Gå til innhold
Arkivverket
Even Stormoen

Søker tydehjelp ‹parallelle› innføringer i Ministerial- og Klokkerbok for Domkirken Sogneprestembede i Bergen 1821

Recommended Posts

Even Stormoen

Spørsmålet gjelder to ‹parallelle› innføringer i Ministerial- og Klokkerbok for Domkirken Sogneprestembede i Bergen. 

Nr. A 11/1820 - 1821 og Nr. A3/1820 - 1853.

Først Klokkerboken:

Bilde får jeg ikke til å legge inn her, men er forhåpentligvis lenket nederst

Sidevisning

Min tydning:

«Arent Johan foedt 11 april Moderen Pigen Marthe Chr

stine Johannesd, som Barnefader angivet Peder Chr

stan Ungkarl (???) , hun ligger i Barsleseng(?)

9 R[ode] 29, fadderne  (. . . osv)»

Tolker dette som at mor fortsatt er medtatt etter fødselen, og ikke kan delta i barndåpen(?).

Og samme innførsel i ministerialboken:

Bilde får jeg ikke til å legge inn her, men er forhåpentligvis lenket nederst

Sidevisning 

Denne er tydeligere skriftmessig, men litt mer sparsommelig informasjonsmessig; dvs ingen «barselseng»(?) nevnt, MEN med en innførsel når det gjelder barnefaren som klokkerboken ikke nevner, nemlig at han er «paa Reysen».

Klokkerbøkene skulle vel være en kopi av ministerialbøkene? Så hvorfor har da førstnevnte avvikende/utfyllende info i.f.t. sistnevnte?

Jeg innsér at de eneste som kunne ha svart på dét måtte vel ha vært daværende prest og klokker i Domkirken . . . ;-)

Tilbake til nåtiden og mine spørsmål til forumet:

Bortsett fra det generelle – har jeg lest dette riktig? så er jeg overmåte nysgjerrig på det ene ordet i Klokkerboken (uthevete spørsmålstegn (???) helt først i innlegget.)

Mvh

(Redigert for ‹ryddighet› og gjentagne forsøk på å legge bilder dit de var ment å være)

Arnt Johan Pedersen Dåp 2 (MIN).tiff

Arnt Johan Pedersen Dåp.tiff

Endret av Even Stormoen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.