvinne (Stokmarknes). 17.s.e.p. 1785 gravlegges Ole Hansens barn Hov.  Jeg vet ikke om dette er samme mann, men det er jo verdt å merke seg at bosted oppgis til Hov, hvor Karen Hansdatter kom fra. Men om Karen var mor til dette barnet er jo et annet spørsmål. Jeg har ikke funnet vielsen til Karen Hansdatter og Ole Hansen.

2. 29. sept (16. s. e. pinse) 1811 gravlegges Ole Hansens kone Poln (= Sildpollen) 52 år gammel. Dvs f. ca 1759. Det stemmer jo helt med Hans Enoksens og Sofie Winthers datter Karens fødselsår. Men hun ble oppgitt å være 52 år også ved FT 1801. Er det det riktige, så er hun jo neppe en etterkommer etter Hans Enoksen og Sofie Winther. Hun skulle jo være født i 1759.

3. Det skiftes i 1811 i Pollen etter en Kassie Knudsdatter Pollen, med enkemann Ole Hansen. Her er de samme barn nevnt som ved FT1801, bortsett fra Synnøve Trondsdatter. Kanskje er hun død i mellomtiden, for hun kunne jo knapt være en datter av Ole Hansen. Når hun ble nevnt som datter for dette paret ved FT1801, så antar jeg hun var en datter av Karen.

3. Christense Nilsdtr. Flenæs, fadder i dåpen til Synnøve i 1787, kunne jo ikke være den Christense Nilsdatter som er diskutert over, f. ca 1784.

4. Den Hans Enoksen Hov, som var fadder ved dåpen til Hans Olsen i 1794, var vel ektefellen til Pernille Dishington. Hvem hans foreldre var vet jeg ikke. I følge FT 1801 skulle han være født ca 1737, "Slekt i Hadsel" oppgir 1739. Det virker ikke som han tilhører den slekta som her diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Vielse 6. januar 1785: Ole Hansen Stokmarchen og Karen Knudsdatter ibid.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/888/L1233: Ministerialbok nr. 888A02, 1754-1811, s. 77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10101208290072

3: Skannet FT1801 viser også Hansdatter.  Kanskje det skal være Knudsdatter og ikke Hansdatter, siden denne Karen (Kassi) har Knudsdatter ved skiftet 1811 i Pollen? Vi har nå Hansdatter kun fra FT1801 transkribert, så denne kandidaten kan vi vel nå se bort i fra?

RA, Folketelling 1801 for 1866P Hadsel prestegjeld, 1801, s. 680b-681a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090807320016

3: Nei, denne fadder Christense Nilsdatter nevnte jeg kun pga navnelikheten til hun født 1784 - som en liten spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry, 

Jeg har notert meg den samme vakling mellom Hansdatter og Knudsdatter, som du. Den framstår i første omgang litt underlig for meg. 

1. Ved vielsen i 1785 kalles hun Knudsdatter. En Fredrik Hov er forlover, trolig Fredrik Arntsen på Hov. Likeså kalles hun Knudsdatter ved skiftet i 1811. Hans Knudsen ser ut til å være Ole Hansens forlover, ettersom han står først.

2. Så kalles hun Hansdatter ved FT1801 og i kirkeboka - tydelig nok - ved begravelsen i 1811.

3. At den Kassi Knudsdatter som det skiftes etter i 1811 ikke er den samme som den Karen Hansdatter som er inntatt i FT1801 på Pollen i Kalsnes, holder jeg for meget lite sannsynlig, gitt ektefellens navn, bosted, tre barnas navn og alder. Synnøve Trondsdatter vil jeg anta var ei fosterdatter - selv om hun ikke er oppført slik - siden hun ikke er ført opp som "uekte" ved dåpen.

4. Den 17. mai 1787 var det bekreftelse på en hjemmedåp for  Ole Hansen Polns barn Hans. Her er Sofie Winther Holmsnes fadder. Det svekker jo ikke en antakelse om at Karen er hennes datter. Når det gjelder vaklinga mht etternavn, trenger forklaringa ikke være mer avansert enn at Karen kan ha blitt oppfostret hos en Knut. Slekt i Hadsel oppfører foreldre for Ole i Gjerstad. 

5. Jeg synes nå det foreligger nokså sterke indikasjoner på at Karen Hansdatter er datter til Hans Enoksen og Sofie Winther, og vil kartlegge Karen Hansdatters barn noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kan se ut som om Hans Enoksen og Sofie Winther hadde i alle fall en datter, dvs. Karen Hansdatter, som hadde tre barn som levde utover småbarns-årene, så har jeg ikke klart å finne noe etterslekt for disse. Dvs Jacob f. 1788, Hans f. 1794 og Anne Elisabeth f. 1797. Jeg finner ingen av dem i FT 1865 eller i skifter etter 1811.

Deres fars videre skjebne har jeg heller ikke funnet ut av. Kanskje er han den Ole Hansen som det skiftes etter på Husby i 1812. I alle fall hadde denne arvinger Jacob f ca 1789 og en Anne Elisabeth f ca 1802. I så fall skulle Hans Olsen være død ca 1811-1812, men jeg har ikke funnet noen innførsel om dette i kirkebøker.

Det er i Slekt i Hadsel vist til at paret Ole Hansen - Karen Hansdatter skulle omtales i 94/Sildpollen. Men noen omtale for 94/Sildpollen fins ikke der. Finnes denne gårdsoversikten annet steds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnedatter til Peder Pedersen på Holdøy, Berit Enoksdatter ble i 1758 gift med Robert Hermansson Dischington. I skiftet etter han på Sandnes i 1793 arver barna Peder og Karen. Peder gravlegges i 1812, og de tre barn han hadde døde 1813 eller før.

"Slekt i Hadsel" har en forveksling for Peders sønn Robert. Han er ikke den samme som Rudolf Nikolai Pedersen, som 24. juli 1838 i Hadsel ble gift med Ingeborg Dortea Steffensdatter. Far til Rudolf går fram av kirkeboka ved vielsen og het Peer Nielsen.

Karen hadde en etterslekt som kan følges i en noe lengre periode og som kan ha et visst omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider