Gå til innhold
Arkivverket

Romsdal eksaminasjonsprotokoll, 1724


Cecilie Bugge
 Del

Recommended Posts

Her er det for mye jeg ikke klarer. Noen som vil hjelpe med spørsmålene?

(Jeg er ute etter informasjonen fra stedet Sira.)

https://media.digitalarkivet.no/view/39191/77

 

 

Protokollen forteller at Sira har 3 oppsittere (gårdbrukere) - Knud, Enchen? og Erich.

Som Proprietaire (eier) og Bøxel Raadig (utleier) står oppført Henning Frimand (amtmann), Børge Jacobsen (fogd) og Wederfogt??? Bone???

Plassen har ingen husmann.

Skog og sæter:    ????skoug tilfang behov og ??tilfang

Kvern og fiskerier: ?? quern, 6 ????af havet

Situasjon og beleilighet: Er af ?gge br, rætterhed med Tuurhuus medtagen ?? har lidt ?med elvebr?d

Sæd (korn): 6 tønner? Blanda korn 17??

Høe (høy) avling: 70 ? høe

Hester og Creature: 3 hester, 12 kiør (kyr), 18??, 21??

Takst etter gammel matrikkel: 6?

Aftaget (nedskrevet):   ½ wåg?

1723 matrikkel Sira overskrift.jpg

1723 matrikkel Sira.jpg

1723 Sira.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm -  skal vi sjå ... det midterste utsnittet er vel ikkje frå protokollen i lenkja, og dermed stemmer ikkje overskriftene. Det første og tredje heng saman.

 

Litt flisespikkeri først: Sira er ein gard (matrikkelgard), ikkje ein "plass" (= husmannsplass, ikkje matrikulert brukseining).

Det du skriv i parentesar er ikkje avskrift.

 

 

 

Proprietaire og Bøxel Raadig: Henning Frimand ejer med bøxel __ 4 v._.; Børge Jacobs med bøxel 2 [v]_._; Wedøe Præste Boel ejer med bøxel - ._2_.  [2 pd]

 

Ingen husmand.

 

Skoug og sætter:   1 Setter 1(5?) f. [fierding] fra gaardn,  Skoug til huus behov og brende fang

 

Qvern og fiskerier: 1 bekke qvern, f. 6 s [for 6 skill]; intet fiskerie uden af Havet

 

Situation og beleilighet: Er af ligge beskaffenhed med Tuurhuus, undtagen dend har lidt nogen skade ved elvebrud.

 

Sæd: 6 skep[per] bland korn, 17 td haf[re]

 

Høe avling: 70 Læs høe

 

Heste og Creature: 3 hester, 14 kiør, 18 ung nød, 21 smaa fær

 

Taxt efter gammel matric: 6v 2 pd  [6 våger 2 pund]

 

Aftaget:   1 vog

 

 

I det midterste utklippet er brukarane

Til Sira:

Knud  2_1 _ [2 v 1 pd]  / aftaget 1/2 vog

Enchen  2_1 _   [2 v 1 pd] / aftaget 1/2 vog

 

Til neste gard:

Erich   _ 1_ [1 pund] / forhøyet 20 mk

 

Her manglar nokon som står før Knut, truleg éin brukar med 2 våger (og kanskje siste sifferet (mark) i skylda, til høgre utanfor utsnittet)

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar for både tyding og flisespikking! Jeg må si du er tålmodig! Jeg fatter ikke hvordan du klarer, men er glad du deler med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå først så jeg også den krøllestreken som markerte brukerne av Sira og skjønte hva du mente! 

Også fant jeg beskrivelsen som  gjaldt Tuurhuus og Sira. (Står under Solgield) Kan du hjelpe meg med ??? her også?

https://media.digitalarkivet.no/view/39191/76

 

 

Goed fægang, gaarden ligger i baglien 7 ½  miil fra haved, temmelig god jord art, viss til korn,????? ?? til rug, letvunden, ingen lejlighet til rødning 

 

1723 matrikkel Sira (som Turhus).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.