Gå til innhold
Arkivverket
Ellen Moreite

Farskapsregistrering i 1914

Recommended Posts

Ellen Moreite

Min farmor ble født som uægte barn på Rikshospitalet i 1914. Morens opplysninger stemmer, hun hadde kontakt med henne utover oppvekst selv om hun ble satt bort som liten jente på en gård, så henne vet vi hvem er.

Far var oppgitt, men ingen vet noe om han. Jeg har klart å finne han som er oppgitt i FT 1900 og FT 1910, og faktisk funnet ut at han utvandret til USA med familien sin for 1919.

Men mitt spørsmål er: hva skulle til i 1914 for å oppgi navn på far? Var det noen kontroll, ble det kjørt farskapssaker på den tiden, og måtte de tilkjenne seg farskapet? Navnet står litt feil stavet, men det tar jeg med en klype salt. Navnet hans fulgte min farmor i kirkebøkene da hun konfirmerte seg og giftet seg.

noen som vet hva som var praksis og om det går an å finne ut om han visste om dette/godkjente det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heljar Westlie

Fattigvesenet behandlet barnebidrag og innkreving fra faren.

Kontakt den aktuelle kommunen hvor barnemoren bodde, de bør ha disse protokollene i sine arkiver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ellen Moreite

Takk for svar. Betyr det st alle uægte barnesaker ble registrert der?

Og kunne man bare føre opp "hvem som helst" i fødselsregistrene, eller måtte far godta/signere - noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heljar Westlie

Ikke alle saker finnes der, som f.eks. hvis barnebidrag ble avtalt mellom foreldrene og faren overholdt avtalen.

I saker hvor det var uenighet om farskapet, så finnes det ofte fyldige saker. Tilsvarende hvis det gjalt bortsetting av barn.

Generelt er fattigvesenets protokoller ofte ei gullgruve i slike saker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive