Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere fra Østerå i Tvedestrand, Holt sogn.


Monica Hegglid Berthelsen
 Del

Recommended Posts

For ordens skyld.  Denne slektsrekka mener jeg er riktig:  Svenning Andersen Gangdalen (1764-1804) g.m. Ingeborg Svenningsdatter Ausel - Anders Svenningsen Gangdalen (f. 1735) g.m. Kirsten Olsdatter - Svenning Gunsteinsen Gangdalen (ca. 1712-1790) g.m. Ragnhild Andersdatter (også g.m. Cathrine Olsdatter) - Gunstein Gunnarsson Furland (ca. 1682-1759), kalt "Gunsten Gangdalen" bl.a. flere ganger i nattverdslistene - g.m. Signe Bjørnsdotter.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå greide jeg å åpne fila di, Helge - og jeg ser da at som eldste ledd i den slektstavlen er det ført en Gunstein Svenningsen, død før 1796 g.m. ei Berte Olsdatter, død i året 1796.  Det paret er ukjent for meg.  Uansett passer det dårlig kronologisk med dødsåret 1796 her, siden det er snakk om personer født i 1680-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Kjenner du noe til forfedrene til Inger/Ingeri Jonsdatter g.m. Anders Svenningsen Storemo ?

 

Nei, jeg kjenner ikke foreldrene til Inger Jonsdatter - men ifølge det lokale verksmanntallet fra 1832, bør hun være født ca. 1798/99 (34 år i 1832).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at jeg fikk ryddet opp i dette, Oddbjørn. Ble litt ivrig, og gjorde en typisk generasjonsfeil. Jeg er nå på linje med din slektsrekke i innlegg nr. 26. Paret du refererer til i innlegg nr. 27 mener jeg er en bror til Anders Svenningsen Gangdalen f. 1735. Skiftet etter Berte Olsdatter ble holdt den 28/10-1796, og hun og Gunstein Svenningsen hadde barna Maren, Ole, Peder og Ragnhild.

 

Et par tilleggskommentarer:

 

Jeg mener Gunstein Gangdalen og Signe fikk en datter Astrid Gunsteinsdatter f. ca. 1718, i tillegg til sønnen Svenning. Astrid giftet seg med hammersmed Syver Hansen Gangdalen, antatt å være sønn av Hans Gundersen Klocher ?

 

Du sier Gunstein kom fra Furland i Åmli, men han er vel opprinnelig fra Vimme ? Foreldre Gunder Olsen Østre Vimme i hans første ekteskap med Birgitte Gunsteinsdatter, som jeg ikke kjenner forfedrene til, men som tydeligvis kom med Gunstein-navnet. Skiftet etter Gunder ble holdt den 27/9-1717. Han sto da som eier av 1 hud i Østre Vimme, men eiendommen var pantsatt til Torvild Olsen Vormevik, i henhold til pantebrev utstedt den 27/1-1708. 4 barn i tillegg til Gunstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Takk for at jeg fikk ryddet opp i dette, Oddbjørn. Ble litt ivrig, og gjorde en typisk generasjonsfeil. Jeg er nå på linje med din slektsrekke i innlegg nr. 26. Paret du refererer til i innlegg nr. 27 mener jeg er en bror til Anders Svenningsen Gangdalen f. 1735. Skiftet etter Berte Olsdatter ble holdt den 28/10-1796, og hun og Gunstein Svenningsen hadde barna Maren, Ole, Peder og Ragnhild.

 

Et par tilleggskommentarer:

 

Jeg mener Gunstein Gangdalen og Signe fikk en datter Astrid Gunsteinsdatter f. ca. 1718, i tillegg til sønnen Svenning. Astrid giftet seg med hammersmed Syver Hansen Gangdalen, antatt å være sønn av Hans Gundersen Klocher ?

 

Du sier Gunstein kom fra Furland i Åmli, men han er vel opprinnelig fra Vimme ? Foreldre Gunder Olsen Østre Vimme i hans første ekteskap med Birgitte Gunsteinsdatter, som jeg ikke kjenner forfedrene til, men som tydeligvis kom med Gunstein-navnet. Skiftet etter Gunder ble holdt den 27/9-1717. Han sto da som eier av 1 hud i Østre Vimme, men eiendommen var pantsatt til Torvild Olsen Vormevik, i henhold til pantebrev utstedt den 27/1-1708. 4 barn i tillegg til Gunstein.

 

Da er vi helt enige, Helge.  Ja, Gunstein kom opprinnelig fra Østre Vimme, men bodde en tid på Furland før han flyttet til Gangdalen.  Dattera Astrid og hennes ektemann Syver Hansen var mine 4xtippoldeforeldre.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er bare helt topp. Dere er jammen flinke. Siden jeg nå prøver å linke denne familien til Asberg opp mot en Johnson familie i USA, lurer jeg på hvor alle søskena til Asberg endte opp? Og så hadde det selvsagt vært helt supert å visst mer om morssiden hennes, altså Inger Jonsdatter.

 

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort rapport fra Oddbjørn og meg:

 

Anders Svenningsen og Inger Johnsdatter giftet seg i Holt kirke den 31/7-1829. Hennes far var John Jensen, som foreløpig ikke er nærmere identifisert.

 

Deres sønn Gregers Andersen f. 1830 giftet seg i Holt kirke den 29/10-1852 med Helje Olsdatter, og de fikk sønnen Johan Anton Gregersen i 1867. Uklart om de forble boende i Holt.

 

Anders Andersen (tvillingbror til Asborg) kjenner jeg ikke mer til.

 

Halvsøsken til Asborg var Ingeborg Andersdatter f. 1814,  Inger Andersdatter f. 1820, og Svenning Andersen f. 1827.

 

Ingeborg giftet seg med Aanon Olsen fra Heirefjell f. 1806. Aanon emigrerte til USA i 1853. I 1832 bodde han som inderst hos Anders Svenningsen på Storemo på Nes Verk, og han arbeidet som smed på Nes jernverk. Han var gift med Anders datter Ingeborg, de fikk sønnen Nils Aanonsen i 1830, og de skal senere ha bosatt seg i USA.

 

Skjebnen til Asborgs halvsøsken Inger og Svenning kjenner jeg ikke mer til.

 

Bit for bit..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Helge Berntsen skrev:

 

Anders Andersen (tvillingbror til Asborg) kjenner jeg ikke mer til.

 

 

 

 

Den kan vel passe at det er denne Anders Andersen som i 1865 dukker opp som losjerende sagbruksarbeider hos Aanon Andersen Østerå?

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038159000129

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Ingeborg giftet seg med Aanon Olsen fra Heirefjell f. 1806. Aanon emigrerte til USA i 1853. I 1832 bodde han som inderst hos Anders Svenningsen på Storemo på Nes Verk, og han arbeidet som smed på Nes jernverk. Han var gift med Anders datter Ingeborg, de fikk sønnen Nils Aanonsen i 1830, og de skal senere ha bosatt seg i USA.

 

Aanon og Ingeborg ble husmannsfolk på Nyplass under Holt Prestegård. Hun døde i 1841. Aanon ble gift andre gang med Gunhild Knudsdatter - og de emigrerte til Wisconsin i 1853. I USA brukte de etternavnet Holt. 

Barna til Aanon i første ekteskap var Marthe (Martha), gift Olson, Ole, Anders (Andrew) og Lars. Lars døde som barn.

I andre ekteskap: Knut (død som barn), Ingeborg (død som barn), Knut (Canute) og Lars Severin (Lewis).

Det var ingen sønn Nils.

Jeg vet ikke om noen Johnson i denne familien ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Knut Holt Sandblost skrev:

 

Aanon og Ingeborg ble husmannsfolk på Nyplass under Holt Prestegård. Hun døde i 1841. Aanon ble gift andre gang med Gunhild Knudsdatter - og de emigrerte til Wisconsin i 1853. I USA brukte de etternavnet Holt. 

Barna til Aanon i første ekteskap var Marthe (Martha), gift Olson, Ole, Anders (Andrew) og Lars. Lars døde som barn.

I andre ekteskap: Knut (død som barn), Ingeborg (død som barn), Knut (Canute) og Lars Severin (Lewis).

Det var ingen sønn Nils.

Jeg vet ikke om noen Johnson i denne familien ..

 

Ja, dette er jo helt korrekt, Knut - og Aanon Olsson Holt døde i Waushara County, Wisconsin, 10. april 1878.  Gunhild Knudsdatter var for øvrig datterdatter til Anders Svenningsen Gangdalen (f. 1735) og Kirsten Olsdatter.  Gunhilds foreldre - for å ha nevnt det også - var Knud Madsen Verket og Siri Andersdatter (Gangdalen).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Oddbjørn Johannessen said:

 

Den kan vel passe at det er denne Anders Andersen som i 1865 dukker opp som losjerende sagbruksarbeider hos Aanon Andersen Østerå?

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038159000129

Jeg har også merket meg det, Oddbjørn. Virker helt riktig og logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk til dere. Siden vi da er inne på endel Svenningsen lurer jeg på om denne Gornel/ Gomel som er nevnt tidligere i tråden kan være er Gunhild eller noe lignende navn som kan ha vært i slekta fra Nes Verk? Hun jobbet som tjenestejente hos Johnson familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Monica Hegglid Berthelsen said:

Nok en gang takk til dere. Siden vi da er inne på endel Svenningsen lurer jeg på om denne Gornel/ Gomel som er nevnt tidligere i tråden kan være er Gunhild eller noe lignende navn som kan ha vært i slekta fra Nes Verk? Hun jobbet som tjenestejente hos Johnson familien.

 

Gunhild er et naturlig alternativ å tenke på. Kommer snart mer info om familien i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusler sammen og det dukker stadig nye spørsmål opp. Kan noen fortelle meg hva som skjedde med Marte Jørgensdatter Østerå ? Hun var søster av Karen Helene som ble gift med Anon Andersen Blia. Marte og Karen var barn av Jørgen Syvertsen Østerå (1770) og Anne Larsdatter (1794).

 

Karen og Aanon(Andersen Blia) hadde 8 barn som nevnt i begynnelsen av denne tråden. Hva skjedde med dem? Vi hoppet over på en annen grein så vi kom visst ikke helt i mål her. Halvor (1841) og August (1844) har jeg oversikten over, men ellers vet jeg vel ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Jørgensdatter (1816-1901) giftet seg med Peder Pedersen fra Langtveit (1806-1891), og de fikk 5 barn sammen så vidt jeg kjenner til. Her har du litt biografi omkring Peder:

 

Peder var gårdbruker. I 1843 kjøpte han 3 og 1/9-del kalveskinn i Nes og Hovdan, på auksjon etter Knud Torsen Nes. Eiendommen var utlagt datteren Kirsten Elisabeth Knudsdatter. Kjøpesum 570 speciedaler. Peder tok sin barnløse farbror Jørgen i follaug i 1851, og overtok da hans jordegods i Hovdan, 2 kalveskinn, med unntak av det som var utlagt Jørgens hustrus sønnebarn fra hennes første ekteskap, Jens og Ingeborg Clemetsen. Peder og Marthe tok hennes far i follaug, og dermed arvet de alt det han eide, bl. a. 1 og 4/5-del kalveskinn i Østerå. I 1851 skjøtet Peder Pedersen, for 410 speciedaler, til kjøpmann Christopher Olsen i Tvedestrand, "mit eiende som indtraadt i Ægteskab med Marthe Jørgensdtr. tilfaldne 1 og 4/5-del kalveskinn i Østeraa med Hus paa festet Grund, hvilket Hus Kjøberen har flyttet til Tvedestrand". I 1855 kjøpte Peder Pedersen Nes, på auksjon etter Gjerulv Salvesen Eidbo, hans hus på Eidbostrand, til sin sønn Peder Severin Pedersen. Kjøpesum 83 speciedaler. I 1863 festet Peder, sammen med Peder Salvesen Nes, vannrettigheten i Nesbekken m. m., til landhandler Emil Olsen og handelsborger Ole A. Olsen. I 1867 festet Peder, til smed Sivert Olsen og hustru, for deres livstid, en hustomt på Gullholmen under Nes og Hovdan, "der festeren har oppført bygninger". Årlig leie 4 speciedaler.  I 1873 ble det holdt skylddeling hos tømmermann Erik Larsen Talset, og smed Sivert Olsen, over deres påboende hustomter på Gullholmen ved Eidbostrand, tilhørende Peder Pedersen Nes. Solgt til Sivert Olsen for 100 speciedaler, og til Erik Olsen for 50 speciedaler. I 1878 festet Peder en tomtestrekning til Åmund Olsen og hustru, for 20 kroner årlig leie. I 1895 ble det holdt skylddeling over parsellen "Skovland", som Peder hadde kjøpt for 1200 kroner.  Peder døde av et "slagtilfelle". Ved skiftet etter Peder, som sluttet 10/10 1899, fikk enken hjemmel på eiendommen av skyld 3, 56 mark. Hun solgte denne til sønnen Peder Severin Pedersen for 8200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Karen og Aanon Blias barn kan vi legge til følgende:

 

Anders Aanonsen f. 1833, giftet seg i Dypvåg i 1866 med Birgitte Ovedia Olsdatter fra Kråkevåg f. 1841. Anders var matros og skipstømmermann. Kjenner ikke til noen barn.

 

Ingebret Andreas Aanonsen f. 1852, giftet seg i Holt i 1911 med Grete Regine Gustavsen fra Østerå f. 1877. Grete var enke da de giftet seg, og jeg kjenner ikke til noen barn. Ingebret døde på Østerå i 1927. Han hadde drevet som gårdbruker i USA før han giftet seg med Grete, og han er kalt arbeider da han døde av en hjertelidelse. I 1880 var han bosatt hos broren Halvor i Wisconsin, så de drev trolig gården sammen.

 

Nils Severin Aanonsen f. 1854, giftet seg med Thora Emilie Olsdatter fra Østerå f. 1861. Jeg kjenner til 2 barn, Kristine Karoline f. 1884, og Jørgen Andreas f. 1866. Kristine Karoline giftet seg i Holt i 1901 med sagbruksarbeider Ragnvald Larsen fra Fjærkleiv f. 1879, og de fikk flere barn sammen. 

 

Ellers er forfedrene til Ingeri Johnsdatter klarlagt, så det kommer mer info..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Anders Aanonsen f. 1833, giftet seg i Dypvåg i 1866 med Birgitte Ovedia Olsdatter fra Kråkevåg f. 1841. Anders var matros og skipstømmermann. Kjenner ikke til noen barn.

 

Jørgen, # 69 - Aust-Agder fylke, Holt, Tvedestrand i Holt, Ministerialbok nr. A 9 (1861-1871), Fødte og døpte 1867, Side 95, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060131030100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og pusler da og lurer litt på dette Blia navnet. Aanon Andersen Blia giftet seg jo med Karen Helene Jørgensdatter Østerå. Er dette en familie fra samme område? evt fra området rundt Nes Verk?

Ellers takk for all informasjon. Jeg er veldig takknemlig og nesten litt overveldet. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

 

Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blia er navnet på en husmannsplass under Holt prestegård. Aanon var født der som sønn av husmann og graver Anders Nilsen og Asborg Aanonsdatter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan noen fortelle meg navnet på barna til Marthe og Peder? Det var visst 5 av dem.

På 31.3.2017 den 12.22, Helge Berntsen skrev:

Marthe Jørgensdatter (1816-1901) giftet seg med Peder Pedersen fra Langtveit (1806-1891), og de fikk 5 barn sammen så vidt jeg kjenner til. Her har du litt biografi omkring Peder:

 

Peder var gårdbruker. I 1843 kjøpte han 3 og 1/9-del kalveskinn i Nes og Hovdan, på auksjon etter Knud Torsen Nes. Eiendommen var utlagt datteren Kirsten Elisabeth Knudsdatter. Kjøpesum 570 speciedaler. Peder tok sin barnløse farbror Jørgen i follaug i 1851, og overtok da hans jordegods i Hovdan, 2 kalveskinn, med unntak av det som var utlagt Jørgens hustrus sønnebarn fra hennes første ekteskap, Jens og Ingeborg Clemetsen. Peder og Marthe tok hennes far i follaug, og dermed arvet de alt det han eide, bl. a. 1 og 4/5-del kalveskinn i Østerå. I 1851 skjøtet Peder Pedersen, for 410 speciedaler, til kjøpmann Christopher Olsen i Tvedestrand, "mit eiende som indtraadt i Ægteskab med Marthe Jørgensdtr. tilfaldne 1 og 4/5-del kalveskinn i Østeraa med Hus paa festet Grund, hvilket Hus Kjøberen har flyttet til Tvedestrand". I 1855 kjøpte Peder Pedersen Nes, på auksjon etter Gjerulv Salvesen Eidbo, hans hus på Eidbostrand, til sin sønn Peder Severin Pedersen. Kjøpesum 83 speciedaler. I 1863 festet Peder, sammen med Peder Salvesen Nes, vannrettigheten i Nesbekken m. m., til landhandler Emil Olsen og handelsborger Ole A. Olsen. I 1867 festet Peder, til smed Sivert Olsen og hustru, for deres livstid, en hustomt på Gullholmen under Nes og Hovdan, "der festeren har oppført bygninger". Årlig leie 4 speciedaler.  I 1873 ble det holdt skylddeling hos tømmermann Erik Larsen Talset, og smed Sivert Olsen, over deres påboende hustomter på Gullholmen ved Eidbostrand, tilhørende Peder Pedersen Nes. Solgt til Sivert Olsen for 100 speciedaler, og til Erik Olsen for 50 speciedaler. I 1878 festet Peder en tomtestrekning til Åmund Olsen og hustru, for 20 kroner årlig leie. I 1895 ble det holdt skylddeling over parsellen "Skovland", som Peder hadde kjøpt for 1200 kroner.  Peder døde av et "slagtilfelle". Ved skiftet etter Peder, som sluttet 10/10 1899, fikk enken hjemmel på eiendommen av skyld 3, 56 mark. Hun solgte denne til sønnen Peder Severin Pedersen for 8200 kroner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2017 den 23.35, Oddbjørn Johannessen skrev:

 

Ja, dette er jo helt korrekt, Knut - og Aanon Olsson Holt døde i Waushara County, Wisconsin, 10. april 1878.  Gunhild Knudsdatter var for øvrig datterdatter til Anders Svenningsen Gangdalen (f. 1735) og Kirsten Olsdatter.  Gunhilds foreldre - for å ha nevnt det også - var Knud Madsen Verket og Siri Andersdatter (Gangdalen).

Halvor og Asborg kalte seg Anderson I USA. De hadde ei datter, Alma, født 21.11.1872 (var tvilling). Hun var gift med en Henry Holt. Kan dette være etterkommere etter greinen til Ingeborg (halvsøsteren til Asborg) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Halvor og Asborg kalte seg Anderson I USA. De hadde ei datter, Alma, født 21.11.1872 (var tvilling). Hun var gift med en Henry Holt. Kan dette være etterkommere etter greinen til Ingeborg (halvsøsteren til Asborg) ?

 

Ja, Henry Holt (egentlig Ole Henry Holt), gift med Alma Anderson, var sønnesønn til Aaanon Olson Holt og Gunhild Knudsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Oddbjørn Johannessen skrev:

 

Ja, Henry Holt (egentlig Ole Henry Holt), gift med Alma Anderson, var sønnesønn til Aaanon Olson Holt og Gunhild Knudsdatter.

Å så supert. Jeg var  på besøk hos datteren til niesen til Alma i fjor sommer i Wisconsin.Her er der masse slekt.

 

Blir litt mange ledd å holde styr på her.

Endret av Monica Hegglid Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Å så supert. Jeg var  på besøk hos niesen til Alma i fjor sommer i Wisconsin.Her er der masse slekt.

 

Ole Henry Holt, født 16/7 1871 i Town of Springwater, Waushara, Wisconsin, død 3/6 1941 i Wild Rose (Waushara); g.m. Alma Anderson, født 21/11 1882 i Mt. Morris (Waushara), død 7/8 1972 i Wild Rose (Waushara).

 

Ole Henry Holts foreldre:  Ole Olson Holt, født 29/3 1835 på Nyplass u/Holt prestegård, død 15/2 1915 i Town of Springwater (Waushara) og Hermane f. Sørensdatter på Nes Verk11/4 1845, død 2/3 1934 i Mt. Morris (Waushara).  Ole Olson Holt var altså sønn til Aanon Olson Holt og Gunhild Knudsdatter.  Hermane var datter til Søren Hermansen (f. 1814 på Nes Verk, død 1860 i Scandinavia, Waupaca, Wisconsin) og Inger Aslaksdatter (f. 1807 på Nes Verk, død 1879 i Iola, Waupaca, Wisconsin).  Søren Hermansen var for øvrig fetter til min tipp-tipp-tippoldefar, hammersmed Gjert Halvorsen (1807-1891) på Nes Verk.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.