Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sk. Bratsberg amt, Skøiloen, Sannidal, 16/3-1666, et. Aase Andersd., g. Svennung Olsen

Recommended Posts

.

I Skifteprotokoll for Bratsberg amt 1665-86, s. 26 b
finnes vedlagte skifte, holdt den 16. mars 1666 på Skøiloen i Sannikedal (Sannidal),
etter Aase Andersdatter, gift med Svennung Olsen. 'Ingen barn. Hendes søsken arver'.

Jeg søker hjelp til transkribering av teksten i skiftet, som min venn Tor

har gjort et spedt forsøk på å tyde (se vedlegg).

Noen kan bistå med å lese hele eller deler av de 16 linjene som denne teksten består av ?

post-103-0-31272400-1483565272_thumb.jpg

Endret av Per Nermo

Per,

Du har postet i feil forum. Spørsmålet skal postes her:

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

La meg likevel begynne litt:

"Anno 1666 dend 16 Martj Stoed schifte, och bytte, effter Aase Anders daater paa Schø[iloenn?] i Sannichedall, Jmellem hindes effterlate mand Swennung Olsenn, och Hindes Sødschinde Nemlig Hans Andersen B\r/ynill Anderβenn, Karj Anders daater och, peder Nielβenn paa sin Husrue Ragnild Anders daaters weignne, at wj ere Hindes Rete sande Arffuinger Huor fore wj Haffuer Accorderit med [etc] "

Mulig det skal være v i steden for w, samt et par andre småting.

Jeg kan fortsette med resten om du poster på ny i rett forum.

Mvh Are

.
Mange takk, Are !

Jeg har nå lagt inn forespørselen i rett forum : Tyding av skannede kilder

Skifte i Bratsberg amt, Skøiloen, Sannidal, 16/3-1666, et. Aase Andersd., g. Svennung Olsen :
(https://forum.arkivverket.no/topic/205944-skifte-i-bratsberg-amt-skøiloen-sannidal-163-1666-et-aase-andersd-g-svennung-olsen/)

Jeg blir selvsagt glad dersom du fortsetter transkriberingen der !

mvh
Per

(NB: linken over var feil, men er nå korrigert !)

Endret av Per Nermo

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.