Gå til innhold
Arkivverket

Utvandret til Amerika mellom 1883 og 1888 - kan nøyaktig tidspunkt finnes?

Knut Ruyter
 Del

Recommended Posts

Dette er hva jeg har funnet hittil: 

Gift med Alberta Olsen (f. 13.4.1863 på Hamar) den 10.11.1888 Our Saviour's Lutheran Church, Brooklyn, NY

Fem barn, Raymond, f. 1889, Esther, f. 1891, Charles, f. 1893, Paul, f. 1895, Alberta f. 1898.

Statsborgerskap 14. oktober 1892

Census NY 1892, bosatt Kings, Brooklyn, NY

Census 1900, Brooklyn NY

Census 1901, Colorado, med kone og tre barn 

Register over føderalt ansatte, 1901, føderalt ansatt som elektriker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Knut Ruyter skrev:

Statsborgerskap 14. oktober 1892

Har du alle dokumenter? Petition, Declaration osv.

Hva med faddere til  barna? Noen kjente der som han kan ha forbindelse til?

Alberta Olsen - du bør finne utreise/innreise.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad statsborgerskapet har jeg kun Declaration fra County Court of Kings County, declaring admission as Citizen of the US. Vet ikke hvordan jeg skal finne Petition eller annen støttedokumentasjon for søknad. 

Ad faddere ingen kjente fra Røyter-siden, heller ikke som forlover ved vielse (Hans Halvorsen). Det er mange ulike skrivemåter for navnet på amerikansk side: Royther, men også Roiter, Righter, Riter.

Jeg har lett etter innreise/utreise Alberta Olsen, emigrantprotokoller, Ancestry, Ellis island, men ikke funnet noe ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg har kommet mht. Albertha er denne immigrasjonen. Hun har i tilfelle løyet et år på alderen. Men 1879 var vel året hun ble konfirmert og hva var datoen for konfirmasjonen ?

Name:A Olsen

Arrival Date:5 May 1879

Birth Date:abt 1862

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Place of Origin:Norway

Port of Departure:Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination:United States of America

Port of Arrival:New York, New York

Ship Name:Baltic

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp og avklaring til Egil Johannessen og Kurt Østbye.  A. Olsen via Liverpool 1879 er altså ikke "min" Alberta! Både dåp (10. mai 1863) og konfirmasjon (5. oktober 1879) er riktig person, med foreldre banearbeider Lars Olsen og hustru Johanne Frederiksdatter (f. i Sverige). Det er et godt tips at Alberta også kan være registrert som Larsdatter eller Larsen. Dette  har jeg nå forsøkt, bl.a. Familysearch og Ancestry. Familysearch gir treff på riktig Larsen, men ingen ny opplysning (ekteskapet 1888). Da gjenstår bare å finne ut hvordan og når de kom seg til USA! 

Med vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I census for 1910 ser vi at Albertha står med immigrasjonsår 1884 (hun ble enke i 1903 og giftet seg på nytt i 1906)

Name:Albertha Ragsdale

Age in 1910:45

Birth Year:abt 1865

Birthplace:Norway

Home in 1910:Canon Creek, Garfield, Colorado

Race:White

Immigration Year:1884

Relation to Head of House:Wife

Marital Status:Married

Spouse's Name:Charles W Ragsdale

Father's Birthplace:Norway

Mother's Birthplace:Sweden

Native Tongue:English

Able to Read:Yes

Able to Write:Yes

Years Married:4

Number of Children Born:5

Number of Children Living:3

Number of weeks out of work:0

Neighbors:View others on page

Household Members:

NameAge

Charles W Ragsdale 30

Albertha Ragsdale 45

Arthur R Rather 20

Charles J H Rather 16

Albertha Rather 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albertha brukte pikenavn Olsen ved giftermålet i 1888

Name:Albertha Olsen

Event Type:Marriage

Marriage Date:10 Nov 1888

Marriage Place:Brooklyn, New York

Spouse:Paul Marinius Royter

Church Name:Our Saviour's Lutheran

Church Location:Brooklyn, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for begge opplysninger, Kurt Østbye. Den siste må vel vise at minst en av foreldrene døde tidlig. Jeg skal lete i kirkebøkene. At hun benyttet pikenavnet har jeg også sett i flere kilder, bl.a. det inngåtte ekteskap med Paul M. Royther. Men opplysningene fra 1910 census hadde jeg ikke funnet (og jeg vet ikke hvordan du greier å finne det!?), stavemåten for Røyter er ganske fremmed, nå Rather. Men det er åpenbart riktig. Hun ble enke i 1903. Det er også bekreftet av en adressebok fra 1904 hvor hun står oppført som Alberta Royther, widow of Paul M. De tre gjenværende barna stemmer også. To døde som barn. Esther 6 år gammel i 1897 (Brooklyn NY) og Paul Maurinius 4 år gammel i 1899 (Pueblo County, Col). Immigrasjonsåret 1884 er ganske sikkert riktig oppgitt. Men jeg skal fortsatt lete etter dokumentasjon for overfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så etter henne i den norske folketellingen for 1885, men fant henne ikke, så hun emigrerte muligens før tellingen ble tatt opp i 1885. Det finnes flere websider på Ancestry som har opplysninger om denne familien.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 01/04/2017 den 13.35, Knut Ruyter skrev:

Ad statsborgerskapet har jeg kun Declaration fra County Court of Kings County, declaring admission as Citizen of the US. Vet ikke hvordan jeg skal finne Petition eller annen støttedokumentasjon for søknad. 

Jeg regner med at du har denne også (Oath)? - mht. støttedokumenter så se lenker

https://www.archives.gov/nyc/finding-aids/naturalization-holdings.html

https://familysearch.org/wiki/en/New_York_Naturalization_and_Citizenship

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om "utflyttede" i kirkebøkene. For Ringsaker og Vang finner jeg ingen opplysninger om Alberta Olsen. Men jeg skal gå grundigere til verks, også for Halden. Jeg har funnet "eden" (oath) (1892), men den inneholder ingen tilleggsopplysninger. Jeg greier ikke å finne støttedokumenter gjennom de oppgitte lenkene, uansett hva jeg søker på. Jeg er ikke trenet i å finne frem i slike kilder og ville sette pris på enda mer direkte anvisninger!

Mvh Knut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du sikkert sett før, men legger det inn uansett:

Congress passed the first law regulating naturalization in 1790 (1 Stat. 103). As a general rule, naturalization was a two-step process that took a minimum of 5 years. After residing in the United States for 2 years, an alien could file a "declaration of intent" (so-called "first papers") to become a citizen. After 3 additional years, the alien could "petition for naturalization." After the petition was granted, a certificate of citizenship was issued to the alien. These two steps did not have to take place in the same court. As a general rule, the "declaration of intent" generally contains more genealogically useful information than the "petition." The "declaration" may include the alien's month and year (or possibly the exact date) of immigration into the United States.

https://www.archives.gov/research/naturalization/naturalization.html

Before 1906, naturalization records may contain

• Port of arrival
  • Date of arrival
  • Age of immigrant
  • Residence of immigrant
  • Country of origin or allegiance

Du sier i post 28 at du har funnet Declaration fra County Court of Kings County - hvilket år er denne fra? Det er i denne du kan finne opplysninger nevnt over. De samme opplysningene er ofte gjentatt i petition.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. utflytting i kirkebøkene. Hun står med bosted Stolpestad ved konfirmasjonen i 1879. Gården lå vel i gamle Furnes herred som lå under Vang pr.gj. i Hedmark fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kurt Østbye skrev:

Gården lå vel i gamle Furnes herred som lå under Vang pr.gj. i Hedmark fylke.

Stolpestad-gårdenes befolkning finner du stort sett i Ringsaker sogn og pr.gj. KB

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi antar at census for 1910 viser korrekt immigrasjonsår (1884) på Albertha så kan vi foreta en del søk i den norske emigrasjonsbasen på den basis, selv om vi vet at Emigrasjonsbasen er ufullstendig. Navnet Albertha forekommer ikke, 'Bertha' gir heller ingen god kandidat. Så hun kan ha være ført med et kallenavn eller et selvvalgt fornavn. Søker vi basert på alderen (21 år i 1884), etternavn Olsen, og bosted Hamar, kommer det opp bare en kandidat, Gunda Olsen som emigrerer 9. mai 1884. Normalt skal denne personen ha ankommet Amerika i slutten av mai 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kurt Østbye skrev:

Så hun kan ha være ført med et kallenavn eller et selvvalgt fornavn.

Såvidt jeg husker så var det ført Albertine ved dåpen eller dødsfall for et av barna......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigrasjon fra Norge den 9. mai 1884 ad ordinær rute, skulle bety avgang fra Liverpool eller Glasgow i midten av mai. Ser vi på Norway Heritage sine websider så er følgende avganger interessante:

Republic og Assyrian Monarch, begge med ankomst New York 23. mai.

Hekla, avgang Copenhagen, ank. New York, 30. mai.

Circassian og Toronto ank. Quebec 25. mai

Lake Manitoba, ank. Quebec 27. mai

Waldensian, ank. Quebec 29. mai

På Ancestry kan skipets navn legges inn i feltet 'Keyword'. Passasjerlistene er ofte datert et par dager etter ankomstdato.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips og henvisninger. Jeg har ikke hatt detaljert kunnskap om søknadsprosessen for naturalisering. Når jeg sier "declaration" er det da feil ord. Hva jeg har funnet er "eden" sworn in open court 11. okt. 1892. Den innledes med In the matter of the application of Paul Marinjus Royther to become a Citizen of the United States. 

Og avsluttes med eden. Dokumentet er på en side, og det ligger ikke ved noe underlagsmateriale som da skulle være declaration of intent eller petition for naturalization. Men med denne opprydding i - og riktig forståelse av -  søknadsprosessen skal jeg lete videre i kildene til de lenkene jeg har fått oppgitt fra Egil Johannessen.  

Ad Alberta Olsen ble hun døpt i Vang prgj. 10. mai 1963. Så vidt jeg kan se er navnet skrevet Alberta uten flere fornavn: https://media.digitalarkivet.no/view/9006/52. Far var banearbeider Lars Olsen og hustru Johanna Frederiksdatter. Som Østbye har påvist var hun logerende frøken på en av Stolpegårdene under ft 1875 og som konfirmant i 1879, den 5.10.1879, bosted Stolpestad under Ringsaker pgj. Men jeg har ikke funnet Alberta i listene over utflyttede, selv om det er mange som er listet som utflyttet til Amerika. Det er jo ganske sannsynlig at det året hun selv har oppgitt i census kan være riktig (1884). Jeg skal derfor undersøke nærmere om hun kan ha reist med noen av de skipene som Østbye har identifisert gjennom Norway Heritage, med avgang i 1984.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2017 den 17.03, Kurt Østbye skrev:

Jeg så etter henne i den norske folketellingen for 1885, men fant henne ikke, så hun emigrerte muligens før tellingen ble tatt opp i 1885. Det finnes flere websider på Ancestry som har opplysninger om denne familien.

1885-tellingen er bare for kjøp- og ladesteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Paul Røyter fant jeg nå indekskortet for Petitions for Naturalization Filed in Court (Kings County, Brooklyn, NY), men postene port of arrival og date of arrival er ikke utfylt. Baksiden av indekskortet hvor det kan gis utfyllende opplysninger er dessverre heller ikke utfylt! Med de angivelser som Egil Johannessen har gitt for søknadsprosessen, må Paul Røyter senest ha ankommet i 1887, men det er vel mest sannsynlig at han reiste fra Antwerpen i 1882/1883 etter å ha avmønstret ureglementert ("rømt") i september 1882. Også i dåpsprotokollen for 14. januar 1883 er det angitt at barnefaderen er rømt. Men han kan selvfølgelig ha tatt hyre på skip før han endte opp i NY. Fra mannskapsprotokollen fra Liverpool fra 1879 vet vi jo at han hadde vært t/r Buenos Aires. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Knut Ruyter skrev:

Ad Paul Røyter fant jeg nå indekskortet for Petitions for Naturalization Filed in Court (Kings County, Brooklyn, NY),

Fint om du legger inn lenke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider