Gå til innhold
Arkivverket
Tore Lian

Spesialtegnet fd

Recommended Posts

Torbjørn Igelkjøn

Det betyr vel at ho var fødd i Korskirkens sokn. I kyrkjeboka står det "født i sognet".

Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. A 12 (1786-1832), Døde og begravede 1813, Side 91
 
Det ser forresten ut som om enkja døydde rett etterpå, sjå den siste innførsla for mai på same side.
Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Lian

Ja, og i gamle DA ser en flere innførsler samtidig, så da blir det tydelig at det står for 'fødd':

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=69904&merk=69904#ovre

 

 

Takker for svar, og ja og dette betyr "født i sognet" ===> Korskirkesognet.... men han er jo ikke mulig å finne i kirkebøkene..... ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Kanskje aldersangivelsen ved dødsfallet er feil?

 

Er det denne enkemannen og enken som gifter seg i 1812? http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000434513

.

Om dette er forrige ektefelles dødsfall, skal han nok være ganske gammel, ja: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=69678&merk=69678#ovre

.

De giftet seg i 1757 og hans patronym er Jonsen, ser jeg: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=9801&merk=9801#ovre

.

67 år i 1801: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011301&gardpostnr=1913&personpostnr=13877&merk=13877#ovre

(Tilsvarer født rundt 1734, mens alder ved dødsfall gir omkring 1726.)

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Lian

Kanskje aldersangivelsen ved dødsfallet er feil?

 

Er det denne enkemannen og enken som gifter seg i 1812? http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000434513

.

Om dette er forrige ektefelles dødsfall, skal han nok være ganske gammel, ja: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=69678&merk=69678#ovre

.

De giftet seg i 1757 og hans patronym er Jonsen, ser jeg: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=9801&merk=9801#ovre

.

67 år i 1801: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011301&gardpostnr=1913&personpostnr=13877&merk=13877#ovre

(Tilsvarer født rundt 1734, mens alder ved dødsfall gir omkring 1726.)

Du har funnet riktige personen her ja, :-)men fødselen er ikke mulig å finne :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Det er ingen vits i å prøve å leite etter kyrkjebøker frå det gamle Holmedal prestegjeld, som vart delt i Ytre- og Indre Holmedal (Fjaler og Gaular kommunar) i 1755, for kyrkjebøkene frå før delinga er vekke. Så for å finne eit opphav her må ein sjekke skifte eller andre kjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ja, jeg syntes det var rart å gifte seg om igjen i så høy alder.. Ingebrigt Ingebrigtsen var i allfall enkemann ved vielsen i 1812, så det lar seg vel finne hvem han var gift med først?


Denne vielsen?

 

11590 Ingebrect Brok Berthe Crispinusdtr ungkl gesel pige i f.p. Nov 02 1798 Feb 10 1799 KK

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=11590&merk=11590#ovre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Skruemager Ingebrigt (Sr.) i 1801: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01058390015832

Kona til skruemakaren døyr i 1810: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000194194

 

Er det ikkje han som giftar seg opp att i 1812? http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000434513

 

Ingebrigt jr. i 1801: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01058390006101Kva er ein "høcker"?

 

 

67484 Ingebrigt Brok M 54   Arbeysmand, 6-152, Des 28 401 1815   StP fglass.gif

 

Dvs. gravlagd 4/1 1815 på Nykirkens fattigkyrkjegard St. Paul:

Bergen fylke, Nykirken i Nykirken, Klokkerbok nr. A 3 (1775-1820), Døde og begravede 1815, Side 106
(Oppe i høgre kolonne på høgre side)

 

Men kvar vart det av kona?

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Då har eg funne eit bevis på at kona til Ingebrigt (Jr.) levde i 1815:

 

156493 Aug 27 1815 NK 9-145 Barn   Olay   Aug 17

 

Døypt År Sokn/Kyrkje Merknad 53137 Aug 27 1815 NK 9-145

 

  Rolle Still./sivilst. Førenamn Etternamn Fødd dato 156493 Barn   Olay   Aug 17 156494 Far afg. Ingebrigt Broch   156495 Mor   Marie Chrispinidtr

 

Marie Krispinusdtr. må vel vere same person som Berte Krispinusdtr.? Om det ikkje er endå fleire samtidige Ingebrigt Broch må det vere Senior som giftar seg på nytt i 1812 med Wabech.

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Dødsfallet til kona?

 

 

År Gravlagd Død dato Stilling Førenamn Etternamn Bustad Alder Kjønn Far stilling Far førenamn Far etternamn Årsak Kyrkjebok 11195 1824 0206 2605 Enke Berthe Chrispinusd. 10-13 48 Aar K   Ingebrigt Ingebrigts.   Domkirken 

 

Her kan "Far" kan bytast ut med "Pårørande":

 

Bergen fylke, Domkirken i Domkirken, Klokkerbok nr. A 2 (1821-1839), Døde og begravede 1824, Side 517
 
"Berthe Chrispinusdatter, afg. Ingebrigt Ingebrigtsens enke - paa St. Jacobs kirkeg. - 48 aar - Fra 10de Rode No. 13"
Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Akkurat. Da har du tilbakevist påstanden fra innlegget på Slektsforum.


(Berte og Ingebrikt giftet seg i 1799, så Marie må være en annen.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Eg trur det er snakk om same person. Ho kan ha heitt Berte Marie, eller presten kan ha skrive feil...

 

Den nyleg avdøde faren til Olai må iallefall vere identisk med Ingebrigt Broch som døydde 28/12 1814. Så er ikkje Marie Krispinusdtr. identisk med Berte Krispinusdtr., så er ikkje denne Ingebrigt Broch identisk med "vår" Ingebrigt Ingebrigtson (død før 1824). 

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

NÅ så jeg hva du mente... :rolleyes:

Ved dåpen til Olay i 1815 har kanskje presten skrevet feil fornavn på moren, ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Lian

Takker for utvist interesse :rolleyes: 

Mitt spørsmål i utgangspunktet var jo bare "Hva betyr spesialtegnet Fd".

Dette betyr altså født, og da altså født i sognet, og dette har presten skrevet i kirkeboka ved dødsfallet til Ingebrigt Broch i 1813. Han fikk borgerbrev i 1758 og der står det at han var fra Holmedal i Syndfjord. Det kan jo være at han også ble født der ( men det er ikke bekreftet ) og i så fall kommer vi kanskje ikke lengere, idet det der ikke finnes kirkebøker før i 1755. At det står i kirkeboka ved død at han ble født i sognet ( = Korskirkesognet) er vel gjerne skrevet etter opplysninger fra pårørende, og det kan jo også være feil, siden han ikke er å finne som døbt i kirkebøkene for KK hverken omkring 1726 eller 1734.

Hans kone hette for øvrig Maria Knudsdatter og døde i 1810. Hans mor var sannsynligvis Anna Michelsdatter slik som skrevet i nevnte og vedlagte tråd over fra fra DIS-slektsforum. Hans far må sannsynligvis hette Jon eller Joen til fornavn.

Kanskje det finnes bygdebøker eller annet fra Holmedal- området hvor noe kan finnes ?

 

Mvh

Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Eg skanna bygdebøkene for Fjaler for nokre år sidan, men har ikkje funne noko der. Men OCR-skanninga vart berre delvis vellukka, så han kan godt vere nemnd utan å vere søkbar. Når det gjeld Gaular er det to sett med bygdebøker, nemleg den gamle Gaularsoga til Hjelmeland og den nye "Bygdebok for Gaular" som kom ut for få år sidan. I sistnemnde utgjer bind IV, V, VIa og VIb slektssoga. Begge setta er skanna og ligg på nb.no , og begge har store manglar og ein del feil frå eldre tider. (Her trur eg bygdebøkene for Fjaler er eit lite hakk betre).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Einaste treffet på Broc i bygdebøkene for Fjaler gjeld Hellevik, som i 1801 vart driven av paktarar. Det var då to familiar der, den eine:

1) Janob Thode Broch, premierlØytnant, f. 1788, g. m. Ingeborg
Cathrine Rennord f. 1777. Barn: Marie Margrete f. 1799.
Tenarar: Herlei'v Pederson f. 1769 og Massi Olsdtr. f. 1761.

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058401000756

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Jeg ser Torbjørn dro frem det gamle temaet jeg hadde om Ingebrigt Joensen Broch. Dessverre må jeg meddele at det spørsmålet jeg stilte den gangen har forblitt ubesvart.

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.