Gå til innhold
Arkivverket
Mette Førsund

Barnehjem i Trondheim 1911-1919

Recommended Posts

Mette Førsund

Min mormor, Magnhild Østby f. 31.10.1909, og hennes søster Ingrid Elfrida, f. 27.07.1911, bodde noen år på barnehjem i Trondheim. Mest sannsynlig må dette ha vært en gang i løpet av perioden 1911-1919. Barnehjemmet ble visstnok drevet av Frelsesarmeen.

Jeg har funnet fram til informasjonen nedenfor om barnehjem i Trondheim. Jeg skulle gjerne visst mer om mormors tid på barnehjem, og lurer på om det er mulig å finne f.eks. navnelister eller journaler fra årene 1911-1920?  (Foreldrene til mormor og Ingrid var Johanna Karoline Henriksdatter Broteng f. 09.04.1878 og Martin Johnsen f.1868.)

Gressbakken   IKA og Byarkivet (Kilde: Arkivsenteret i Trondheim)
"Frelsesarmeens barnehjemstilbud i Trondheim er byens eldste. I 1907 drev armeen et barneherberge tilknyttet Slumstasjonen. Noen år senere flyttet herberget til Innherredsveien og siden til Gamle Kongevei. I 1920 ble barnehjemstilbudet skilt ut fra Slumstasjonen og fikk navnet Lykkebo barnehjem. I 1960 flyttet Lykkebo til en tomannsbolig på Sorgenfri. Byarkivet har arkivmateriale fra Lykkebo 1974-1989. I 1991 fikk institusjonen det mer nøkterne navnene Gressbakken og Hegglia.  Byarkivet har journaler, brukermapper og dagbøker her fra 1990-92. IKA Trøndelag oppbevarer materiale etter prosjekt Gressbakken i perioden 1993-1994. Hegglia er en privat institusjon under Frelsesarmeen."

Vennlig hilsen Mette Førsund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive