Gå til innhold
Arkivverket

Margaret Haugen - fødd i Noreg 4.10.1883 - utvandra 1906 eller 1907 til Amerika - kven i all verdi var ho? - kvar kom ho ifrå?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Fra mine notater om utvandrere fra Åsen (et langvarig bokprosjekt(?) som ikke har noen tidsrammer ennå):

 

Gullgruva under Sandvik (246-1), ref. Bygdebok for Åsen bind 5, s. 346-347.

Lorents Pedersen Gullgruva [Lorents el. Lawrence Sandvig], f. 4. mar. 1838, d. 8. sep. 1915, gift 14. feb. 1876 i Åsen med Lovise Abrahamsdatter (Nonstadplass), f. 27. jan. 1854 på Nesvald i Skogn, d. før 1915. Utvandret i august 1888 sammen med sønnen Arnt Peter, samt Inger Anna Eriksdatter fra Fergemannsplassen under Nes . Som reisemål oppgis Reynolds, Dakota. De reiste med «Hero» fra Trondheim, videre med Dominion Line fra England til USA. Billett var betalt i Amerika. Etter noen år, trolig våren 1896, flyttet de til Minnesota. De slo seg da ned i Helgeland, Polk Co, hvor de bodde enda i 1910. Ved folketellinga 1900 er både Lorents og sønnen Peter oppført som farmere. Lorentz Sandvig er gravlagt på Melo Cemetery, Angus, Polk Co. Barn:

1.    Arnt Peter Lorentssen [Pete Lornsen Sandvig], f. 25. feb. 1876 i Åsen. Han utvandret til Amerika sammen med foreldrene, og drev farm sammen med dem i 1900. Ved draft registration i 1918 bodde og arbeidet han i Seattle, WA. Han er innskrevet som Pete Lawrence Sandvig, men signerte selv som «Pete Lornsen Sandvig». Nærmeste pårørende var Petra Sorbo i Montana, datter av hans søskenbarn Martin Mela. Pete er videre ukjent.

2.    Martin Lorentssen, f. 3. jul. 1878 i Gullgruva, d. 1882.

 

Slektskapet mellom Lovise og Grete/Margaret:

Lovise var datter av Abraham Larssen (Hibergsaunet), husmann under Nonstad (Bygdebok for Åsen bind 1). Abrahams søster Karen var Lusie Haugens mor. Lovise blir dermed ikke Margarets tante, men søskenbarn med hennes mor Lusie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Louise i census for 1900.

Name:Louise Sandvig [Louise Sandurg] 

Age:46 Birth Date:Jan 1854

Birthplace:Norway

Home in 1900:Hegland, Polk, Minnesota

Gender:Female

Immigration Year:1888

Relation to Head of House:Mother

Marital Status:Married

Spouse's Name:Lawrance Sandvig

Marriage Year:1876

Years Married:24

Father's Birthplace:Norway

Mother's Birthplace:Norway

Mother: number of living children:1

Mother: How many children:2

Household Members: Name Age

Pete Sandvig 24

Lawrance Sandvig 62

Louise Sandvig 46

 

Til Arne i innlegg 52: Her er vel dødsfallet til Pete Sandvig, kun 2 måneder et at han ble registrert for WWI:

Name:Peter L. Sandvig

Gender:Male

Age:42

Estimated birth year:abt 1876

Death Date:4 Nov 1918

Death Place:Seattle, King, Washington

FHL Film Number:1992535

Reference ID:3226

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt mållaus!  Hjarteleg takk til Egil, Kurt og Arne for nye utfyllande innlegg om opphavet til Margaret Haugen.

 

Eg er nok ein gong imponert over den kunnskapen og dugnadsevnen som ligg i Brukarforum.  Eg vil berre få leggja til konfirmasjonen i Skogn av Gustav Peterson frå 1875: https://media.digitalarkivet.no/view/2471/179

 

og dåpen hans frå 1860: https://media.digitalarkivet.no/view/2470/80

 

Problemet er med dette 100% løyst, og eg er kjempenøgd!  Nok ein gong ein kjempetakk for framifrå dugnadsinnsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars
På vegne av meg selv (og jeg tar sjansen for andre, involverte forskere også) takker jeg for fine ord og god tilbakemelding! Jeg er enig med deg, dugnadsinnsatsen og kunnskapen er imponerende på dette forumet.

 

Tilbakemelding til deg: Måten du presenterer dine forespørsler på er meget bra, i overskriften (emne) er det ikke noen tvil om hvem og hva det gjelder og redegjørelsen er alltid klar og tydelig. Mange, både nye og gamle brukere, har noe å lære her! Du besvarer innlegg raskt og avklarende, og ikke minst du takker alltid for innsatsen! Det er alltid en glede å hjelpe deg, Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Egil for hyggelege ord.

 

Eg oppdaga for mange år sidan kva for ei «gullgruve» Brukarforum, og ogso Arkivforum, kan vera i samband med forsking på ætter, ikkje minst for ein bygdebokskrivar som ønskjer opplysningar frå nær sagt overalt - frå alle kantar av landet og dels frå andre land.

 

Ogso er det sjølvsagt for meg, at om ein skal forska på ei ætt, so lyt ein leggja fram det ein veit eller i alle fall det som kan vera «relevant» for problemstillingi!  Og i staden for å «komponera» spørsmål ved å skriva oppatt delar av eit manuskript der ein skal «plukka», tykkjer eg det er like godt å leggja fram det ein har, uavkorta...

 

Med den fantastiske hjelpi som eg stadig får på nesten alt eg spør om, i svært mange tilfelle ei rein «dugnadshjelp» der mange aktørar er inne i biletet, vert ogso manuskripti mine godt kompletterte, og dette vil jo komma alle til gode, ikkje minst dei som kjem etter oss...

 

For meg er det elles sjølvsagt å takka for den hjelpi eg får i dette arbeidet!  Diverre slit eg med ein del helseproblem, og det kan førekomma at takken kjem seint, men han kjem!

 

Til slutt vil eg berre oppmoda alle kolleger og andre forskarar om å halda fram med forsking og spørsmålsstilling innanfor Brukarforum.  Kombinert med utarbeiding av stadig fleire databasar og digitaliserte ætteregister kjem me stadig nærare eit meir komplett oversyn over heile det norske folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.