Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor.

Vår
 Del

Recommended Posts

Det er bra!

Og glem gamle rykter og påstander du har hørt,inntil det kan bevises at opplysningene holder vann.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en evig runddans med løse påstander, fri fantasi, motsigelser, ignorering av svar, uvillighet til å innse fakta og etterkomme forespørsler om å rette/slette innhold fra svar inne i sitater (jmf. post # 63 og post # 77).

FAKTA er følgende:

• Bolette Jensen var innført i kirkebøkene som mor til Leif født 30.4. og døpt 13.6.1897. Hun var oppført som pike (altså ugift) og husmannsdatter. Fødselsåret hennes var oppgitt til 1863 og bostedet til Hokkåsbroen. Det var videre opplyst at dette var Bolettes andre leiermål, dvs. hun hadde fått barn utenfor ekteskap tidligere.
  • Karl Kareliussen var innført som far til Leif. Han var oppført som ungkar og husmannssønn. Fødselsåret hans var oppgitt til 1880 og bostedet til Bonstedt. Det var videre opplyst at dette var Karls første leiermål, dvs. han hadde ikke fått barn utenfor ekteskap tidligere. Det var også opplyst at han var varslet 12.6.

Ovenstående er de eneste SIKRE fakta om din morfars fødsel og dåp og således hvem som var hans mor (din oldemor) og far (din oldefar). Dette du forholde deg til og som det er sagt mange ganger av andre; GLEM alt annet!

Følgende er også FAKTA og avkrefter de teoriene du har om din oldemor Bolette Jensen, mor til Leif i 1897:

• Hun var IKKE mor til Henry Ragnvald. Moren til Henry Ragnvald het Marie Jakobsen og var skuespillerinne.
  • Hun var IKKE datter av Petronelle Løvenskiold Cappelen. Hun var således IKKE den Bolette Sophie Nicolaysen som var arkivar i utenriksdepartementet og som døde i 1906.
  • Hun var IKKE i Italia hos sin døende mann i 1896. Hun var IKKE i Utah, hun var IKKE gift med Thomas B Cardon og således IKKE den Amalie Bolette Jensine Cardon f. Jensen som døde i 1914.
  • Hun var IKKE Bolette Aaas (g. Norgren). Her foreligger det en teori (se tidligere nevnte tema “Tyding av kirkebok Brandval”) om at Bolette Aas Norgren hadde født i dølgsmål og brukt falskt navn (Bolette Jensen) ved dåpen. Tvilsom teori som er bygget på antagelser og uten sikre bevis.

I TILLEGG:

• IKKE noe sted står det at hun var født 13.10.1863.
  • Det eksisterer IKKE noen annen kirkebok (bøker) enn den du har blitt presentert for her på forumet og således er det den samme kirkeboken du påstår du fikk se på 1980-tallet.

Trådstarter, Hild Alice Knutsen, har med sin atferd vist en total mangel på respekt for alle slektforskerne som har lagt ned mye tid for å hjelpe. Min oppfordring til deg, Hild Alice Knutsen, er at du SLUTTER med spekulasjoner og forholder deg til FAKTA - da er jeg, og sikkert mange andre, villig til å hjelpe deg.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at trådstarter Hild Alice nå er innstilt på å glemme denne Amalie Bolette Jensine Jensen i Utah.

Og at hun heretter leser innleggene skikkelig.

Trådstarter bør være glad for den ryddige fremstillingen av fakta som Egil Johannessen har lagt inn i # 139.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette kan være en tanke... men kan Bolette ha kommet fra Sverige, og muligens reist tilbake senere? Brandval er ikke langt fra grensen. Dessuten bodde det vel flere folkegrupper i området, skogsfinner f.eks.

En annen ting: finnes det bygdebøker fra området? Ikke at man kan stole på dem, men de kunne vel kanskje gi en pekepinn.

Her fant jeg noe, men de ligger nok ikke på nett: http://www.brandvalhistorielag.no/Side4/side4.htm

Men noen kan vel kanskje gjøre oppslag?

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hild Alice

FAKTA og fakta - alt vi tror på som en sannhet; hva det ble sagt i familien, også hva som ikke ble sagt, hva vi leser i folketellingene, hva vi finner i Family Search osv, er også fakta. Men det er fakta som IKKE kan brukes som grunnlag for å finne rette slekt! Den eneste kilden som er udiskutabel når det gjelder FAKTA, er hva hva vi finner i kirkebøker og andre offentlige kilder. Folketellinger o.lign. og Family Search er alle avskrifter av KIRKEBØKENE våre!! Og internettbaserte slektstrær som du finner på f eks My Heritage/Geni, er så fulle av feil pga manglende kildedokumentasjon at du må styre langt unna alle feilFAKTA du finner der.

Så, fakta og fakta Hild Alice, du har fått mye god hjelp her denne tråden. Husk, alt begynner i kirkebøkene :-)

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har søkt i bygdebøker i Brandval og forsket mye i Sverige og i Finneslekta. Der har vi tilbaketog 1814 på min far side. Kommer fra Grue - finnskogen. Men aldrig funnet ut om den rette Bolette. Hun kan ha bodd i Sunne og kommet over til Moldusen. Men ikke funnet noe dokumentasjon på det. Har lagt inn et bilde /fil på siden her . Der det var telling i Utah. Der er det skrevet opp en amalia Bolette Jensine Jensen f.1863.

post-10152-0-28409000-1479669989_thumb.jpg

Endret av Hild Alice Knutsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hild Alice

FAKTA og fakta - alt vi tror på som en sannhet; hva det ble sagt i familien, også hva som ikke ble sagt, hva vi leser i folketellingene, hva vi finner i Family Search osv, er også fakta. Men det er fakta som IKKE kan brukes som grunnlag for å finne rette slekt! Den eneste kilden som er udiskutabel når det gjelder FAKTA, er hva hva vi finner i kirkebøker og andre offentlige kilder. Folketellinger o.lign. og Family Search er alle avskrifter av KIRKEBØKENE våre!! Og internettbaserte slektstrær som du finner på f eks My Heritage/Geni, er så fulle av feil pga manglende kildedokumentasjon at du må styre langt unna alle feilFAKTA du finner der.

Så, fakta og fakta Hild Alice, du har fått mye god hjelp her denne tråden. Husk, alt begynner i kirkebøkene :-)

Grete

Faktum, i flertall fakta, er et saksforhold som ikke logisk kan motsies. Et faktum er altså en sannhet med grunnlag i virkeligheten.

http://fremmedord.org/hva-betyr/faktum-fakta/

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har søkt i bygdebøker i Brandval og forsket mye i Sverige og i Finneslekta. Der har vi tilbaketog 1814 på min far side. Kommer fra Grue - finnskogen. Men aldrig funnet ut om den rette Bolette. Hun kan ha bodd i Sunne og kommet over til Moldusen. Men ikke funnet noe dokumentasjon på det. Har lagt inn et bilde /fil på siden her . Der det var telling i Utah. Der er det skrevet opp en amalia Bolette Jensine Jensen f.1863.

Sekundærkilde!! LES innlegget mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hild Alice.

Egil har beviselig utelukket den Bolette du legger ut bilder om og nå er det på tide du leser det vi skriver til deg. Den Bolette i Utah er født i Fredriksberg, København i 1859. Hun har ikke vært i nærheten av Brandval...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender med 2 fil til. Kan det være noe i dette.

Her er fil nr 2.

Sender med 2 fil til. Kan det være noe i dette.

Disse folka har du fått forklaring på flere ganger av Egil Johannessen.

Hvorfor leser du ikke det som blir skrevet i innleggene?

Dette er feil personer!!

Det er ikke "din" Bolette Jensen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe . Du skal vite vi har har pløyd gjennom så mange kirkebøker, folketellinger i distrikter her Brandval, Eidskog, Grue, Grue - finnskogen, Sør Odal, Nord - Odal, o.s.v..oppover hele veien helt til Finnmark. Fordi noen mente hun kunne være en Nordlands dame.Men det som har ledet til hun Bolette på sendt fil er en tråd som har fulgt til dette. Og fått bekreftet av levende folk at hun her er rett Bolette 1863. Men noen av de gamle ville bare gi beskjed til meg som er slekt . Dem mente at folk som forsket for meg. Ikke var slekt og ikke skulle ha svaret .Jeg måtte snakke med dem selv. Men det rare er at jeg finner ikke hvor min Bestefar er født. Finner kunn dåpen. Han er nok ikke født i Brandval. eller omeng. Hadde vært greit å finne ut hvor Bestefar Leiv var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hild Alice.

Dette er bare tull!

Hverken du eller noen andre har til nå kommet med troverdig informasjon om at denne damen i Utah er mor til Leif.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun var ikke boende i Brandval. Men var mye på besøk på Roverud gård.

Og på besøk på venners berg gård i Kongsvinger.Hos engelhart

Boende på de stedene var hennes Bolette søskenbarn.

Og onkel til hennes mor Marie petronelle bodde på Roverudgård.

Karl Bonsdet jobbet der som gaardsgutt.

Så at folk dro fra Oslo på den tiden

fra Sverige på besøk til slektninger var vel ikke helt utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett at Amalia Bolette Jensine brukte navnet Jenssen og Nikolaysen. Hennes far het wilhelm Nicolaisen. sønn og sønnesønn het også Wilhelm Nicolaysen. Bolette har aldrig brukt navnet cardon .Men navnet meyer smit har jeg sett i forbinde lese med Bolette. Jeg så navnet Bolette Jensen i Tana engang. Tror hun kunne ha mye Nordland slekt. Så navnet i Nordland også. Så hun kan være derfra eller familie tilknytning fra Nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett at Amalia Bolette Jensine brukte navnet Jenssen og Nikolaysen. Hennes far het wilhelm Nicolaisen. sønn og sønnesønn het også Wilhelm Nicolaysen. Bolette har aldrig brukt navnet cardon .Men navnet meyer smit har jeg sett i forbinde lese med Bolette. Jeg så navnet Bolette Jensen i Tana engang. Tror hun kunne ha mye Nordland slekt. Så navnet i Nordland også. Så hun kan være derfra eller familie tilknytning fra Nord.

Det virker som at dere har hentet litt "sann" historie fra både det ene og andre prestegjeldet,og koka ihop ei utrolig historie på disse såkalte "sanne" opplysningene.

Det er ikke seriøst å forske på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen kan finne ut om Bolette f 1863 . Så ønsker jeg å få vite hvem hun var. En fødselsattest finnes nok et sted. Takk for mange gode opplysninger. Skal pløye litt i gjenom de. Så kanskje hun dukker opp. Håper vi sammen kan finne ut om Bolette Jenssen. Oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider