Gå til innhold
Arkivverket

Besiktigelse og taxationsforretning, Skjeberg 1812


Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei
 

Viser til tinglyst obligasjon tinglyst i Idde og Marker Sorenskriveri, Skjeberg Prestegjeld der Krefting, Gluckstad og Biørnskow låner 1666daler av statskassen. Det henvises til "Besiktigelse og Taxationsforretning 12.september 1812". Kan denne befinne seg i journal eller journalsaker under fogd, amtmann e.l.?

https://media.digitalarkivet.no/view/20935/260
 

Tilsvarende takster for et verk i Nord-Trøndelag har jeg funnet akrivert under søknaden om privilegie til drift sendt til kommerskollegiet.
Det lå ingenting slikt arkivert sammen med søknaden og sakbehandlingen til Ihse verk i Skjeberg.

mvh
Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike åstedsforretninger finner man gjerne kort nevnt i tingboka, men så sent som i 1812 kan man også se hele taksten inntatt i ekstrarettsprotokoll. Ekstrarettsprotokoller er vanligvis på nett, men ett av unntakene er Idd og Marker sorenskriveri.  Verken tingbok eller ekstrarettsprotokoll for Idd og Marker 1812 er tilgjengelige på nett. Og vi er nettopp i et vippepunkt. Kommersekollegiets branntakster kan også gi svaret . De befinner seg i Riksarkivet. Ofte finner vi slike takster begge steder. Vi skal sjekke, og kommer forhåpentligvis sterkere tilbake. 


Vennlig hilsen Odd Halvorsen – Statsarkivet i Oslo
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Jeg har vært gjennom " Gen. Lands- & Commerce-Collegiet, Fabriks- og Industrifag 1803—13" og kopiert søknader om privilegie til anleggelse av flere glassverk. I saksmappen til Survigen fant jeg (i tillegg til søknadsbehandling av privilegie) to søknader om lån med vedlagt hver sin besiktigelse og takst, men ingenting i saksmappen til Ise.

Jeg kjente ikke til dette lånet når jeg så gjennom disse søknadene, men alt ble sett gjennom og avfotografert.

 

mvh
Bård Olsen
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takstforretningen finnes ikke i arkivet etter Idd og Marker sorenskriveri, så vi overfører emnet til Riksarkivet for undersøkelser i arkivet etter Kommersekollegiet, Brannforsikringskontoret 1767-1814.

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.