Gå til innhold
Arkivverket
Trude Nilsen

Tyding av initialer på stabbur.

Recommended Posts

Trude Nilsen

Nå trenger jeg hjelp til å tyde hva det kan stå her. post-9760-0-01896100-1478263303_thumb.jpg Hvem sine initialer var det vanlig å bruke? Navnet til den som eide hovedgården, den som eide plassen, de som bodde der da stabburet ble bygget, de som betalte for stabburet, eller kanskje de som bygget det??? Og er egentlig alle initialene til navn, eller kan det være forkortelse for datum e.l. 

Vennlig hilsen Trude. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anfinn Bernaas

Han eller ho som har bestilt arbeidet, og dermed også må stå for betalinga, vil naturleg vera personen som får initialane sine på ein bygning som står fast på ein stad. I dette tilfellet ser det ut som ei kvinne er oppdragsgjevar i og med D-en i HMDB 1840  (uklart om det også er ein bokstav etter B-en). På mindre gjenstandar som var tiltenkte som gåver, eller medgift (til dømes ei kiste), står initialane til personen som fekk gåva.

Det kan mogelegvis vera nyttig for å svare på spørsmålet ditt om du gjev opplysningar om kor denne bygningen står.

Endret av Anfinn Bernaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trude Nilsen

Stabburet står på plassen Bakken, kalt Brattebakk, under Haugerud i Krødsherad. Det ble sagt at Brattebakk ble bygget til ei jente som ble "forvist" fra Haugerud fordi hun fikk et uekte barn. Det sies også at stabburet antagelig satt opp 2 - 4 år etter at dette barnet ble født. Barnet er født i 1836, så alt dette stemmer med personene jeg jobber med.  Men initialene stemmer ikke med noen av de folkene jeg har funnet så langt. Men på en annen side, så er det heller ikke helt 100% sikkert at jenta og barnet jeg følger er de som ble sendt til denne plassen. Det er det jeg prøver å finne ut mer om nå.

Vennlig hilsen Trude.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Eg ville ha sagt at der står K M D B 1840. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trude Nilsen

Tusen takk for svar så langt.  :)

Vennlig hilsen Trude.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.