Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor.

Vår
 Del

Recommended Posts

"

Boende på de stedene var hennes Bolette søskenbarn.

Og onkel til hennes mor Marie petronelle bodde på Roverud gård"

Mener du her at Bolette hadde søskenbarn boende i Brandval og at Bolettes mor het Marie Petronelle?

Hvor har du funnet dette ? Hvis det er pålitelige kilder for dette, må du gjerne skrive mer om dette, da dette kan være nyttig informasjon.

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett at Amalia Bolette Jensine brukte navnet Jenssen og Nikolaysen. Hennes far het wilhelm Nicolaisen. sønn og sønnesønn het også Wilhelm Nicolaysen. Bolette har aldrig brukt navnet cardon .Men navnet meyer smit har jeg sett i forbinde lese med Bolette. Jeg så navnet Bolette Jensen i Tana engang. Tror hun kunne ha mye Nordland slekt. Så navnet i Nordland også. Så hun kan være derfra eller familie tilknytning fra Nord.

Jada, du mener jo også at Bolette og en Anton var søsken og født i Danmark (se post # 65) og likeså at hun fikk tvillinger i Italia (se post # 1) og jammen bodde hun en stund i Sverige da hun reiste fra Utah og kanskje hadde en datter som heter ebba lucia lagerbjelke (se post # 65) - TULL og RØR - leser du i det hele tatt andre poster? Ta en god titt på hva som står i post # 139 - men det hjelper vel ikke hva som sies eller gjøres.....HÅPLØST  :excl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Boende på de stedene var hennes Bolette søskenbarn.

Og onkel til hennes mor Marie petronelle bodde på Roverud gård"

Mener du her at Bolette hadde søskenbarn boende i Brandval og at Bolettes mor het Marie Petronelle?

Hvor har du funnet dette ? Hvis det er pålitelige kilder for dette, må du gjerne skrive mer om dette, da dette kan være nyttig informasjon.

.

Hvordan trådstarter har fått det til, vet jeg ikke, men det er i denne familien hun har plukket ut en Bolette og det er denne Bolettes mor,

Marie Jørgine Petronelle Cappelen hun mener var på besøk i Brandval i begynnelsen av 1900-tallet..

.

http://data.eidsvollsmenn.no/tng/getperson.php?personID=I1791&tree=Eidsvollsmenn

.

Henne om det.. Jeg ønsker i hvert fall ikke å høre noe særlig mer om hva hun fant for 30 år siden, siden det ser ut til å være den responsen vi får på innleggene her.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor og reell fare for å bli «banned» – utkastet av det gode selskap her i Digitalarkivet:

Det er meget sent på natten, og jeg burde derfor ikke – men kommer likevel herved med et personangrep.

Jeg har fulgt dette emnet gjennom dagene, og sett hvordan våre aller beste hjelpere har gjort sitt ytterste for å spore opp kilder,  diskutere mulige familiesammenhenger, rettlede når trådstarter fomler med svar inni sitater, forklare hvordan dette kan redigeres, at dette er sitatforfalskning osv. – henvise dannet og vennlig tilbake til innlegg som allerede har behandlet trådstartes repetetive riv ruskende gale formodninger  – kort sagt, de gode hjelperne har brukt all sin tid, alle sine evner, all sin godvilje og tålmodighet for å veilede trådstarteren og besvare hennes spørsmål . . . 

Når da samme trådstarter overhodet ikke responderer på noesomhelst (i ett frustrert ord) men fortsetter med lange forvirrende, usammenhengende og ubegripelige haranger om et tåkegalleri av mulige og umulige slektssammenhenger,  uten en eneste reell kildehenvisning – så får i alle fall jeg nok. (Og jeg er bare en «leser» av dette emnet.)

Og herved stiller jeg meg åpen for hogg fra moderatorene.

Dette innlegget burde endt med en beklagelse for ovenstående utbrudd, men det får jeg faktisk ikke til . . .

Endret av Anette S. Clausen
Fjernet personangrep.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å følge med her, men har egentlig ramlet av lasset pga. trådstarters rotete postinger/opplysninger/påstander. Det virker som om mye er usikkert her (alt?), og at noen "vet" noe vi ikke får vite. Det er bl.a. henvist til innlegg fra Jerpseth, men jeg er ikke sikker på om denne lenken har vært postet? Hva vet han som ikke resten av slekta ser ut til å vite?

https://forum.arkivverket.no/topic/137049-51616-tyding-av-kirkebok-brandval/

Jeg tenker også at bidragsfogden kan være et sted å henvende seg.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fulgt denne tråden fra sidelinjen, og vi kan alle forstå de gode hjelpernes frustrasjon og følelse av å snakke til veggen når de gang på gang serverer dokumentasjon og fakta som trådstarter ikke har lyst eller evne til å ta inn over seg. Dessverre er det ikke lett å skille hva som er ønsketenkning, fantasi og resultater av hemningsløs googling fra trådstarters side fra det som tydeligvis er overleverte historier i hennes familie.

For vi må kunne enes om at dette er en merkelig sak. Even Stormoen skriver at "våre aller beste hjelpere har gjort sitt ytterste" og at de har "brukt all sin tid, alle sine evner" - men de har altså ennå ikke kunnet identifisere Leif (Karlsen) Broens mor. 

I 1897 får vi vite at hun er ugift husmannsdatter, født i 1863, og at hun oppholder seg på plassen Hokkåsbroen under Tronbøl i Brandval, den samme husmannsplassen der hennes sønn Leif ble satt i forpleining. Vi får også vite at hun hadde hatt et uektefødt barn tidligere. 

Hvis nå barnemorens rette navn er Bolette Jensen, burde det ha vært mulig å finne henne i folketellingen i 1900, bare tre år etter at hun fikk sin sønn, eventuelt at hun døde i tidsrommet mellom barnefødselen og folketellingen. Det burde også ha vært mulig å finne hennes første barns dåpsinnførsel. Men ingen av "våre aller beste hjelpere" har altså så langt klart å finne igjen Bolette, hverken i andre kirkebokinnførsler eller i folketellinger.

Det er enda flere ting som gjør denne saken merkelig: Ved Leifs dåp skrives Bolette med "etternavnet" Jensen, ikke med et patronym slik de andre kvinnene blir ført i den samme kirkeboken. Navnet Jensen kan se ut som et etternavn i den moderne betydningen av dette ordet, og vi kan derfor ikke si sikkert at hennes far har hett Jens. Ved hennes første barns dåp kan Bolette derfor være ført med et annet navn enn Jensen.

Videre er det tydelig at det har versert historier i Leifs etterslekt om hvem denne Bolette var. Hvor kommer forbindelsen til Hagerup'ene inn i bildet? Er den bare tatt ut av løse luften? Vi ser også at andre har arbeidet med denne saken (Rolf Jerpseth og Finn Sollien), og det er tydelig at de også mener at barnemoren i 1897 har seilt under falsk flagg. Kan det være en byfrøken som har kommet i uheldige omstendigheter og reist til bekjente i Solør for å føde sitt barn langt vekk fra de bonede gulv for deretter å sette det bort på en husmannsplass langt inne i de dype skoger?

Hvis det siste er tilfellet, vil det nok vise seg svært vanskelig å identifisere Bolette. I og med at barnet Leif ikke vokste opp sammen med sin kjødelige mor, finnes det neppe en bidragssak - moren hadde jo ingen utgifter til barnets oppdragelse og oppvekst som hun trengte bidrag til fra barnefaren. Derimot kan det nok finnes opplysninger i fattigvesenets arkiver - noen må ha bestemt at barnet skulle settes i forpleining og også bidratt med økonomisk understøttelse til pleieforeldrene. Her vil det forhåpentlig fremkomme opplysninger om barnets kjødelige mor. 

Noen bør også sjekke fødselsopplysningene fra 1897 Statistisk Sentralbyrås serie Folkemengdens bevegelse - her fremkommer det av og til andre opplysninger enn dem man finner i kirkebøkene.

En DNA-test av Leif Karlsens etterkommere vil også gi en indikasjon hvis man i tillegg får testet medlemmer av slektene som noen mener Bolette egentlig tilhørte. Da vil man enten kunne sannsynliggjøre hennes slektstilhørighet - eller kunne utelukke forbindelsene som det er blitt gjettet på og fortalt historier om.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken i post #166 har vært postet tidligere. Dette at Karl T Bonsted skal være bare en som påtar seg farskapet virker lite sannsynlig for meg når trådstarter kaller ham bestefar og sier at hun vokste opp i nærheten av ham, og at de hadde mye kontakt.

Ja, bidragsfogden burde undersøkes.

Jeg har egentlig meldt pass i denne "goddag mann - økseskaft"-tråden og leser den vel bare for underholdningens skyld.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede tatt meg den frihet å skrive til Statsarkivet i Hamar og til IKA-Opplandene, for å be om oppslag i arkivet etter fattigvesenet i Brandval. Om dette var privat plassering hos familie eller bekjente, vil det jo ikke være noe å finne i fattigvesenets protokoller, riktignok.

Jeg vil bare si til Tore S. Falchs innlegg, at jeg faktisk ikke har lett så veldig etter en eventuell dåp av Bolette, siden det har vært nok å gjøre med å svare på trådstarters feiltolkning av det hun tidligere har sett av kirkebøker og nye spekulasjoner fra henne om det jeg har forsøkt å sjekke ut, samt gjentagne ganger å etterlyse tilbakemeldinger fra henne.

Jeg har kommet til at en bør finne dåpen til det første barnet Bolette fikk, for det kan finnes identifiserende opplysninger her.

Det trådstarter legger ut som 'fakta', gjør meg tilbakeholdende med å utforske noen hypoteser for henne overhodet. Sannsynligheten for at feilaktige hypoteser, (som en senere finner er blindspor og dermed utelukker), i neste runde blir feiltolket og lagt fram som nye 'fakta'..

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par barn som fødes som uekte barn Rikshospitalet 1890-1900 av en Bolette Jensen født på 1860-tallet.

Nr. 93 Borger Martinius 1891:

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 8 (1890-1893), Fødte og døpte 1891, Side 60

Nr. 148 Ruth 1900 (som er diskutert på DIS-slektsforum):

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 11 (1898-1900), Fødte og døpte 1900, Side 251

I 1902 har vi Ingrid Elvira, Sagene, nr. 73:

Oslo fylke, Sagene i Oslo, Ministerialbok nr. 4 (1894-1904), Fødte og døpte 1902, Side 220

I 1896 er det født en Emilie Fernanda på Riksospitalet, nr. 356, mors fødselsår er her 1870 (kanskje litt stort avvik)

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 9 (1894-1897), Fødte og døpte 1896, Side 256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvordan folk identifiserte seg i "gamle dager"?

Hvis, som Jerpseth antyder, at moren til Leif skulle være denne Bolette Aas, og at hun fødte i all hemmelighet under falsk navn i Brandval, hvordan ble opplysningene husmannsdatter, fødselsår og dette at hun skulle ha født et barn tidligere sjekket? Hvis det virkelig var Bolette Aas, ville hun vel ikke ha nevnt dette med det første leiermålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par barn som fødes som uekte barn Rikshospitalet 1890-1900 av en Bolette Jensen født på 1860-tallet.

Nr. 148 Ruth 1900 (som er diskutert på DIS-slektsforum):

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 11 (1898-1900), Fødte og døpte 1900, Side 251

Den ene av Ruths faddere er Rakel Korneliussen. Kan det være en forbindelse mellom henne og barnefaren i Brandval i 1897, Karl Korneliussen Bonstedt? Isåfall føler jeg at tampen brenner...

Bortfaller - se innlegg 181 og 183.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra Bolette Jensen født i Skjeberg 1863, mor til Ruth, må vel være denne, no 60:

Østfold fylke, Skjeberg, Ullerøy, Ingedal i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Fødte og døpte 1863, Side 36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I temaet til Bjørn Roar Thomassen http://www.disnorge....ic.php?p=409717- skriver han at Bolette var oldemor til hans kone. Han skriver videre at "Bolette hadde 2 sønner som er født før 1900, og som ble satt bort, hennes andre sønn er konas bestefar." Han hveder at denne Bolette er identisk med Petra Bolette f. 1863 i Skjeberg, men blir avvist av Jerpeseth som sier: "Din" Bolette fins som enke i Kristiania i ft 1910 som Bolette Norgrenn f. Aas 30/6 1863 i Trondheim. Assistent i Kirkedepartementet."

Hun var husmannsdatter FT 1865 http://digitalarkive...f01037986000421 (står som Bolette B, men det er feil), fødselen nr 60 -  SAO, Skjeberg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7, 1859-1868, s. 36 Brukslenke for sidevisning: https://media.digita...b20060320010837 FT 1875, moren var død http://digitalarkive...f01052011000223 I 1891 sannsynlig samme dame fortsatt i Skjeberg http://digitalarkive...f01052676003459 Har ikke funnet henne i FT 1900.

I 1910 bor hun sammen med datteren Ruth http://digitalarkive...f01036372020451 (samme f. dag 28 og år 1863, men mnd var oppgitt til mai) og i 1923 også sammen med datteren Ruth som da er gift og har en datter Liv -

Kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Bolette Jensen 28.04.1863 Skjeberg k ug Rengjøring Regjeringsbygningen  Urtegaten 48, Grønland

Ruth Petersen 24.03.1900 Kristiania k g Husmor                                            Urtegaten 48

Liv Petersen 14.12.1922 Kristiania    k                                                             Urtegaten 48

Jeg har tidligere lagt inn dødsannonsen for henne post # 104

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev inn siste innlegget i den tråden på Slektsforum, men tror ikke jeg får noe svar, for etter å ha søkt i medlemsbasen deres, var det ikke noe treff på B. R. Thomassen, så han er nok ikke lenger medlem der. Da sendes det sannsynligvis heller ikke ut epost om nytt innlegg til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Pige Bolette Jensdatter Bastemarken i Skjeberg, født 1863, fikk sønnen Jens, født 17.januar 1886. Barnets far var ungkar og tjenestegutt Julius Nilsen Lundstad i Berg. Se barn nr.9 blant Mandkjøn her: Skjeberg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. I 9, 1886-1897, s. 1

Ved folketellingen 1900 er Jens Juliussen tjenestegutt på Langsholt nordre i Skjeberg.

Han ble konfirmert i Skjeberg 30.september 1900 - se nr.28 her: Skjeberg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. I 10, 1898-1911, s. 155

Ved folketellingen 1910 finner vi ham som gift mann i Tune.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av Ruths faddere er Rakel Korneliussen. Kan det være en forbindelse mellom henne og barnefaren i Brandval i 1897, Karl Korneliussen Bonstedt? Isåfall føler jeg at tampen brenner...

Neppe - Karls patronym er Kareliussen - ikke Korneliussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Takk for svar. Jeg var i kontakt med Ruths sønn. Hun som har greie på slekt granskere ringte å snakket med sønn til Ruths Han skulle sjekke det. Snakket med sin mor Ruth. Vår Bolette Jensen var helt ukjent for dem. Hun som forsket for meg heter Liv solbergseter løvkjernet. Det virket som det kunne være feil Bolette vi lett etter. Men hvis noen kan finne ut at Petra Bolette er den rette så er jo det bare fint. Har ikke funnet ut om Petra Bolette fikk et barn f. 1897 navn Leiv Karlsen Hokaasbroen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I temaet til Bjørn Roar Thomassen http://www.disnorge....ic.php?p=409717- skriver han at Bolette var oldemor til hans kone. Han skriver videre at "Bolette hadde 2 sønner som er født før 1900, og som ble satt bort, hennes andre sønn er konas bestefar." Han hveder at denne Bolette er identisk med Petra Bolette f. 1863 i Skjeberg, men blir avvist av Jerpeseth som sier: "Din" Bolette fins som enke i Kristiania i ft 1910 som Bolette Norgrenn f. Aas 30/6 1863 i Trondheim. Assistent i Kirkedepartementet."

Jeg kan ikke forstå at det skal være noen tvil om at Ruth f. 1900 er datter av nevnte Petra Bolette Jensen født 1863 i Skjeberg. Om det så er den samme som er mor til Leif 1897 i Brandval, det vet vi vel ikke noe om.

Jeg vil vel ikke totalt avvise teorien med Bolette Aas, men jeg har hittil ikke sett bevis eller indisier på ar dette er samme person som er mor til Leif i Brandval 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes, at når en kvinne får sitt tredje barn utenfor ekteskap, og de to første var satt bort til pleieforeldre, at hun ikke nevner de to første overfor datteren, altså Ruth, som hun tydeligvis beholder.

Observerer forøvrig at trådstarter har byttet visningsnavn her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider