Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor.

Vår
 Del

Recommended Posts

Jeg kan ikke forstå at det skal være noen tvil om at Ruth f. 1900 er datter av nevnte Petra Bolette Jensen født 1863 i Skjeberg. Om det så er den samme som er mor til Leif 1897 i Brandval, det vet vi vel ikke noe om.

Jeg vil vel ikke totalt avvise teorien med Bolette Aas, men jeg har hittil ikke sett bevis eller indisier på ar dette er samme person som er mor til Leif i Brandval 1897.

Ruth er datter til Petra Bolette . Men Leiv Karlsen Broen er ikke hennes sønn. Ruth ble gift Petersen. Hennes far heter Ole Hansen.Han var fra Trøgstad. Petra Bolette var fra Skjeberg. Dem bodde senere i Oslo. Har ikke funnet ut at hun har 2 sønner. før Ruth f. 1900

Endret av Anette S. Clausen
Fjernet forstyrrende sitat og latt teksten stå alene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok rett navn er tilbake.

I vinger folketellinger kirkebok var Henry Hagerup. pleiebarn . Hos familie . Anna Eriksen Kabberud.

Kan dette stemme før han ble flyttet til Oslo? Marie Jakobsen og Marie Hagerup f. 1877 er det ene og samme Pleieforeldre. G.m peter seest .

Senere fikk Anna Eriksen en datter Thea Gundersen. Hun er datter og Henry er pleibarn.

Derfor jeg lurer så mye på dette er riktig..

Hvorfor det ble snakket om i Eidskog kirkekontoret om at det skulle da være tvillinger.

Så er det spørsmål angående ri Bolette Aas Senere Norgrenn.

Nå vokste det opp en jente på Stedet Grobøl like i nærheten av Hokaasbroen.

Hun het Anna Aas. pleiebarn på Grobøl. Min mor fortalte at hun het Anna Aas Men brukte Anna Grobøl navn også. Kan moren hennes hete Bolette Aas Norgrenn.?

Ser at noen her mener at Leiv Karlsen skal være en sønn av Bolette Norgrenn

Men tror ikke det. Ikke funnet ut at hun skulle hete Jenssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok rett navn er tilbake.

I vinger folketellinger kirkebok var Henry Hagerup. pleiebarn . Hos familie . Anna Eriksen Kabberud.

Kan dette stemme før han ble flyttet til Oslo? Marie Jakobsen og Marie Hagerup f. 1877 er det ene og samme Pleieforeldre. G.m peter seest .

Senere fikk Anna Eriksen en datter Thea Gundersen. Hun er datter og Henry er pleibarn.

Derfor jeg lurer så mye på dette er riktig..

Hvorfor det ble snakket om i Eidskog kirkekontoret om at det skulle da være tvillinger.

Så er det spørsmål angående ri Bolette Aas Senere Norgrenn.

Nå vokste det opp en jente på Stedet Grobøl like i nærheten av Hokaasbroen.

Hun het Anna Aas. pleiebarn på Grobøl. Min mor fortalte at hun het Anna Aas Men brukte Anna Grobøl navn også. Kan moren hennes hete Bolette Aas Norgrenn.?

Ser at noen her mener at Leiv Karlsen skal være en sønn av Bolette Norgrenn

Men tror ikke det. Ikke funnet ut at hun skulle hete Jenssen.

Nå gir jeg opp, dette blir bare tull. Trådstarter må bestemme hva hun vil med denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,dette blir jo bare helt håpløst!

Jeg trodde trådstarter nå hadde lest alle innleggene,siden hun i # 152 blant annet skrev: "Skal pløye litt i gjenom de".

Og at trådstarter nå hadde forstått hva som er skrevet.

Men dengang ei!

Og navnet  står fremdeles som 

A Knutsen

selv om  det i  # 187  skrives at det er endret.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har moderator slettet de overflødige innleggene jeg ba om og latt Hild-Alices tekst være igjen i innleggene på s. 3. Tusen takk! :)

Jeg håper du nå lar være å bruke den lyseblå SVAR-knappen, Hild-Alice, for det ser ut som du ikke greier å komme ut av editoren uten å sende avgårde tomme innlegg med flere unødvendige sitater i. Denne tråden er blitt lang nok, om den ikke også skal inneholde masse innlegg uten innhold.

Om du skal svare, bare bruk det underste svarfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Bjørn Roar Thomassen og Tom Linde (hans kone er også Bolettes oldebarn) - begge har gitt sin tillatelse mht. å referere deres navn og informasjon i denne saken. De har begge konkludert med at Bolette Jensen er identisk med Petra Bolette Jensdatter f. 1863 i Skjeberg, bl.a. etter funn fra Statsarkivet Hamar, Bidragsfogden. Tom Linde mailer dokumentasjon i morgen som vil bli postet her. De bekrefter også at Petra Bolette Jensdatter var mor til Jens Juliusen f. 1886 og Ruth Hansen f. 1900. Begge er ganske klare på at Bolette hadde svært liten kontakt med sine sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på denne tråden berre fra sidelinjen, og ikke satt meg så mye inn i det genealogiske som debatten omhandler, og som ser ut som er litt komplisert, men har registrert at trådstarter får mye pepper for at hun ikke ikke responderer på svar og ikke trykker på de riktige knappene for å svare i dette forumet, og som sikkert kan virke forvirrende for en nybegynner! Jeg har lyst til å ta trådstarter i forsvar, for kan hende hun er ny i forumet, og kanskje gått noen runder med seg sjøl før hun gikk til skrittet å legge inn sitt spørsmål, og rettskrivning fra en ny bruker (som også har vært pirket på) kan det sikkert være flere grunner til, og ikke nødvendigvis behøver å trekke pistolen av den grunn! Jeg har ellers ikke noe å bidra i debatten genealogisk, men betviler ikke at trådstarter har prøvd å komme til bunns i saken siden 80-tallet som noen betvilt. Trådstarter ble oppfordret til å endre temanavn, men trur det ble misforstått med visningsnavn?Vart et langt og rart innlegg etter lenge i dvale i forumet, men har sympati for trådstarter som prøver å få er svar på et genealogisk spørsmål. Berre stå på Hild-Alice Knutsen som var ditt første visningsnavn  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å få litt sans for denne Hild-Alice. Hun bryter alle regler her på forumet, er immun mot selv den mest drepende kritikk, ignorerer alle fakta og babler i vei med sine forestillinger om saken.

Det er sånne tråder som skaper engasjement og tempo. I så måte minner hun meg om en viss Jan Harald Fosse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det kommer kopi fra kirkebok der det kommer frem at Petra Bolette Jensdatter er mor til Jens Juliussen blir interessant å se.

Håper at vi kan følge Petra derfra og evt se hvor Leiv var født .

Kan Ole Hansen som Petra Bolette var gift med i 1900. Da dem fikk Ruth Hansen Petersen.

Kanskje Ole Hansen var sønn til Hans Eriksen Kabberud. Helene og Hans hadde en sønn Ole Hansen.

. Min mormor heter Marie Kaspara Juliusdtr. Pedersen Hun var gm Leiv Karlsen Broen

Hennes far het Julius Pedersensønn. Brandval.Han var født 1876 på Pålserud ved Galterud Sør Odal.bodde på Roverud Slekt Odal bygdebok side 484 Leikvang .Han var gift med Torhilda (Hilda) f.1873 fra Sander.Odalbygdebok bind 1 side 490 Nystua Ødegaard en. . Den slekta kommer fra Sander og Disenå. Har alle dokumenter på mormor sin side.Gleder meg til å få se dokumentasjon fra Tom Linde i morgo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å få litt sans for denne Hild-Alice. Hun bryter alle regler her på forumet, er immun mot selv den mest drepende kritikk, ignorerer alle fakta og babler i vei med sine forestillinger om saken.

Det er sånne tråder som skaper engasjement og tempo. I så måte minner hun meg om en viss Jan Harald Fosse.

Jeg trur ikke at de debattene umiddelbart kan sammenlignes, men trur at trådstarter er nybegynner i forumet og er flitt famlende på oppfordringen om at hun skal trykke ditt og datt, og det er veldig lett å glemme at en ku en gang har vært kalv for de som er kjent med forumene, så dette går seg til! Var vel famlende sjøl for 10-15 år siden  ;)

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Ole Hansen som Petra Bolette var gift med i 1900. Da dem fikk Ruth Hansen Petersen.

Ole Hansen og Petra Bolette Jensen var IKKE gift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 191.

Det var nå vel kanskje det at trådstarter overså innleggene man la inn,og ikke tok innover seg fakta i det som ble dokumentert,som gjorde at "tempen" steg her inne.

Alle har vi vært nybegynnere,men man må være villig til å ta litt lærdom av de som kommer med gode

råd og hjelp i slektsforskningen.

Men nå får vi bare se fremover til i morgen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 191

Det var nå vel kanskje det at trådstarter overså innleggene man la inn,og ikke tok innover seg fakta i det som ble dokumentert,som gjorde at "tempen" steg her inne.

Alle har vi vært nybegynnere,men man må være villig til å ta litt lærdom av de som kommer med gode

råd og hjelp i slektsforskningen.

Men nå får vi bare se fremover til i morgen.

Trur ikkje det står på viljen, og er sikker på at hun leser innleggene og tek sikkert innover seg det som skrives, men det er dette med oppfordringen fra "de lærde" med å trykke ditt og datt og her og der som må læres sånn litt etterhvert! Kan hende at hun angrer på at hun "stakk fram nebbet" etter alle tilbakemeldingene hun har fått? Og ettersom jeg har skumlest i tråden, så er det hun har lagt fram muntlig overført og prøvd og ettergått i kirkebøker, men ikke kommet til bunns, og slike opplysninger og problemer er hun nok ikke alene om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lese hele tråden,som nå er på 10 sider.

Men vi kan selvfølgelig reagere forskjellig på det som skrives.Helt ok det!:-)

Enig i det ja, så er ikke negativt ment i så måte, men hvis en er ivrig i ting, og nybegynner i tlllegg i et slikt forum som dette så må en ta høyde for at ting kan gå litt over stokk og stein, så slik er det berre, og har ikkje med å reagere forskjellig for min del :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det har du helt rett i,Reidar.Litt takhøyde må det jo være. :-)

Men det er uansett smart å ta imot litt råd og rettledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det har du helt rett i,Reidar.Litt takhøyde må det jo være. :-)

Men det er uansett smart å ta imot litt råd og rettledning.

Ja, og trur det blir tatt i mot, men må kanskje ha tunga rett i munnen, og kan kanskje være forvirrende med så mye å sette seg inn i på to-tre dager i dette forumet, hvor det har haglet med innlegg og irettesettelser, så trur Hild-Alice må sette seg ned og gå gjennom det hun har fått servert (på godt og vondt). En ting til, en skal vel ikke stole hundre prosent på det som står i kirkebøkene heller (primær-kildene), så en muntlig overføring, kanskje med noen rykter i tillegg kan sikkert føre med seg mye rart, så er ikke sikkert at trådstarter er på villspor  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Bjørn Roar Thomassen og Tom Linde (hans kone er også Bolettes oldebarn) - begge har gitt sin tillatelse mht. å referere deres navn og informasjon i denne saken. De har begge konkludert med at Bolette Jensen er identisk med Petra Bolette Jensdatter f. 1863 i Skjeberg, bl.a. etter funn fra Statsarkivet Hamar, Bidragsfogden. Tom Linde mailer dokumentasjon i morgen som vil bli postet her. De bekrefter også at Petra Bolette Jensdatter var mor til Jens Juliusen f. 1886 og Ruth Hansen f. 1900. Begge er ganske klare på at Bolette hadde svært liten kontakt med sine sønner.

I dødsfallsprotokollen ved Petra Bolette Jensens død den 18.mai 1945 oppgis kun datteren fru Ruth Pettersen som etterlatt. Det bekrefter vel at Bolette ikke hadde mye kontakt med sine sønner - kanskje Ruth ikke engang har visst om sine to halvbrødre. De to sønnene er jo heller ikke nevnt i dødsannonsen.

post-91-0-02678700-1479814411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Fylkesarkivet i Oppland/IKA Opplandene tidligere i dag. Det stemmer at det er de som oppbevarer kommunale arkiver. De hadde bare én møtebok og én kopibok for perioden etter Leiv/Leif Karlsens fødsel og han var dessverre ikke nevnt i noen av dem. Vi får krysse fingre for at noe av dette materialet er blitt sendt i Statsarkivet på Hamar. (Fattigvesenet, som var kommunalt, hadde ansvaret for plassering av barn.)

.

Alle kommunene i Hedmark sør-fylke bruker IKA Opplandene på Lillehammer som sitt arkivdepot – se  http://farkiv.no/hjem

Jeg fikk også svar fra Statsarkivet på Hamar, uten at det kommer fram noe nytt:

«Viser til din epost 21.11.2016 vedr. Bolette Jensen Hokaasbroen.

Vår ref.: 16/25801

Saken ble behandlet her ved Statsarkivet i Hamar i forbindelse med en forespørsel i 2007. Vi har fulgt debatten på Digitalarkivets brukerforum, og ser at opplysningene som ble funnet den gang, er gjengitt i debatten. Det ble foretatt grundige undersøkelser i 2007, og det har i ettertid ikke blitt avlevert ytterligere arkivmateriale til oss som kunne være relevant å undersøke.

Arkivmateriale fra fattigvesenet, i den grad det er bevart, oppbevares i kommunale depoter. Vi forstår at du har fått undersøkt det, men uten resultat. (…)»

Endret av Anette S. Clausen
Lagt til informasjon fra SAH etter ønske fra innleggforfatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Reidar Oddløkken - jeg har respekt for at du tar trådstarter i forsvar, og jeg er til dels enig med deg mht. rettskriving og hvilke knapper man skal trykke på. Det er selvsagt ønskelig at alle slektsforskere er kapable til å ordlegge seg og fremstille saken sin på en god og forståelig måte, og samtidig beherske ulike funksjoner og redigeringsmuligheter i forumet. Vi bør ha forståelse og tålmodighet når det ikke er tilfelle, og som du har påpekt, det kan være bakenforliggende årsaker som vi ikke kjenner til. MEN, det viktige i denne saken er det genealogiske innhold og trådstarters evne og vilje til å lese og respondere på de funn og fakta som har blitt presentert for henne og da reagerer jeg på noe av det du skriver. Fra post # 190 - “Trur ikkje det står på viljen, og er sikker på at hun leser innleggene og tek sikkert innover seg det som skrives” - hvordan kan du være SIKKER på det? Her er vi nemlig ved kjernen av kritikken mot trådstarter, hun har gang etter gang latt være å svare på spørsmål og vist ved en rekke anledninger at hun ikke har tatt innover seg det som omhandler genealogi. Det finnes nok av eksempler på dette dersom du leser leser denne debatten grundig, men som du selv sier i post # 183 - “Har fulgt med på denne tråden berre fra sidelinjen, og ikke satt meg så mye inn i det genealogiske som debatten omhandler.

Så til din kommentar i post # 194 - “En ting til, en skal vel ikke stole hundre prosent på det som står i kirkebøkene heller (primær-kildene), så en muntlig overføring, kanskje med noen rykter i tillegg kan sikkert føre med seg mye rart, så er ikke sikkert at trådstarter er på villspor.”  Her kommer vi inn på det viktigste i denne debatten - kilder i slektsforskning. Min respons til din kommentar er følgende: muntlig overføring over flere ledd (år) sammen med rykter fører med seg mye rart og har gjennom denne debatten vist at trådstarter ER på villspor. Igjen, leser du denne debatten grundig så er det vel liten tvil om det sistnevnte.

Dessverre er det ikke henvist til noen pålitelige kilder fra trådstarter mht. til de påstander hun har satt frem, og hun har vist store vanskeligheter med å akseptere det hjelperne har presentert for henne. Da er det kanskje ikke så rart at det oppstår frustrasjon fra hjelpernes side. Det kan sikkert være til underholdning og fornøyelse for noen, og en god latter er alltid sunt - men for hjelperne som legger ned mye tid på å gi råd og finne kilder som kan bidra til å identifisere forfedre, familier og gi innsikt i deres liv og levevilkår - så er det ikke slik man ønsker å drive med slektsforskning.

Når det gjelder kirkebøker som du nevner i post # 194 så er de iallefall førstehånds, primære kilder mht. handlinger utført (f.eks. dåp, forutsatt at presten som døpte var den samme som skrev i KB) og således kan sies å være en pålitelig kilde og det nærmeste vi kommer når det gjelder kilder å stole på (les; førstehånds > tilstede ved begivenheten, primære > nærmest begivenheten i tid). I denne saken er dåpen til Leif i 1897 den første, troverdige brikken i dette slektshistoriske puslespillet om oldemor Bolette, så gjelder å finne de andre brikkene slik at dette kan bli et komplett bilde. Om det er mulig gjenstår å se.

Til slutt Reidar Oddløkken: Fra sidelinjen får man ikke gjort mye med det som foregår på banen, så kom gjerne innpå og bidra! ;) 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt Reidar Oddløkken: Fra sidelinjen får man ikke gjort mye med det som foregår på banen, så kom gjerne innpå og bidra! ;) 

Takk for at du rettet meg opp, og det jeg skrev er på ingen måte vondt ment overfor de som prøver å oppklare denne vriene saken, og jeg kjenner ikke trådstarter, så jeg vet ikke grunnen til manglende respons.

Håper det kommer en løsning i saken  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentet fra Statsarkivet på Hamar finnes i nederst i innlegget.

------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har gjort et sammendrag av de funn som er gjort hittil og fremsetter samtidig hypotesen “Petra Bolette Jensdatter f. 1863 i Skjeberg var Bolette Jensen, mor til Leif født i 1897” så får vi se om vi kan få bekreftet/avkreftet denne.

Petra Bolette Jensdatter dåp - # 60

Østfold fylke, Skjeberg, Ullerøy, Ingedal i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Fødte og døpte 1863, Side 36 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060320010837

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000010512665

Far: Jens Olsen. Mor: Johanne Syversdatter

FT 1865 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037986000421

Mor til Petra Bolette, Johanne Syversdatter død 1875 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000001847811

FT 1875 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052011000223

Konfirmasjon 1877 - # 11

Østfold fylke, Skjeberg, Ullerøy, Ingedal i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1885), Konfirmerte 1877, Side 226 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060320011201

Dåp Jens 1886 - # 9

Østfold fylke, Skjeberg i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 9 (1886-1897), Fødte og døpte 1886, Side 1 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060908010312

Mor: pike Bolette Jensdatter, Bastemarken i Skjeberg, f. 1863. Far: ungkar og tjenestegutt Julius Nilsen, Lundstad i Berg.

FT 1891 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052676003459

Dåp Leif 1897 - # 26

Hedmark fylke, Brandval i Brandval, Ministerialbok nr. 3 (1894-1909), Fødte og døpte 1897, Side 38 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060604070040

Mor: pike, husmannsdatter Bolette Jensen, Hokaasbroen f. 1863. Far: ungkar, husmannssønn Karl Kareliussen, Bondstedt f. 1880.

Dåp Ruth 1900 - # 148

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 11 (1898-1900), Fødte og døpte 1900, Side 251 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050830040985

Mor: tjenestepike Petra Bolette Jensen, Thorshaug Gd 20 [Vøien, Nordstrand, Vestre Bærum]  f. 1863. Far: gårdsgutt Ole Hansen, Trøgstad f. 1878.

FT 1910 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01036372020451

FT 1923 - http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Bolette Jensen 28.04.1863 Skjeberg k ug Rengjøring Regjeringsbygningen  Urtegaten 48

Ruth Petersen 24.03.1900 Kristiania k g Husmor                                            Urtegaten 48

Liv Petersen 14.12.1922 Kristiania    k                                                             Urtegaten 48

Dødsannonse 1945 - post-5105-0-80541800-1479853160_thumb.png

Dødsfallsprotokoll 1945 - post-5105-0-24676400-1479853172_thumb.jpg

Kommentar: Fødselsåret 1863 for Petra Bolette Jensdatter/Bolette Jensen går igjen i alle kilder. Fødestedet Skjeberg i FT 1910 og 1923 (som mor til Ruth). Bruken av navnet Bolette Jensen ved FT 1891, dåpen til Leif 1897, FT 1910, FT 1923 og dødsannonse 1945. Bruken av navnet Petra Bolette Jensen ved Ruth’s dåp i 1900 og dødsfallsprotokollen 1945. Det kan konkluderes at Petra Bolette Jensdatter (Bolette Jensen) f. 1863 i Skjeberg var mor til Ruth Hansen. Det kan ikke bekreftes eller avkreftes at Petra Bolette Jensdatter f. 1863 i Skjeberg var Bolette Jensen, mor til Leif f. i 1897.

Ytterligere kilder: FT 1900 er ikke funnet, ei heller faren til Petra Bolette, Jens Olsen sin død. Kan det finnes et skifte etter ham? Hva med Jens f. 1886 - bidragsfogden/fattigvesenet > Statsarkivet Oslo? IKA Østfold? Se post # 169 og post # 170 for mer informasjon om ham. Gjentar Tore S Falch forslag fra post # 158 om å “sjekke fødselsopplysningene fra 1897 Statistisk Sentralbyrås serie Folkemengdens bevegelse - her fremkommer det av og til andre opplysninger enn dem man finner i kirkebøkene”. Ut- og innflyttingsprotokoller må sjekkes. Andre forslag?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I dokumentet fra “Brandvold Fattigcommuision” til “Hr Lensmanden i Brandvold” går det frem at Bolette Jensen var en 34 år gammel, fattig tjenestepike som fra før hadde et 11 år gammelt, uekte barn. Barnets far, Karl Kareliussen var en ca 18 år gammel, fattig husmannssønn. [Man kan vel konkludere med at det ihvertfall ikke var fhv. Sorenskriver Norgrens frue Bolette Aas Norgren som hadde født i dølgsmål og kalte seg for Bolette Jensen!]

post-5105-0-29215500-1479854256_thumb.png
post-5105-0-66341100-1479854268_thumb.png
post-5105-0-09852300-1479854278_thumb.png
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider