Gå til innhold
Arkivverket
Ragnhild Tvedt

Tilføyelse i kirkebok

Recommended Posts

Robert Haugen

Hei Ragnhild.

 

Eg tyder "att" som forkorting for attestert eller attesjon, altså ei stadfesting. 

 

"23-8-63" tolkar eg som dato 23.august 1863, som du heilt sikkert også har gjort.:)

 

Men årstalet er ulogisk pga det er før mor og far er fødd. Kan det vere ei feilskriving av skrivaren, dvs. presten eller klokkaren?

 

Eller heng protokoll-føringa av datoen i merknadsfeltet i kyrkjeboka av presten eller kloakkaren om ei hending knytt til denne slekta i 1863? Berre ein tanke

 

Veit ikkje om dette er til hjelp, kanskje er eg på viddene.

 

Robert

Busett i Førde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnhild Tvedt

Hei Robert

 

Har sjekket denne datoen grundig. Den er ikke knyttet til noen, hverken foreldre eller faddere. Den ser også ut til å ha blitt tilføyd i ettertid. Derfor har jeg lurt på om den kan være tilføyd i 1963. Jeg har store problemer med å finne far til dåpsbarnet, så jeg håpet at denne datoen kanskje kunne hjulpet meg videre :-)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Her er det nok utstedt en dåpsattest i 1963.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnhild Tvedt

Har tenkt på det samme, men da må det jo ha vært Agnes Henriette sin dåpsattest, noe jeg finner rart, siden hun ikke ante hva faren het. Hun sa til meg at hun tenkte at faren kanskje het Ole, siden hun het Olsen til etternavn. Mer visste hun ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
1 time siden, Ragnhild Tvedt skrev:

Har tenkt på det samme, men da må det jo ha vært Agnes Henriette sin dåpsattest, noe jeg finner rart, siden hun ikke ante hva faren het. Hun sa til meg at hun tenkte at faren kanskje het Ole, siden hun het Olsen til etternavn. Mer visste hun ikke.

 

Presten i 1963 kan ikke ha fylt ut attesten med andre opplysninger enn de som ble ført inn i kirkeboka ved dåpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnhild Tvedt
1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Presten i 1963 kan ikke ha fylt ut attesten med andre opplysninger enn de som ble ført inn i kirkeboka ved dåpen.

Nei, det tenker jeg også. Men kan noen andre ha fått ut denne dåpsattesten den gangen, siden hun ikke visste? Eller kanskje hun bare husket feil? Hun visste at han var fra Haus, men det hadde moren fortalt. Ser ut til at denne faren er en gåte :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Det er vel mest nærliggende å tro at dette er en dåpsattest som Agnes Henriette selv har bedt om og fått utstedt, fordi hun har hatt behov for å dokumentere fødsels- og/eller dåpsdato.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robert Haugen

Så farsnamnet i kyrkjeboka er feil?

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnhild Tvedt
2 timer siden, Robert Haugen skrev:

Så farsnamnet i kyrkjeboka er feil?

 

Robert

Det er ikke godt å vite. Jeg prøver å finne Ingebrigt ved hjelp av eliminasjonsmetoden, og har luket ut noen og funderer på andre. Han er ihvertfall ikke født i 1875, men kanskje i slutten av 1874. Han sa han var odelsgutt fra Haus. Hvis han har oppgitt alder men ikke fødselsdato den gangen, er det lett å få feil fødselsår. Hvis han sa han var fra Dale, blir det lett etternavnet, selv om det kan ha vært et annet. Olsen-navnet behøver ikke bety at faren het Ole. På den tiden var det mange som tok faren sitt "etternavn", spesielt i byene. Det spesielle er at familien forteller at han døde da Agnes Henriette bare var et par år. Det finnes ingen aktuelle kandidater i Bergen eller områdene rundt så vidt jeg har klart å finne ut. Jeg finleser kirkebøker fra overalt i Hordaland. Men det skal ha vært en farskapssak, så hadde jeg bare fått fatt i de papirene så skulle jeg blitt kjempeglad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnitaRiise (Statsarkivet Bergen)

Der var oppfostringsbidragssak på han hjå Fylkesmannen, nr 3811/1899. Lensmannen i Fana opplyser der at namnet skal vere Dyrdal og at han nektar for farskapet.Agnes1.thumb.jpg.eb50f9f6e0615246e758c78068518cdb.jpg

I2.thumb.JPG.0ac6fbb4355e00d95c05654fc97a3d05.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnhild Tvedt

Dette er fantastisk! Tusen millioner takk! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ragnhild Tvedt

Da har jeg faktisk klart å finne hans familie. Jeg forstår også hvorfor de trodde han het Dale. Han var bosatt på Dale, Kyrkjebø i 1896 da hans mor døde, men han var født på Dyrdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robert Haugen

Gratulerer.

 

Svara er ofte i arkiva og det gjeld å leite på rett stad. God hjelp er alltids å få!

 

Robert

Førde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.