Gå til innhold
Arkivverket
Tasp

Borgerbrev Larvik

Recommended Posts

Tasp

Så vidt jeg vet fikk skorstensfeiermester Johan Christian Kynell (Kindel / Kinell / Kinel m.fl. varianter), (1764-1828) borgerbrev i Larvik 11. november 1805. Han giftet seg for 2. gang i Brunlanes med Fridericke Cristiane Austad den 14. desember 1810. I folketellingen 1801 er han bosatt i Sauggaden 14 som losjerende sammen med en (sin?) svend. Han er omtalt i Larviks historie, Bind II 1814-1885. MEN: Jeg skulle veldig gjerne vite hans opphav. Står det for eksempel noe om det i borgerbrevet, eller i en eventuell protokoll som borgerbrevene ble ført inn i? Finnes det noen fortegnelse over innflyttede håndverkere til Larvik i denne perioden, f.eks. fra Tyskland eller Danmark som kan sette meg på sporet? Hilsen Tom Asp.

Endret av Tasp
rettskrivning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Statsarkivet i Kongsberg

Til Tom Asp.

Vi har undersøkt etter borgerskapsbrev i arkivet etter Larvik magistrat, men har ikke funnet det her. Vi har imidlertid funnet han i en oversikt vedrørende borgerskapsbevillinger som ligger i arkivet etter Larvik grevskap, men det gir ikke videre opplysninger om hvor han kom fra (se vedlegg (Fjc - Byen - borgerskap m.v., eske 1))Larvik grevskap.pdf.

Heller ikke skifte ser ut til at gir opplysninger om dette. Skiftebehandlingen starter her og går over flere dager (se register bak i protokollen); https://media.digitalarkivet.no/sk20081223330394 (Larvik byfogd, H/Hb/Hbc/L0002: Skifteforhandlingsprotokoll II, 1821-1829, s. 387)

Vi har ingen andre tips enn at du kan f.eks. prøve å søke i Familysearch (https://familysearch.org/) og spørre på Brukernes eget forum.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tasp

Takk for svar, og for tipset om Familysearch! Mvh Tom Asp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive