Gå til innhold
Arkivverket
Lars Tellemann Sæther

Tyde tekst rundt bryllup i kirkebok

Recommended Posts

Lars Tellemann Sæther

Hei,

Erik Mogensen Tillemann giftet seg med Karen Offersdatter Lockert 20 nov. 1748.

De står øverst til venstre her: https://media.digitalarkivet.no/view/16722/51888/33

Etter navnene står det en linje jeg ikke klarer tyde. Noe i retning av "Bryllupet in?steres til at fattig?" 

Karen døde i 1761 og senere giftet han seg med Anne Margrethe Schjelderup 9. mars 1763.

Har funnet dem i her - kolonne lengst til høyre, litt over midten av siden.

https://media.digitalarkivet.no/view/16709/51848/23

Så langt jeg klarer tyde ser jeg det står Eric Mogensen (?) av Steilo og Anne Margrethe Schelderup(?).

Steilo stemmer fint med gården han ble født på. Men jeg klarer ikke lese hva som ellers står, før hans navn og før hennes.

Noen som kan hjelpe en stakkar? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Udi Bryllupet incasseret til de fattige 2 ort 10 skilling

Die 9 Martii Ægteviet Eric Mognsøn af Stejloe med Enken Anne Margrethe Schelderup.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Tellemann Sæther

Takk skal du ha! Ny informasjon at Anne Margrethe var enke :)

Oppfølgingsspørsmål blir da hva det innebærer at det "Udi Bryllupet inncasseret til de fattige 2 ort 10 skilling".

Hvor vanlig/uvanlig var dette? Hvis uvanlig, hva kan være bakgrunnen? Og hvor stor sum var dette?

Jeg har ikke så mye annen bakgrunnsinformasjon på disse enn at Erik var lensmann på Hadsel, uten at jeg selv har funnet kilde på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.