Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ragnhild Halvorson (Halvorsdotter?) - skal vera fødd i Tinn i Telemark mars 1848, utvandra 1874? - kven var ho?

Recommended Posts

For å følge opp det Anfinn skriver: Halvor mistet moren sin en gang før 1813 (siste kjente fødsel i 1804). I 1813 gifter faren hans seg igjen, og skrives da fra Flåto, hvor han bodde som leilending inntil sin død i 1824. Trolig hadde han kommet dit det året etter et eierskifte, jfr. Hovin-soga s. 203. Jeg kjenner ikke til hvor de bodde mellom 1805 og 1813. Det kan ha vært utabygds.
Vielsen 1813: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000001735168
Brudens farsnavn er her feilskrevet. Det rette skal være Kittilsdatter.

Halvor og broren Gunleik ble begge konfirmert fra Flåto i 1820. Presten er da kritisk i kommentarene (nr. 14 og 15 til venstre):
SAKO, Gransherad kirkebøker, F/Fb/L0002: Ministerialbok nr. II 2, 1815-1843, s. 247
https://media.digitalarkivet.no/kb20061212310191

Halvor Gunleiksson var, ifølge bygdeboka, på Flåto i hvert fall til 1827. Deretter var to av konas søsken der som leilendinger inntil gården ble solgt i 1832.

Moren hans, Aslaug Olsdatter, var født på Midtbøen i Austbygde i 1804, og kom til Uppigard Rollag med foreldrene etter at faren hennes hadde makeskiftet gårder i 1808. Hennes dåp: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000008523723

Du finner familien hennes omtalt i Tinn Soga bind 2, side 227/28 og 490/91: http://www.nb.no/nbsok/nb/a309ee34df36935b7cef98ff2d7beee6.nbdigital?lang=no#0

Det jeg antar er nokså komplette utvandringslister er inntatt i Gransheradsoga, bygdeboka for Gransherad. Ragnhild er ikke nevnt der. Jeg finner henne heller ikke som utflyttet innenlands fra Gransherad. Derfor har hun trolig aldri meldt innflytting til Gransherad. Mange fra telemarksbygdene reiste ut fra Porsgrunn og de andre byene på Grenland. Disse fins ikke i de søkbare emigrantlistene på Digitalarkivet.

Jeg finner ikke Ragnhild i flyttelistene for Tinn heller, men ser der at det som trolig er flere av søsknene hennes tok utflytting til Skoger og Sande i Vestfold i 1863 og 1864. En mulighet er at hun senere tok samme veien før hun utvandret. Søsteren Aslaug synes å ha giftet seg i Skoger i 1864 og søstrene Anna og Gro i Drammen året etter.

På det gamle Digitalarkivet ligger registreringer av nordmenn i USA i FT 1880 i de fleste av de "norskeste" statene og territoriene. Listene omfatter Illinois, Iowa, Kansas, Michigan, Minnesota, Nebraska, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, Texas, Wisconsin og Dakota Territory, men jeg finner ingen som med den beste godvilje kan være henne der - med mindre hun på det tidspunktet var gift og hadde et etternavn som ikke fanger min oppmerksomhet. Vet du, Lars, med sikkerhet at ekteskapet hennes med Nils fra 1895 var hennes første?

Lars, ellers er de fleste kirkebøkene for Tinn fra midt på 1700-tallet og til langt på ut 1800-tallet transkribert og søkbare på Digitalarkivet slik at det ikke er så vanskelig å få oversikten. Det er en fordel siden bygdeboka ikke alltid er like fyllestgjørende. Vær obs på at Hovin sogn dels er ført under Gransherad som det ble tillagt i 1859 - og for en periode er hele Tinn feilført under Gransherad.

Hjarteleg takk til Anfinn og Dag for nye interessante innlegg!

Med desse opplysningane er opphavi til Halvor Gunleikson og Aslaug Olsdotter «på plass» i manuskriptet mitt, og dei einaste detaljane som no står att, er desse (jmf. innlegg #20 på føregåande side):

** Det er eit avvik i fødselsdatoen til Andreas Lund i Nordborg på Als, 5.3.1848 (frå FT1910) eller 15.3.1848 (frå vigsli i 1875) - er det nokon med tilgjenge til desse danske kyrkjebøkene som har høve til å sjekka dette og eventuelt finna fulle namn på foreldri hans?

** Stadfesting av utvandringsåret til Ragnhild Halvorsdotter Risjordet/Feten - 1874?

Eg er forresten ganske so sikker på at Ragnhild IKKJE hadde vore gift før 1895, og me har berre utsegni frå 1900 å halda oss til, når det gjeld utvandringi hennar...  Denne vert nok ganske so vanskeleg å få stadfest!

Ein ny kjempetakk for hjelpi med denne huslyden!

Så vidt jeg ser har vi ennå ikke funnet emigrasjon/immigrasjon på Ragnhild Halvorsdtr. Tidligste opplysning på henne i USA er vel giftermålet med Nils O. Ronnei i Fillmore, Minnesota, den 24. januar 1895 (Ancestry har transkribert feil og sier 19. des. 1894). Hun bruker da navnet Ragnhild Halvorsdatter, som kanskje indikerer at hun ikke hadde vært gift tidligere (?)

Ved vielsen i 1895 er Ragnhilds forlover en Ole A. Wethe.(se vedlegg).

post-38-0-23954400-1485344568_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye

Ragnhilds ektemann, Nils O. Ronnei, døde i 1900 og i hans testamente (se vedlegg) er Ragnhild konsekvent benevnt som Ragnhild Olson Ronnei. Det må vel bety at Ragnhild tidligere hadde vært gift med en Olsson før hun giftet seg med Nils i 1895 ! Dette forklarer også hvorfor Ragnhild i census for 1900 eier egen farm, i tillegg til den hun og Nils eide.

Name: Nels Olson Roney Probate Date: 13 Feb 1900 Probate Place: Fillmore, Minnesota, USA Inferred Death Year: Abt 1900 Inferred Death Place: Minnesota, USA Item Description: Wills, Vol C, 1894-1907

post-38-0-57596500-1485357473_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye

Hvis dette er Ragnhild Halvorsdtr. så var hun i alle fall ankommet USA i 1885.

Name: Ragnheld Olson Age: 40 Census Date: 1 May 1885 County: Lyon Locality: Custer Birth Location: Norway Gender: Female Estimated birth year: abt 1845 Race: White LINE: 17 Roll: MNSC_32

post-38-0-34795900-1485359001_thumb.jpg

Hjarteleg takk til Kurt for fleire nye spennande innlegg!

Eg er redd for at det ikkje hjelper oss noko vidare dette med Ragnhild Olson Roney.  Om du ser på underskrifti til Nils, skriv han seg òg konsekvent for Nels Olson Roney.

Nei, eg trur me lyt godta at Ragnhild ikkje hadde vore gift før, og denne utvandringi hennar er og vert ei gigantisk utfordring...

Eg takkar igjen for alle freistnader på å løysa denne «floki» og lever vidare i voni...

PS: Det var forresten testamentsdatoen som var 13.2.1900.  Nels døydde ikkje før 2.7.1902!

Endret av Lars E. Øyane

Da enkja Ragnhild Lund døydde på Sjøl pleiehjem i Øvre Eiker 1. desember 1922, blei det halde skifte, jf. lensmannen i Haug og Bakke, dødsfallprotokollregister og dødsfallprotokoll. 

Av diskusjonen og dugnadsarbeidet over peikar indisia sterkt i retning av at Ragnhild Lund er den same som Ragnnhild Halvorsdotter Rollag/Risjordet fødd 11. mars 1846 på Risjordet i Mæl sokn i Tinn, som dotter av Halvor Gunnleiksson og Aslaug Olsdotter. Men det er ikkje éintyding fastslått. 

Eg viser til det som kjem under, og meiner ut frå det at Ragnhild Halvorsdotter frå Risjordet i Mæl i Tinn, er identisk med Ragnhild Lund i Øvre Eiker.

Frå protokollen: «60. Enke Ragnhild Lund, født 1849 i Tinn, Telemarken, død paa Sjøl pleiehjem, Ø. Eiker, 1/12 1922.

Arvinger: Søstersøn 1) Typograf H. Thorkildsen, Tomtegaden 30, Drammen, myndig og tilstede. 2) Søsterdatter Gunda [?] Mathisen [?].

[den døde etterlet seg] Hus, løsøre og litt penge»

Hartvig Adolph Thorkil[d]sen blei fødd 27. august 1870, døypt 1. januar 1871 i Bragernes. Foreldra var «Anund Thorkilsen (44), Formand, og Anne Halvorsdatter (26), Bragernæs»

Desse foreldra blei vigde 15. januar 1865 i Bragernæs: «Ungkarl, Bordstabler Anund Thorkilsen, 35 1/4 [år] og Pige Anne Halvorsdatter, Tinn, 21 1/2 [år]». Far hans var «Torkild Anundsen», hennar far var «Halvor Gunleiksen».

30. september 1863 har den same Anne Halvorsdotter fått attest av presten i Tinn for å flytja til Sande i noverande Vestfold. 15–16 månader etter var ho gift kone på Bragernes.

Anne Halvorsdotter er fødd 26. juni 1843 på Risjordet i Mæl sokn i Tinn, og er ei eldre syster av Ragnhild Halvorsdotter, seinare Ragnhild Lund. Annes son, Hartvig Adolph Thorkildsen, møtte nemleg som nemnt over opp ved skiftet i 1922 etter morsyster si, Ragnhild Lund, identisk med Ragnhild Halvorsdotter fødd 11. mars 1846 på Risjordet i Mæl sokn i Tinn. Det kan etter dette ikkje vera tvil om Ragnhild Lund og Ragnhild Halvorsdotter Risjordet er same person. Dette gjeld sjølv om det oppgjevne fødselsåret i dødsfallprotokollen er sett til 1849. Ragnhild hadde ikkje born og hadde neppe sjølv opplyst om fødselsåret til lensmannen. Slik "slark" i kjeldene er dessverre ikkje så uvanleg. Oppgjevne fødselsdata ved død er naturleg nok minst å lite på. 

Det var mange jenter i syskenflokken på Risjordet, og det kan sjå ut som om alle etterkvart drog til Drammens-området: 

Gunnhild Halvorsdotter Risjordet f. 10. oktober 1836 flutte ut til Sande i noverande Vestfold i 1861. 

Gro Halvorsdotter Rollag f. 26. mars 1833 flutte til Skoger i 1863 med «hendes uægte Barn» Torger Torgersen f. 1. juni 1856. I oktober 1865 blir ho vigd til «Ungkarl, Bordstabler Olaf Edvard Haagensen», 32 1/2 [år], Bragernes og Tangen, og «Pige Gro Halvorsdatter», 30 1/12 [år], Rollag i Tinn. Far hennar er Halvor Gunleiksen.

[Eg mistenkjer at presten har bytta om aldersoppgåva for Olaf og Gro.]

Aslaug Halvorsdotter Rollag f. 10. desember 1839 drog til Skoger med attest av 30. september 1863. Berre eit halvår seinare er ho gift: Vigsle 17. april 1864 i Skoger  med «Enkemand Martin Brynildsen, Gaardbruger», 33 år, på «Mellem Fjeld». Ho er 24 år gamal «Pige», frå «Tinns Præstegjeld», dotter av Halvor Gunleiksen.

Når det gjeld Ragnhild Halvorsdotters utflytting frå Tinn, eventuelt Gransherad, og seinare Amerika-emigrasjon vil eg tru at leiting i innflyttings-/utflyttingslister i Sande, Skoger, Strømsø, og Bragernes i perioden 1865–1875 kan gje treff. Men det er mange innførsler å gå igjennom.

Endret av Anfinn Bernaas

Hjarteleg takk til Anfinn for siste innlegget i debatten om Ragnhild Halvorsdotter.

Etter at Kurt fann innførsli i FT1910 for Øvre Eiker (sjå innlegg #13 på føregåande side) med fødselsdato 11.3.1845, var eg ganske so overtydd om at me hadde finne den «rette» Ragnhild i Ragnhild frå Risjordet.  Datoen stemte heilt, om enn året var eitt år feil...

No har du Anfinn ført endeleg prov for at me har den «rette» Ragnhild, so den sida av problemet er løyst.  No er det berre fødselsdatoen til Andreas Lund på Ars i Danmark og utvandringsåret til Ragnhild som står att som uløyste spørsmål, men kanskje dukkar desse opplysningane òg opp, før eller sidan...?

Eg takkar endå ein gong for framifrå dugnadsinnsats for å løysa denne utfordringi!

Hvis vi ser på Ragnhilds oppføring i FT 1910 får vi litt andre opplysninger om emigrasjonen hennes enn det som har fremkommet tidligere. Der oppgis utvandringsår til 1885 og Asker som siste oppholdssted i Norge forut for utvandringen: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036473002869

Jeg finner ingen aktuelle kandidater i utvandringlistene fra det året. Det nærmeste fra Asker er denne kandidaten fra 1887 med oppgitt reisemål Rushford MN, men hun var vel i yngste laget med 32 år - og dermed neppe aktuell: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001011937

Ingen Ragnhild er registrert som utflyttet fra sognene i Asker prestegjeld (nåværende kommuner Asker og Bærum) i årene fra 1884 til 1887.

Kanskje hun likevel kan finnes som innkommet i en amerikansk havn?

Den søsterdatteren som nevnes i dødsfallsprotokollen hennes kan være søsteren Aslaugs datter, født 1865: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000005991737
Etternavnet kan da være Marthinsen, selv om også jeg - i likhet med Anfinn - er mest tilbøyelig til å lese det som Mathisen. Hun var hos foreldrene ved FT 1875, men deretter finner jeg henne ikke. Dette er derfor en usikker identifisering.

I begravelseslistene i kirkeboka for Haug sogn i Øvre Eiker er også fødselsåret hennes oppgitt til 1849. Der får vi også vite at hun var fattigunderstøttet og at slag oppgis som dødsårsak (nedre halvdel, nr. 32): https://media.digitalarkivet.no/view/4954/190

Jeg enig med Lars (#31) at det virker sannsynlig at det er ektemannens mellomnavn som har "smittet over på" kona i Nels Olson Roneys testamente av 1900.

Endret av Dag Thorsdalen

Hjarteleg takk til Dag for eit nytt spennande innlegg!

Denne Ragnhild Halvorsen, 32 og ugift, som i 1887 utvandra frå Asker til Amerika, er etter mitt syn ein svært so interessant «kandidat».  Eg hadde oversett det som stod i FT1910 om utvandringi hennar, og det er ingen ukjend sak at aldrene i emigrantprotokollane often kunne ha store avvik, særleg for ugifte jenter...

Me har ogso det forholdet at ho utvandra til Rushford, MN!

Kanskje kan ho finnast på ei passasjerliste i Amrika??

Eg takkar på ny for kjempefin dugnadsinnsats om denne huslyden!

Hvis hun reiste med Angelo den 3. juni 1887 fra Christiania, så er den reisen spesiell som det framgår av Norway Heritage sine websider. Det står ikke direkte, men vi må vel anta at Angelo gikk til Hull også ved denne anledning.

SS Angelo, Wilson Line

"1887 June 3, Capt. Johnson from Christiania with 325 emigrants. Cargo: 29.000-kilo paper, 20.000-kilo wood pulp, 42.200-kilo canned milk, 28.000-kilo matches, fresh salmon, zinc ashes and clothes."

http://norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=angel

Det er ikke enkelt å finne ut hvilket skip hun reiste videre med etter ankomst i Hull med ss Angelo. Hvis vi ser på avgangene som er vist i Norway Heritage, så kan det for eksempel være avganger fra den 7. juni 1887 som starter med S/S Gallia som hadde ankomst New York den 17. juni 1887. Deretter har vi S/S Peruvian, som hadde ankomst Halifax, samt en fire fem andre skip som hadde avgang rundt 10. juni 1887. Vi bør sjekke passasjerlistene for disse skipene.

http://www.norwayheritage.com/t_corresp.asp?id=2139

Endret av Kurt Østbye

Den Ragnhild Halvorsen, 32 år, som emigrerer 3. juni 1887 ser ut til å ankomme New York med ss City of Rome den 17. juni så det kan stemme bra. De andre i den norske emigrasjonslisten i innlegg 34 står også på denne passasjerlisten. Men det bringer oss ikke noe særlig videre.

Name: R Hatrorsin

Arrival Date: 17 Jun 1887

Birth Date: abt 1854

Ethnicity/ Nationality: Norwegian

Place of Origin: Norway

Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination: United States of America

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: City of Rome

post-38-0-04742600-1485476552_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye

Hjarteleg takk til Kurt for nye spennande innlegg!

Diverre bringer ikkje desse siste innleggi oss noko nærare «vår» Ragnhild, men som eg alt har nemnt i innlegg #35 ovanfor, TRUR eg dette er «vår» Ragnhild; utvandring frå Asker, reisemål Rushford, MN og namnet hennar samanhalde med sivilstand.  Det einaste minuspunktet i mine auge er alderen hennar, men eg er viljug til å akseptera eit avvik på om lag åtte år for ei «godt vaksi» ugift jente...

Etter dette er det no berre fødselsdatoen til Andreas Lund på Ars i Danmark som må undersøkjast...  Eg vil freista leggja det spørsmålet inn hjå DIS-Danmark...

Eg takkar endå ein gong for framifrå dugnadsinnsats for å løysa problemet kring Ragnhild Halvorsdotter frå TINN!

Endret av Lars E. Øyane

Det var destinasjonen som gjorde at jeg merket meg med denne Ragnhild tross det store aldersavviket. Et moment som taler for at det er rett Ragnhild vi har funnet utvandringen til i 1887 - til tross for at hun selv i FT 1910 oppgir 1885 som utvandringsår (med forbehold om rett avskrift av originalen som fortsatt ikke fins i skannet versjon i Digitalarkivet) - er at det ikke er registrert noen Ragnhild Halvorsen/-datter e.l. i passende alder i Asker prestegjeld ved FT 1865 og 1875. Hun som utvandret i 1887 var dermed trolig utabygds fra.

For å fylle ut bildet av henne ytterligere: Det ser likevel ut til at hun fulgte etter søstrene sine til Drammen. Dette er vel henne på Tangen, Strømsø, Drammen i FT 1875: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052111009182

En liten detalj til slutt: Lars, du skriver at du skal søke etter Andreas Lund på Ars i Danmark. Det rette er vel at han var fra Nordborg på Als i Sønderjylland (daværende Slesvig): https://da.wikipedia.org/wiki/Nordborg

Hjarteleg takk til Dag for supplerande opplysningar om Ragnhild frå FT1875!

Elles gjekk det kjapt å få eit svar frå Danmark!  Her er dåpen til Andreas Larsen «Lund»: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17217102#202113,38315311

Soleis er dette problemet heilt løyst, og eg takkar endå ein gong for framifrå bistand!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.