Gå til innhold
Arkivverket

Prøver å finne fødselsdato på Bestefar og mer info om hans foreldre. Hvordan gå frem med veldig lite startinfo?


Mette Falstad
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg prøver på vegne av min far å finne ut mer om farssiden hans, men det er lite informasjon vi egentlig har.

 

Dette har vi:

 

Navn: Martin Olafsen. Mulig død rundt 75/76 og gravlagt ved Løten kirke, men graven hans var plutselig borte da Pappa ville besøke den for noen år siden. Moren til Pappa som på et tidspunkt var gift med Martin het Oddborg Marie Joelsen Falstad. Martin var sannsynligvis bosatt (og kanskje født, men det vet vi altså ikke...)  i Vang ved Hamar da han var barn. Moren hans het Marie Johansen (og Norderhaug etter plassen hun bodde tror vi) og faren hans het Olaf Johansen.

 

Bestefar hadde noen søsken som pappa husker navnene på: Mikkal, Magne og Petter Olafsen

 

Han husker ikke fødselsdato og vet i det hele tatt lite. Jeg er nybegynner og aner ikke hvor jeg skal begynne å lete når jeg ikke vet hvor han er født. Pappa vet heller ikke hvor (eller når) de giftet seg men antar at det kan ha vært rundt 1950 siden han selv er født i oktober det året.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvilken ende jeg bør starte i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Se på dette, kan være utgangspunkt for videre leting:

https://www.geni.com/people/Oddborg-Marie-Falstad/6000000009330705352

Hei :) Den infoen som finnes om henne og Bestefar på Geni er det jeg, storesøster og mannen til en slektning som har lagt inn og vi klarer ikke finne mer på Bestefar. Er nesten litt rart at ingen av hans andre slektninger har lagt inn noe der, for etter hva vi vet så hadde han flere barn enn bare Pappa, men med ei anna dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet ikke om der står opplysninger om Martin på din fars dåpsatt.

 

Hvis din far har sin egen fødsel/dåpsatt kan han kanskje finne vielsen til forelderene.

Da kan han kanskje finne en fødselsdato på Martin.

Deretterer der kanskje ett arkiv som kan hjelpe dere med en dødsdato.

 

 

mvh

Mette

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mette R Francke skrev:

Hei

 

Jeg vet ikke om der står opplysninger om Martin på din fars dåpsatt.

 

Hvis din far har sin egen fødsel/dåpsatt kan han kanskje finne vielsen til forelderene.

 

Hvis du ønsker det så kan jeg sende en melding til eier av treet på Geni.com

 

mvh

Mette

Det treet er laget av meg, søster og mannen til et familiemedlem og vi kom ikke særlig langt med Bestefar desverre. Jeg skal jammen ringe Pappa med en gang å spørre om fødselsattesten :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mette R Francke skrev:

Kanskje dere kan finne en dødsann

Jeg har lett via google, men vi vet bare hvor han ble gravlagt. Har forsøkt å lete i HA, men det er jo nærmest umulig. Dårlig søkemotor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Norsk lysingsblad 14.09.1951 ble lysningen tatt ut hos Sorenskriveren i Sør-Hedmark på Hamar. Begge bosatt i Romedal.

Mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

I følge Norsk lysingsblad 14.09.1951 ble lysningen tatt ut hos Sorenskriveren i Sør-Hedmark på Hamar. Begge bosatt i Romedal.

Mvh Ragnhild Brænd

Tusen takk :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mette R Francke skrev:

Takk :) Det er henne :) Pappa har noen få bilder av henne. Pussig at akkurat det der finnes på nettet, for jeg har sett det før hos han. Dere er så flinke! Jeg blir helt imponert! Jeg må være superklønete når det gjelder internettsøk, for infoen fra Lysningsbladet som jeg fikk litt lenger opp her klarer jeg ikke å finne engang. Blir helt frustrert over meg selv her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Tusen takk :) Det kan være henne, men det er vel mange med akkurat det navnet og fødselsdatoen på de to du linker til stemmer ikke overens. Det må jo være ekstremt mange med det navnet. Hvordan får man bekreftet at det dreier seg om riktig person når man søker sånn? Jeg har null greie på det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mette Falstad skrev:

Tusen takk :) Det kan være henne, men det er vel mange med akkurat det navnet og fødselsdatoen på de to du linker til stemmer ikke overens. Det må jo være ekstremt mange med det navnet. Hvordan får man bekreftet at det dreier seg om riktig person når man søker sånn? Jeg har null greie på det her.

I teksten til bildet står det dødsdato 19. mai 1964. Samme dato som på gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

I teksten til bildet står det dødsdato 19. mai 1964. Samme dato som på gravminner.

Ahaaaa! Jeg tenkte på de to linkene du sendte meg og at fødselsdatoene var forskjellige på de to. Da har vi en dødsdato på henne. Det er jo supert! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Magne dør i 2007. Gravlagt på Løten kirkegård

 Navn    Magne     Olafsen  

Født   0609     1932    

Død     1006     2007  

Gravlagt 2106     2007 

 

Kan Magne ha giftet seg på nytt ?

Gerd Synnøve     Olafsen     0604     1941     1110     2003    

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter, nummer 73

 

Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 22 (1918-1944), Fødte og døpte 1921, Side 124-125
Permanent bilde-ID: kb10211504160065
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10211504160065
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10211504160065.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mette R Francke skrev:

Hei

 

Magne dør i 2007. Gravlagt på Løten kirkegård

 Navn    Magne     Olafsen  

Født   0609     1932    

Død     1006     2007  

Gravlagt 2106     2007 

 

Kan Magne ha giftet seg på nytt ?

Gerd Synnøve     Olafsen     0604     1941     1110     2003    

 

Hei :) Super info! Tusen takk :)  HVor finner du den? Skulle gjerne ha gravd litt der selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.