Gå til innhold
Arkivverket
Arve Heieren

Lensmannsprotokoll og Amerika arv på Lunder i 1896

Recommended Posts

Arve Heieren

Hei. Jeg har via en lokalhistoriker på Sokna fått kopi av et brev datert 10. mars 1896 hvor det bevitnes hvem som er en Elling Meier sine søsken. Brevet skal ha blitt skrevet i forbindelse med en Amerika arv.

Elling Meier f. 1798 hadde kun en sønn, Paul Ellingson Meier f. 1834 som emigrerte til Amerika. Så vidt jeg vet døde han barnløs, men var i følge FT i 1880 gift og hadde en stesønn. (Osage, Iowa, er da handelsmann). Min teori rundt dette brevet er da at siden Elling også var død så var det Elling sine søsken som arvet Elling sin sønn.

Spørsmål: finnes det en lensmannsprotokoll for Lunder 1896 hvor det er anført noe mer om dette brevet? det vil si bakgrunn og evt. utfall i saken?

Jeg er etterkommer etter Elling sin bror Torbjørn.

Jeg legger med en kopi av brevet.

mvh. Arve Heieren

post-10087-0-16272400-1486108819_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Statsarkivet i Kongsberg

Til Arve Heieren

Du kan undersøke om det kan finnes opplysninger i dødsfallsprotokoll for Lunder som ligger tilgjengelig på nett i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?archives[]=no-a1450-04000000000861&start_year=&end_year=&text

I tillegg kan det være at Ringerike sorenskriveri har vært involvert i forbindelse med et eventuelt skifte. Materiale fra Ringerike sorenskriveri kan du undersøke på lesesalen vår. Opplysninger om våre åpningstider finner du her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive