Gå til innhold
Arkivverket

Petter Andreas Michelsen på Seiget under Nestved i Selbu f.ca 1752


Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

 

Jeg har allerede tatt opp dette temaet ved en tidligere tråd 37341 i gammel forumet, men det ble ingen respons den gangen.

 

Jeg prøver å finne foreldrene til husmann under prestegården Nestved i Selbu Petter Andreas Michelsen f.ca.1752. Han var gift med Brynhild Johnsdatter Uthus fra Mosletta i Selbu f.1743. De hadde en datter Lisbeth Petersdatter f.1779. gm Ole Johnsen fra Reinå Ustigarden.

 

Jeg ser ingen løsning på dette mangeårige problemet.

 

Det jeg vet så langt er at Petter blir konfirmert i Selbu 1769 som Petter Andreas Mikelsen ( folio 31 i kirkebok )

 

Han blir trolovet 1778 i Selbu som Petter Andreas Michelsen med Brynhild Johnsdatter ( folio 82b i kirkebok )

 

Han blir ekteviet 1778 i Selbu som Petter Andreas Mickelsen med Brynhild Johnsdatter ( folio 84b i kirkebok )

 

Datteren Lisbeth Petersdatter blir døpt 1779 ( folio 93 i kirkebok ). Som foreldre oppgies Peter Michelsen og Brynhild Johnsdatter

Faddere er H frugård, Ole Prestgard, Mali Hoem, Ingeborg hos Busch, Gjertrud Uthus

 

Folketellinga 1801 sier følgende under prestegården:

Petter Mikkelsen 49 år, mand, 49år, gift 1.gang, husmann med jord

Brynhild Olsdatter 62år, hans kone, gift 1.gang

Lisbeth Petterdatter 22år, deres datter ugift

 

Gravlagt  31 mai 1819 som Petter Mikelsen Prestgården, inderst. Oppgitt alder 77år dvs født 1752

 

Det blir altså oppgitt alder både i 1801 og 1819. Ved begge aldersoppgavene vil han være født 1752

 

Håper noen har forslag til videre gransking. Navnet på datteren kan være en oppkalling fra Petters slekt da dette navnet ikke finnes blant kona Brynilds forfedre.

Det at han har dobbelt navn "Petter Andreas" kan kanskje peke på forbindelse med bergverksmiljøet eller et annet miljø enn den vanlige befolkningen i bygda?

 

Ser for meg at dette blir vanskelig å finne ut av da det ikke finnes kirkebøker for 1752 i Selbu.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Torkild Knudsen changed the title to Petter Andreas Michelsen på Seiget under Nestved i Selbu f.ca 1752

Jeg la ikke merke til at det også finnes klokkerbøker  for Selbu i 1769. I klokkerboken finner jeg ikke Petter Andreas Michelsen, men derimot Peter Zachariassen, som konfirmert 1769. Dette er vel sansynlighvis en og samme person.

 

Kan det være at ved en feiltagelse, har klokkeren gitt han etternavn til en eventuell fosterfar eller stefar? Det er jo nevnt i bygdebok for Selbu at han er oppfostret på prestegården. Jeg vet ikke om det siste er riktig da jeg ikke vet bakgrunnen for denne påstanden. Kan det finnes en Zacharias i nærområdet på denne tida?

 

Peter Zachariassen er også den eneste konfirmanten blant guttene uten angitt gårdsnavn. Vet ikke om dette kan gi en pekepinn om noe.

 

Når Petter Andreas Michelsen blir konfirmert er står han som nummer 1 blant konfirmantene i prestens kirkebok. Peter Zachariassen står som nummer 2 i klokkerens kirkebok. Kan kanskje bety noe.

Endret av Torkild Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.