Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av forsvunnede personer

Magnus Barth
 Del

Recommended Posts

Jeg har over flere år lett etter min tippoldefar Hans Eriksen Barth f. 1865 i arkivene, som etter sigende skal ha «forsvunnet» uten familiens vitende omkring 1912.

Mitt siste spor etter ham er fra valgmantallet for Porsgrunn  fra 1921, hvor det i margen ved siden av navnet til hans kone er notert at «mannen reiste til sjøs i 1912 og ikke har latt høre fra seg siden, hans oppholdssted er ukjent». Kona er oppført som «hustru» i manntallene frem til 1921, men som «enke» i 1924. I lovverket ser det ved lov av 1961 kunne avsies såkalt «dødsformodningsdom» om man antok at vedkommende var død. Hvordan var praksis i slike saker rundt 1920?

Endret av Magnus Barth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den nå opphevete lov 23. mars 1961 nr. 1 om forsvunne personer m.v. hadde henvisninger til følgende tidligere lover om samme tema:

Norske Lov (NL) 3-18-15 og NL 5-2-6 til 11, lov 24. juli 1827, lov 12. oktokber 1857 (tilleggslover 3. mars 1866, 7. juli 1922 nr.. 5), midl. lov 10. oktober 1947.

De kan jo være verdt å sjekke opp. Lovene finnes i Norsk Lovtidend (fra 1877) eller diverse lovsamlinger, se Bokhylla.no og www.nb.no/statsmaktene

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.