Gå til innhold
Arkivverket

Til Sør-Afrika i 1880? Malene Jakobsdatter og Hans Andreas Johan Hansen

Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Da jeg oppdaget denne utflyttingsmeldingen i kirkeboka ble jeg overrasket.

nr. 16 og 17: https://media.digitalarkivet.no/kb20070102620591

Malene var født 6. november 1854 i Lindås, Hans Andreas var snekker og født 15. juni 1853 i Bergen. Malene og Hans hadde to små barn i april 1880 (det ene knapt to år, det andre knapt fem måneder), og disse er ikke nevnt i utflyttingen. De må ha blitt tatt hånd om av Malenes familie i Lindås. Året etter, 5. august 1881 fikk Malene og Hans en sønn til, i Bergen, så hvis de virkelig reiste til Sør-Afrika så har de kommet tilbake senest året etter. Etter det bodde familien i Bergen resten av livet, og de fikk tilsammen ti barn. Jeg har ikke hørt noen i familien nevne denne Sør-Afrika-reisen.

Er det mulig å finne eventuelle spor etter denne reisen i skipslister el.l.? Eller kanskje de hadde tenkt å reise til Sør-Afrika da de snakket med presten, men ombestemte seg da de kom til Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.