Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av navn på brudeparets fedre.

Eva Carstens
 Del

Recommended Posts

Selveier Johs Johansen Kollerød

Hm. Ole Olsen Esvålbraaten

(Jeg er litt usikker på om det står -braaten i det siste plassnavnet. Litt rart isåfall at å-lyden der skrives med dobbel a mens den i det første leddet skrives med å.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Selveier Johs Johansen Kollerød

Hm. Ole Olsen Esvålbraaten

(Jeg er litt usikker på om det står -braaten i det siste plassnavnet. Litt rart isåfall at å-lyden der skrives med dobbel a mens den i det første leddet skrives med å.)

Står ikke de navnene under forlovere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Eva Carstens skrev:

Står ikke de navnene under forlovere?

Jo, men akkurat i denne innførselen har nok føreren av kirkeboken byttet om de to rubrikkene, slik at fedrenes navn står i forloverrubrikken og vice versa. (Du ser det står et 2-tall over navnene i farsnavnsfeltet, og et 1-tall over navnene i forloverfeltet. Det oppfatter jeg dithen at disse to er blitt byttet om på. Tilsvarende har han skrevet brudens fødested (Esvålbraaten) ut for brudgommens navn - og brudgommens fødested (Sverige) ut for brudens navn. Skriveren har tydeligvis ikke hatt en god dag på jobben!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.