Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fogd Peter Frantzen Dorph, noen som forsker på ham?

Recommended Posts

Hei Terje, så hyggelig da, tusen takk. Det vil si at du er firmenning med min far, som også lever i beste velgående. Jeg har jo Helge fra før, men kun hans ekteskap med Maren Wilhelmine Holst og deres barn, så dette var nytt for meg. Ikke forsket så mye på søsken av tippoldefar Martin enda. du er faktisk den første etterkommer av Martins søsken jeg har kontakt med.

Jeg har i mange år vært på søken etter bilder av familien vår på Røising, dessverre forgjeves. Har du noen? Jeg har vært på gården noen ganger de siste år, snakket med dagens eier og fått lov å ta bilder av slik det ser ut der i dag. Trist skjebne våre folk led på gården etter Ole d.e døde.

Forsker du på opphavet til  Karens farfar fogd Peter Frantzen Dorph? Jeg kom aldri lenger enn til hans foreldre med sikkerhet.

Dette var litt i all hast. Vi holder kontakten :-)

Hei!

I min familie (etterkommere av Thea og Ludvig Otto Hafnor) har det vært en slags kjent hemmelighet at Ludvig (min morfar) var født utenfor ekteskap. Barnefaren var nok kjent, men det ble aldri snakket om.

Hafnor er en stor gård på Røyse i Hole, like nord for Hole kirke  Den er fortsatt i Hafnor-slektens eie. Jeg tror nok at det har vært en stor skandale at datteren Sarah fikk et barn utenfor ekteskap. Hun ble boende på gården mens gutten vokste opp, jeg har hørt fra eldre familiemedlemmer at hun ikke hadde det godt der.

Ludvig Otto Hafnor var polti i Kristiania. Han døde i 1938  Hans kone Thea døde i 1949.

Jeg hadde lyst til å finne ut om min biologiske oldefar på mors side (Helge Olsen Røssing) hadde etterkommere  Det viste seg at han hadde det.. Det er fortsatt en etterkommer som bærer Røsseng-navnet.. Han har ingen barn, så den mannlige delen av slekten slutter med Knut Ole Røsseng. På kvinnesiden er det flere etterkommere i beste  velgående.

Helge  O. Røssing (Det veksler mellom Røssing. Røsseng og Røysing) var gift med Laura Charlotte Emilie Dunker  Dette ekteskapet var barnløst.

Etter hennes død giftet han seg med Maren Vilhelmine Holst  Her var det tre barn, Laura Marie, Erika Jensine Lovise og Ole Christian.  Laura Marie og Erika Jensine døde tidlig. Ole Christian var distriktslege i Aadal. 

Ludvig Otto og Thea bygde et landsted på Utstranda i Hole i 1909. Dette stedet var i familiens eie helt til 2004. For oss barnebarn var dette selve navet i familien. Tilknytningen til Ringerike er fortsatt sterk, som du forstår.

Jeg har ingen bilder av Helge O. Røsseng eller andre på den siden av slekten.

mvh

Terje Andersen

• 1 år senere...

Kommentar til "Kommentarer til vedlegget om Peter Frantzen Dorph. Det står at hans første hustru var Gunil Tommesdatter. Hun angis som det i skiftet etter henne, men ved sønnens fødsel og ved ekteskapsinngåelsen i Kongsberg står det Guri."

Jeg lurer på det som er skrevet om Guri og hennes sønn. Jeg fikk hjelp til å liste opp slekten motsatt vei (DIS), og kom fram til at Peter Petersen Dorph f. 1740 fikk en sønn som het Steffen (Stephen) Henric Pedersen ca. 1768.  Jeg får ikke det helt til å stemme med det som står i denne tråden.

Hva mener du om dette?

mvh Grethe

Kfr. slektsrekkefølgen her: 

Alle barna har Dorph som etternavn.

Haakon Marius Andersen* b. 11.05.1864 married to Thora Mathilde Andersen (born Olsen) b.16.02.1866.

Haakons mother: Marthe Malene Andersen* (born Pedersdatter) b. 21.08.1823

Haakons father: Bertel (Bertil?) Andreas Andersen

Thoras mother: unknown

Thoras father Thor Olsen

Marthe Malene´s mother: Ingeborg Johanne Rasmussen* ca. 1801

Marthe Malene´s father : Peder Rasmussen

Ingeborg Johanne´s mother: Malene Pedersen (Petersen) ca. 1766

Ingeborg Johanne´s father: Steffen (Stephen) Henric Pedersen* ca 1768

Steffen´s mother: Ingeborg Petersen Dorph (b. Gulbrandsdatter) ca. 1742

Steffen´s father: Peter Petersen Dorph* ca 1740

Peter Petersen´s mother: Gunild Franzen Dorph (b. Tomesdatter) ca. 1710

Peter Petersen´s father: Peter Franzen Dorph*ca. 1703

Peter Franzen Dorphs mother: Maren Pedersen (Petersen) ca. 1663

Peter Franzen Dorphs father: Franz Pedersen Dorph ca 1664

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.