Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av oldemors søstre Anne Antonsdatter Pram født 1872 og Johanne Antonsdatter Pram født1867 fra Elverum


erik alhaug
 Del

Recommended Posts

Jeg er meget imponert over hva dere finner ut; nå har jeg fått vite mye om Johanne og hennes barn. Jeg er meget takknemlig for all hjelp.

 

Johannes eldste søster Anne Antonsdatter Pram står fortsatt med ukjent livsforløp etter konfirmasjonen i Elverum kommune 30.09.1877. Klarer noen å finne ut mer om henne?

 

ETT TILLLEGGSSPØRSMÅL DUKKER OPP: På folketelling Digitalarkivet 1910 dukker en DUS PRAM  født 21.01.1878 i Kristiania med bopel Frognervn 9 C i Kristiania og yrke el e Massøse. Henry W. Pram bor jo i nabolaget i Frognervn 12 B riktignok noen tiår seinere. Hvem kan denne Dus Pram være? Er det feilskrift; kunne vært artig å sett det originale dokument.

 

Mvh Erik Alhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I adresseboka for Aker 1934-1935 finner jeg Johanne Pram i Kildalsvei 7:

Akershus fylke, Adressebøker nr. 1934-1935 (1934-1935), Bokside, Side 252
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10151511041273.jpg
 

Johanne Pram døde i Østre Aker 19.12.1934:

 

Akershus fylke, Østre Aker i Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, Dødsfallsprotokoll nr. 3 (1931-1935), Dødsfallsprotokollside, Side 260
Permanent bilde-ID: sk20090519371029
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090519371029
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk20090519371029.jpg 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik alhaug skrev:

Johannes eldste søster Anne Antonsdatter Pram står fortsatt med ukjent livsforløp etter konfirmasjonen i Elverum kommune 30.09.1877. Klarer noen å finne ut mer om henne?

 

Anne Antonsdatter fikk attest i mai 1887 for utvandring til Amerika.

 

Nest nederst på høyre side:

SAH, Elverum prestekontor, H/Ha/Haa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1880-1893, s. 110
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070112620421

Ellers er du muligens kjent med at din tippoldefar Anton Jensen Pram var innblandet i forsikringssvindel og ble dømt for dette? Solveig Glesaaen har skrevet en interessant og fyldig artikkel om saken i Tjukke Slekta, medlemsbladet til Sør-Østerdal Slektshistorielag, nr. 2/2010.

http://www.sor-osterdalslekt.no/tjukke_slekta.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ronny R. Haugen skrev:

Anne Antonsdatter fikk attest i mai 1887 for utvandring til Amerika.

 

??Det reiste en Anne Antons 13.5.1887, men hun hadde bosted "Wermland"?? - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001010042

Ankomst Canada 25.5.1887 - reisemål Morris (MN) samme som oppgitt ved utreisen.

The Canadian Passenger Lists, 1865-1935
Name:    Anna Antonsdatter
Gender:    Female
Age:    24
Birth Year:    abt 1863
Date of Arrival:    25 May 1887
Vessel:    Sardinian
Search Ship Database:    Search for the Sardinian in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival:    Quebec, Quebec, Canada
Port of Departure:    Liverpool, England; Londonderry, Ireland

http://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-quebec-port-1865-1900/Pages/item.aspx?IdNumber=577462&

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

Bergens Adressecontoirs Efterretninger 1881.02.01

(Anton Pram er nevnt i bilde Pram - 2).

Pram - 1.jpg

Pram - 2.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med Anne fra Wermland forstyrrer litt. Hennes reisemål var Morris (MN), er det Minnesota USA? Går det an å finne ut mere om Anne slik det ble gjort for meg før:

Kfr innlegg startet av meg 2.feb om en annen oldefars bror Christian Thoresen (oppr. Mikkelsen etter faren Mikal Thoresen) - som var svoger til Berte Antonsdtr, Annes søster- som emigrerte med reisedato 15.6.1882 til USA, og ble boende i Lowell dels Billercia dels Concord, alle i Middelsex, Mass. Kan det ha vært noe felles reisemål her? Erik Alhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik alhaug skrev:

Dette med Anne fra Wermland forstyrrer litt. Hennes reisemål var Morris (MN), er det Minnesota USA?

 

Hvis du legger til grunn innførselen fra KB, se post # 29, og sjekker emigr. mht. navn og utreisetidspkt. så er det kun 1 kandidat som passer (som jeg har funnet). "Wermland" er vanskelig å forklare, men det er vel ikke utenkelig at hun hadde vært på andre siden av grensen en periode?

 

Det står kun Morris ved utreise, men i pass. listen ved ankomst tolker jeg det som Morris, MN eller MIN = Minnesota (se bildevedlegg)

An Antons_Ank_1887.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Interessant tråd å følge. Anton Prams kone Helene Pedersdatter Gråbergsveen var søsteren til min tippoldefar Ola Pedersen Gråbergsveen, så jeg har fulgt alle Pram etterkommerne så langt jeg har klart, men her var det mye nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint å høre! Fortsatt ingen løsning på hvor det ble av Anne Antonsdatter, Anton og Helenes eldste barn. Kommer du på noe, så ta kontakt på forumet !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Hei! 

 

Jeg er, ettersom jeg har forstått, Anton Jensen Prams tippoldebarn. Jeg hører rykter om at det finnes en "missing link" i denne siden av slekten. Vet noen hvem som er foreldrene til Anton Jensen Pram? Eller kanskje besteforeldrene til og meg? Og hva med navnet Pram, når kom det inn i familien og stemmer det at det er dansk?

 

Hilsen Marielle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Anton var Jens Olsen Berger og Anne Mortensdatter Hogstad. Disse vet jeg ikke så mye om utover at fedrene deres da måtte hete Ole og Morten. Jeg har skrevet ned at Jens og Anne skal ha fått 2 barn til; Andrea f. 1833 og Ola f. 1835, men ser nå at Anton står oppført som uekte, ergo var ikke Jens og Anne gift og da ville det vært rart om de hadde 2 barn sammen fra før. Mulig disse Jens og Anne er noen andre.

 

Pram er et annet navn på småbruket Kvisten ved Ørbekken/Gråberget nord i Elverum kommune, der Anton og Helene bodde fra 1875 til de døde i 1916/1914. Om dette skulle ha noen dansk opprinnelse vet jeg ikke, men det høres kanskje litt rart ut.

 

Dersom Anton og Helene var dine tippoldeforeldre vil det si at vi har felles tipp-tippoldeforeldre (Per Halvorsen Gråbergsveen og Berte Olsdatter Suuroinen Flisberget, foreldrene til Helene) og da blir vi vel 5-menninger.

Anton og Helene skal ha fått 9 barn, så her er det stor etterslekt.

Endret av Lars Gråbergsveen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Mortensdatter var fra Hornmoen i Sørskogbygda, døpt 2. juni 1800 i Elverum, død 9. mars 1848, ugift. Hun er nevnt som vanfør i 1801-tellinga. Hun var datter av Morten Halvorsen fra Hanstad under Prestegarden og Anne Jensdatter fra Fossum i Heradsbygda, brukere på Hornmoen fra 1790-åra.

 

Anne Mortensdatter tjente på Økset i Strandbygda da hun ble konfirmert 12. oktober 1817. Det er da oppgitt at hun hadde ussel kristendomskunnskap. Anne fikk tre barn utafor ekteskap: Andrea (1833-1833), Ola (1835-1841) og Anton (1840-1916). Som barnefedre oppgis henholdsvis Jens Olsen Fjeld, Jens Olsen Likvern og Jens Olsen Berger. At det er samme Jens Olsen, dokumenteres i et brev til Østerdal fogdeembete, der Jens 19. februar 1842 ble anmeldt av prost Stenersen for å ha gjort seg skyldig i disse tre leiermålene pluss to til, med i alt tre ulike kvinner. Denne Jens er identisk med en Jens Olsen født på Værlieie i Sørskogbygda og døpt 13. januar 1805, sønn av Ola Jørnsen (Ole Jørgensen) fra Ner-Lindberget og Gjertrud Eriksdatter av Liitiäinen-slekt fra Siljuberget. Jens var gift og bosatt på Furuknappen i Heradsbygda og døde 13. april 1886.

 

Hvorvidt den omtalte Jens Olsen virkelig var far til Anton, slik kirkeboka påstår, kan det stilles spørsmål ved. I et forhør i forbindelse med en straffesak i 1880 oppgav Anton nemlig at hans rette far - etter det han hadde blitt fortalt - skulle være fogd Pram. Egentlig Jens Obel Präem, men bygdefolket ser ut til å ha oppfattet etternavnet som Pram. Det var derfor Anton tok slektsnavnet Pram. Ettersom han bar dette særegne navnet, ble det også tatt i bruk som et alternativt navn på småbruket han bodde på. Den nevnte fogden var fra Danmark, så selv om det er usikkerhet om hvem som er Antons far, så er den danske linken til selve navnet Pram sikker nok. Hvis det finnes mannslinjer og testkandidater kan Y-DNA-tester sannsynliggjøre hvem som er rett far.

 

Straffesaken fra 1880 som Anton var innblandet i, gjaldt en påsatt brann på Akselhus i Trysil. Solveig Glesaaen har skrevet om denne brannen i Tjukke Slekta nr 2/2010.

 

Forhøret der Anton forteller om sin far:

SAH, Sør-Østerdal sorenskriveri, G/Gc/L0018: Ekstrarettsprotokoll, 1880-1882, s. 28b-29a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10211407021031

 

Etter Anne Mortensdatter ble det holdt skifte i 1850. Det heter der at hun hadde bodd på Dybendal (i Heradsbygda) og at sønnen Anton bodde hos sin morbror Halvor Mortensen på Hogstad samt at han var forsørget av fattigvesenet.

SAH, Sør-Østerdal sorenskriveri, J/Jb/L0004: Skifteprotokoll, 1844-1853, s. 358b-359a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090108690367

Endret av Ronny R. Haugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En DNA-test kunne jo vært interessant ja.

Jeg har noen potensielle linjer i mitt slektstre blant sønnene til Anton og Helene:
Peder Antonsen Pram (1864-1911) fikk sønnene Petter (1896-) og Hans Olav (1898-1966). Ikke registrert noen etterkommere.

August Antonsen Pram (1876-1961) fikk sønnene Albert (1902-1967), Ole (1908-1994) og Anton (1914-1997). Etter Albert og Ole har jeg registrert henholdsvis 3 og 1 sønner.

Hans Antonsen Pram (1878-1972) fikk sønnene Kolbjørn (1919-1989), Arne (1922-2002), Jørgen (1926-1992) og Hans Per (1934-1993). Etter Arne har jeg registrert 1 sønn.

Ole Antonsen Pram (1885-1963). Ikke registrert noen etterkommere.

Det kan jo hende Marielle har mer kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på som tippoldebarn av Anton Pram på Kvisten. Lars Gråbergsveen nevner opp sønner/sønnesønner etc mht DNA. For Albert Pram (1902-1967) har jeg ingen barn på mitt slektstre og vil gjerne -hvis mulig- få supplert med hans barn , dvs gutter OG jenter. og evt deres etterkommere etc. Jeg har også Hans Pram f 10.01.1905 som sønn etter August Pram...Videre har jeg etter Kolbjørn Pram notert 8 barn, hvorav 4 sønner.

 


*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sende deg oversikt over etterkommerne til Albert Pram på melding, ettersom det er en viss mulighet for at de fortsatt er i live.

Hans Pram døde kun 3 måneder gammel i mars 1905, så der var det ingen etterkommere.

Fant for øvrig Petter Prams død i Oslo, 17.9.1921: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000003721728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det allerede er gjort en Y-DNA-test hos FamilyTreeDNA på en etterkommer av Anton Jensen Pram, ifølge denne lista, linje 1184:

 

https://www.familytreedna.com/public/Norway?iframe=yresults

 

Testen tilhører haplogruppe R1a. Den ser ikke ut til å være bekreftet med motlinje. Fogden Präem var gift to ganger, men begge ekteskapene var barnløse. Han hadde ei uekte datter i Eidsvoll (Olava født 1821), men ingen kjente sønner. Før man begynner å lete opp linjer etter mulige brødre eller andre mannslinjeslektninger av fogden i Danmark, er det nok mer hensiktsmessig å følge opp linja til Jens Olsen i Elverum for å se om den kan matche. Den går tilbake til den gamle slekta på Jordet i Kynnberget, men jeg har ikke i farta oversikt over mannslinjer fram til vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.