Gå til innhold
Arkivverket

Sven Jonsson Dingelvik


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Et håpløst prosjekt, kanskje, men jeg prøver å rydde litt opp blant mine påståtte forfedre på Geni.com

 

Botilda Svendsdotter som var gift med Olav Amundsson på Holter i Nes er det vel fastslått at var datter av Sven Jonsson på Dingelvik og Ingeborg Toresdotter Byting.

 

Tore Byting er diskutert mange steder, men hva vet vi om Sven Jonsson opphav?

 

På Geni.com er han ført opp som f. ca 1425 som sønn av Johan Halstensson, igjen sønn av Halsten Petersson og Märta Knutsdotter Tre Rosor.

 

Jeg ser at "Halsten Peterssons ætt" omtales her og der på nettet, men har ikke funnet noen oversikt over den. På Geni.com kalles de "Halv lilje", men er ikke koblet sammen med ander "Halv lilje"-ætter i Sverige.

 

For meg ser det ut til at det er mye ull og lite sau blant Sven Jonssons påståtte forfedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt vidtrekkende problemstilling å ta opp, så jeg får spisse det litt.

 

Er det noen som kjenner til litteratur som tar for seg det som i Sverige kalles "Halsten Peterssons ätt" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sjekket dette selv, så jeg vet ikke om det er noe hjelp, men

Jan Ranekes 'Svenska medeltidsvapen' s.484

skal ta for seg "Halsten Peterssons ätt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

https://sok.riksarkivet.se/?ValdSortering=DatumStigande&PageSize=100&Sokord=fornåsa&EndastDigitaliserat=False&FacettLimits=zfSYjA%3a0&AvanceradSok=False&page=15&postid=sdhk_10962&tab=post#tab

Frågan är mer om Märta är en dotter av Knut Jönsson och Agnes Alvsdotter än Knut Jonsson och Kristina Bengtsdotter.. 

Roskildehistorie berättar en sak och till exempel https://www.adelsvapen.com/genealogi/Tre_rosor (Historieförvanskare?) en annan. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.