Gå til innhold
Arkivverket

Gamle permanente linker samsvarer ikke med de nye sidene.


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har laget mange slektsrapporter som inneholder klipp fra kirkebøker og også link til siden klippet er fra. Dette fordi det da er mulig å se forstørret utgave av det aktuelle klippet.

 

Når jeg nå klikker på disse, så åpner det en side i det nye formatet og med en ny adresse i browseren. 

 

Men i mange tilfeller er det ikke samme siden som åpnes ! Jeg har ikke systematisk sjekket hvor mange det dreier seg om, men jeg har ikke åpnet mange sider de siste dagene og har truffet på problemet flere ganger.

 

Eksempel på feil side

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. C 3 (1864-1870), Konfirmerte menn 1867, side 33.

Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8361&idx_id=8361&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-28

Før åpnet side 33 ved bruk av lenken, men nå åpner side 28. 

 

En som er korrekt:

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hamre, Ministerialbok nr. A 10 (1816-1826), Fødte og døpte 1824, side 65.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1907&idx_id=1907&uid=ny&idx_side=-67

Her åpner side 65.

 

Det er fakstisk et stort problem for meg. Spesielt siden mange av de som skal bruke rapportene mine er eldre mennesker som kanskje ikke greier å finne den rette siden.

 

Bortsett fra det synes jeg at det nye formatet er veldig bra ! Både navigering og fremvisning er topp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinga!

 

Her ser jeg at vi rett og slett har oversett en viktig parameter. For kirkebøker har vi to begreper bildesekvensene. Det er kildeside og listeside. Kildesiden viser til bildenummeret i hele kilden, mens listesiden viser til bildenummeret innenfor en spesifikk liste.

 

Viser her bare parameterdelen av lenka:

 

URN:kb_read?idx_kildeid=8361&idx_id=8361&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-28

 

Lenka i første eksempelet viser til en listeside fordi det finnes en parameter idx_listetype (som her er konfirmerte, kf). Tallet bakerst er altså et listesidenummer, og ikke kildesidenummer.

 

Dette skal vi få rettet, men jeg kan ikke på nåværende tidspunkt si når. Har registrert saken i det systemet vi bruker for å holde orden på utviklingsoppgavene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut, Espen.

 

Når dette skjer er ikke så viktig for meg, så lenge det faktisk er noe dere kommer til å fikse. 

 

Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.