Gå til innhold
Arkivverket
Thorbjørn Meringdal

Dødsfall i Eresfjord 1838 - tolke merknad

Recommended Posts

Thorbjørn Meringdal

Nr 14 Ungkarl Hans Hansen Øverås dør 10 mars 1838, 141/4 år. Det er ført inn en merknad som jeg trenger hjelp til å tolke.

https://media.digitalarkivet.no/view/16038/49690/17

Kilde: Ministerialbok Nesset , Sira sokn, 1831-1845  side 17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

nesten iallfall...:

"Gled(?) af en Les(?) ned i en Steenur,

hvor han fandtes død"

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thorbjørn Meringdal

Tusen takk Ivar.

Jeg er jo ikke god på dette, men er det en stor L? Rett nedenfor står det Langseth og det er en helt annen stor L.
Jeg har prøvd å studere prestens skrift på sidene rundt, men det er ikke lett å sammenligne. Mest ser det ut som en stor I eller J. Den svungen øverst mot venstre ser jeg igjen noen steder, som hos Olava Frisvold på side 12. Men det mangler en strek på J en i vår tekst.

Kan det være en S og ordet Slede?  Bare gjetning, det skjer om vinteren. Ligner dog ikke på andre S er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

tja.... eg hengde på eit "(?)"...

Men først: Dette er gotisk skrift, medan særnamn (person- og stadnamn) er skrivne med latinsk skrift (likeins latinske ord, som månadsnamna).

Handskrifta til denne presten er litt spesiell. I tillegg har han fleire variantar av den same bokstaven (det var vanleg), både for latinsk og gotisk skrift.

nei...eg fann ikkje så mykje anna som likna på denne bokstaven; ikkje den tredje bokstaven i ordet heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch
13 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

af en Les(?) ned i en Steenur

Kan det stå Iis? (Altså med en stor og en liten i før s'en.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thorbjørn Meringdal

Iiseen gir jo mening. Stor I synes jeg det ligner mest på. side 11 nr 17 Baard Iversen - samme I en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

"Iiseen" står det ikkje; men det kan stå "af en Iis ned..."

Det bør vere ein del "Inderst"-ar å samanlikne med (her og i dåp og vigsel).

dei fleste I-ane er annleis, men det kan vere meir uvanlege variantar å finne om ein leitar.  L-ar kan det vere vanskelegare å finne (utanom namn).

"Les" ("lass" - helst på ein slede, sidan det er januar) gjev tilstrekkeleg meining - men spørsmålet er naturlegvis om det er det som står.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.