Gå til innhold
Arkivverket

Niels Olsen, Buskerud - Enger, Sylling eller Modum


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Ja, ja litt feil tyding fra min side, det er ikke lett å tyde den gamle skriften. Jeg synes det stod far for 2 år siden, synes ikke det var så merkelig, vet om folk som streifet rundt og døpte barna etter 3-4 år, men med den tolkingen er det utelukket at dette er den Niels jeg leter etter, en til ute av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et dødsfall i april 1765; Ole Nielsen Sørums dødfødte barn

https://media.digitalarkivet.no/view/8438/163

så da var det en Ole Nielsen der også, så da er nok Niels Olsen Sørum, konfirmert 1778 hans sønn, hvis ikke da "vår" familie har bodd der en stund. Det er vel lite sannsynlig i og med de bodde på Enger ved giftemål i 1764, ved Oles død i 1785 og enken Berte Gulbrandsdatter bodde der ved FT 1801 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Ole Nielsen som bodde som husmann på Tuverud under søndre Sørum. Gift 1764 med Ingeborg Andersdatter med en sønn Anders, altså ikke vår Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke uvanlig å ta tjeneste på en annen gård før konfirmasjonen, så det er fullt mulig at en husmannssønn fra Enger var på Sørum ved konfirmasjonen. Men - du bør jo sjekke om det finnes en Nils fra paret på Sørum, og når han ev. er født, for første (ev. andre) sønnen derfra heter nok også Nils ;)

Det er heller ikke sikkert at de bor på Sørum hele tiden...

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Marie Hennum/Familier i Lier bommet en smule mht. Ole Nilsen og hans 3 ekteskap, jfr. #17.

Såvidt jeg kan skjønne, var det en annen Ole Nilsen som bodde på Solberg-eie da hans hustru døde 27. desember 1750.  Han giftet seg igjen med Ingeborg

Hansdatter i 1751 og de fikk sønnene Anders og Nils (han vi lurer på om ER faren til Anders).

 

Den "andre Ole Nilsen" bodde på Enger hele livet, iallefall fra han giftet seg i 1733 (var soldat da og ganske ung, skal en tro oppgitt alder da han døde i 1785) med

Helvig Andersdatter.  Hun var datter av Anders Christensen og Abelone Toresdatter Elstangen i Hole.  Helvig og Ole fikk mange barn på Enger-eie, og hvis alderen stemmer når Ole Nilsen Enger-eies hustru døde i 1763, 68 år, så kan det stemme bra med Helvigs fødsel (pokker at en ikke oppga navnet på konene).  

MEN en kvinne som var rundt 68 år i 1763 kan UMULIG ha født en sønn i 1759!!!

Ole giftet seg igjen med Berte/Birte Gulbrandsdatter, jfr. tidligere (hun døde på legd i Enger-eie, 84 år gammel i 1802).  

 

Jeg tror vi MÅ finne opplysninger om Niels Olsen og hans "militære karriere"  for å finne ut av dette,

 

Astrid

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står under Tuverud, Søndre Sørum, i tillegg til det jeg skrev tidligere; De bodde på plassen ennå i 1768, men hvor lenge bodde de der. I 1773 nevnes Lars Jakobsen....

Det går litt i surr til slutt, men får se om jeg finner en Niels Olsen Sørum. Ved Nils Olsen Sørums konfirmasjon i 1778, stemmer alderen som står ved konfirmasjonen med at han er født ca 1760

Dersom en ser på det som står under Tuverud ser det jo ikke ut som Ole Nilsen bor der ved Nils Olsens  konfirmasjon i 1778, hvis dette var faren til konfirmanten Nils Olsen, og dersom foreldrene kom til Sørum i 1764 da Ole Nilesn giftet seg med Ingeborg Andersdatter, kan det jo ikke være henne som er moren til Niels Olsen Sørum, dersom han er født ca 1760 

Var ikke helt med på det du skrev tidligere om Ole Nilsen Engers ekteskap, mener/tror du at han var gift med Helvik Andersdatter til han giftet seg med Berte Gulbrandsdatter, og at den Ole Nilsen som giftet seg med Ingeborg Hansdatter i 1751, var en annen Ole Nilsen enn Ole Nilsen Enger.

Iflg. Marie Hennum/familier i Lier fikk Ole Nilsen og Helvik Andersdatter barna: Kirsti, Siri, Abel, Nils, Mari, Kirsti og Nils

Ved dødsfallet til Ole Nilsen Engers kones død i 1763, står det som du sier, ikke noe navn, så da er det jo ikke så lett å finne ut hvem dette var. En må se  om en finner ekteskapet i 1751, og event dødsfall til hans første kone. Men tenker  alderen ikke bestandig stemte i de oppgitte kilder, lurer på om de det gjaldt bestandig visste hvor gamle de egentlig var.

Du sier at Ole Nilsen Enger var soldat, det var også "vår" Nils Olsen, men det var det vel mange som var. Har vært inne på det militære under linken som ligger under Marie Hennum, men det sa meg ikke stort, kanskje det er noen som skjønner mer av det, eller om det er andre "Militær ting" det går an å lete i. (Fant en som var ubrukelig- lurte litt på han)

Når det gjelder konfirmasjon, stod alle til konfirmasjon, en måtte jo kunne svare rett på prestens spørsmål, og dersom en var dårlig, event. ikke kunne lese  - hva da, og måtte en ha stått til konfirmasjon for å bli soldat.

forvirret  -bare litt !!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 (nederst på høyre side) Fant  Ole Midt Engers barn Abel  f. 1755. Iflg. Marie Hennum/familier i Lier så fikk Ole Nilsen og 1. kone, Helvig Aandersdatter, en datter som het Abel

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8437/111

 

og iflg. samme skulle han da være gift med Ingeborg Hansdatter, og iflg. samme hadde de sønnene Anders og Nils (vet jo ikke ennå om hun levde opp),

Endret av Inger Lise Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Niels Olsen Solbergs hustru, 81, 5 år, død, 1759 

https://media.digitalarkivet.no/view/8437/188

 

Denne Niels Olsen Solberg er vel mest sannsynlig faren til Ole Nielsen Solberg. Da ser det ut til at de brukte Solberg, og jeg kan være enig i at det ser ut som at Ole Nielsen Solberg og Ole Nielsen Enger kan være to forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inger Lise Larsen skrev:

 

Niels Olsen Solbergs hustru, 81, 5 år, død, 1759 

https://media.digitalarkivet.no/view/8437/188

 

Denne Niels Olsen Solberg er vel mest sannsynlig faren til Ole Nielsen Solberg. Da ser det ut til at de brukte Solberg, og jeg kan være enig i at det ser ut som at Ole Nielsen Solberg og Ole Nielsen Enger kan være to forskjellige personer.

 

Det står vel Niels Solbergs hustru, ikke Niels Olsen Solbergeies hustru? Kan selvsagt være samme, men det er ikke sikkert...

 

http://www.lier.kommune.no/liers-historie/vestre_solberg.htm

 

Så ser jeg under Vestre Solberg, sitat:


"Enka giftet seg i 1737 med 2) Nils Nilsen Nedre Opsal, f. ca. 1711, d. 1762. Han fikk bygselbrev et par måneder før bryllupet. I 1743 kjøpte han gården ved auksjon for 1605 dlr. sammen med Lars Andersen på bruk II. De lånte da 1500 dlr. Otte von Cappelens spann Johan tok igjen begge Solberg-gårdene på odel i 1756. De to, oppsitterne på Vestre Solberg fikk tilsammen 1983 dlr. for sine bruk, men de måtte ut med 2482 dlr. da de kjøpte dem tilbake. Av dette betalte Nils 1141 dlr. Ved skiftet etter hans kone i 1759 ble løsøret verdsatttil 250 dlr. Gjelda varpå noe over 350 dlr"

 

Så da var det sikkert Nils Nilsens kone som du fant død i 1759?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha lagt inn feil side, ser jo at det ikke står Ole Nielsen Svangstrand her,  det må være Ole midt Engers datter,  Abel, jeg har sett på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.