Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

I austlands-Lemmichen finn eg ei Karen som er gift 1710 med Erik Dorph - det er det einaste Erik eg finn.

Så har vi Anna Marie Eriksdtr i Bergens-skiftet, men ho skal ikkje ha sysken i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om at Erich Henrichsen og Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichen døpte en sønn Hans 30.07.1723. Hve som skjedde med ham senere vet jeg ikke. Om det er denne Hans Erichsen Lemmichen som døpet en datter Abel ville kanskje ikke være helt usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Erichsen Lemmichen med bopel Bergen giftet seg i Borgund 10.01.1753 med Kirsten Pedersdtr. Fischerstrand.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi15311698&gardpostnr=1313&personpostnr=2621&merk=2621#ovre

Noen annen Hans Erichsen med tilnavnet Lemmichen vet ikke jeg om.

Samme paret døper en sønn Hans Jørgen i Bergen i juni 1758.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=23865&personpostnr=69842&merk=69842#ovre

Og datteren Barbara Kirstine 06.09.1761. I 1758 var Birgithe Erichsdtr. fadder og jeg tror hun er identisk med Berthe Erichsdtr. døpt 31.01.1721.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=6419&personpostnr=52613&merk=52613#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi ser det igjen - dei hoppar inn og ut av Lemmichen som det passar dei. Fint at du fann dei i alle fall; det er nok rette mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke holdepunkter har vi for at Absalon Lemmichen døde på slutten av 1680-tallet?

I en oversikt over Offiserer i Det  Bergenhusiske regiment (1690) (https://get.google.com/albumarchive/111827769429700679738/album/AF1QipNoGRSsNsiRxEbV35zUnrjWXP_8vz0kbkQzQTOB/AF1QipOh7QpmY5vmYk7563cmXbLO5Y0xZcVhmYCq9_zf ) dukker denne personen opp som korporal i 4. kompani under ledelse av  Major Andreas Johan Storm:

Absolon Lemke

Til den 18 Sept. Hand blef forfløt til det 7de Compagnie

Ifølge Ovenstad var Storm sjef for Nordfjordske kompani på dette tidspunkt. Kilden over angir at sjef for 7. kompani  var Christian Gran.  Ovenstad sier at Gran var sjef for Sunnmørske kompani i 1690.

Det kan kanskje se ut til at Absalon Hansen Lemmechen levde i 1690, og ble forflyttet fra Nordfjord til Sunnmøre på det tidspunktet. Kjenner vi noen andre Absalon dette kan være?

( lenker på Gran og Storm: http://www.genealogi.no/militaere/militærbiografier-bind-1/index.html#361/z

http://www.genealogi.no/militaere/milit%C3%A6rbiografier-bind-2/index.html#456/z )

Endret av Marianne Holck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absalon sin død står som udokumentert. Spør ein bygdebokforfattaren Aaland, skriv han "truleg omkring 1685" - men noko grunnlag for det, har han som vanleg ikkje oppgjeve, og vi vel heller ikkje funne.

Korleis stemmer Absalon sin militære karriere med denne innføringa i 1685, som vi trur kan vere han?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1691&personpostnr=3451&merk=3451#ovre

Det er også lansert ein teori om at dette er enkja etter Absalon som er fadder i 1692, men det har vi vel ikkje meir bevis for heller.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011686&gardpostnr=1013&personpostnr=8048&merk=8048#ovre

Og nei - vi har ingen annan høveleg Absalon.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Absalon sin død står som udokumentert. Spør ein bygdebokforfattaren Aaland, skriv han "truleg omkring 1685" - men noko grunnlag for det, har han som vanleg ikkje oppgjeve, og vi vel heller ikkje funne.

Korleis stemmer Absalon sin militære karriere med denne innføringa i 1685, som vi trur kan vere han?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1691&personpostnr=3451&merk=3451#ovre

Det er også lansert ein teori om at dette er enkja etter Absalon som er fadder i 1692, men det har vi vel ikkje meir bevis for heller.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011686&gardpostnr=1013&personpostnr=8048&merk=8048#ovre

Og nei - vi har ingen annan høveleg Absalon.

Jeg har ikke funnet noen andre kilder som kan si noe om Absalons militære karriere, men  tolker kilden fra 1690 slik at sersjant er et hakk over korporal i "hierarkiet". Ble han degradert på et tidspunkt, eller er det presten som ikke holdt orden på militære titler i 1685?

Opprinnelig tenkte jeg at Absolon måtte flytte som følge av overføringen til Sunnmørske kompani, men fant nettopp ut at alle de tre nordligste kompaniene (inkl. både nordfjordske og Sunnmørske kompanier) hadde ekserserplass i Eid fra 1682. Kanskje han derfor kunne fortsette å bo i Eid (hvis det var der han oppholdt seg) etter overføringen.

Er det noen som vet om underoffiserer måtte bo i det området soldatene kom fra, eller sto de fritt i valg av bosted?

Endret av Marianne Holck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere vært inne på at ett av problemene med denne slekten er det nesten totale fravær av farsnavn. Og i andre sammenhenger dukker Lemmichen navnet opp på steder hvor man ikke helt ser sammenhengen.

Jeg satt å jobbet litt med døpte i Bergen i de gamle databasene og så på hvem som benyttet Lemmichen navnet som mor eller far. Der kom jeg over Marthe Christine Lemmichen som fikk barn fra 1761 og Birgithe Lemmichen likeså.

Jeg fant en Marthe Christine Lemmichen gift i Domkirken i Bergen med Knud Geelmuyden. Så finner jeg en Marthe Christine Norenberg død 27.12.1776, 34 år gammel som Knud Geelmuydens hustru. Da kan ikke denne Marthe Christine Lemmichen/Norenberg være andre en datteren til Knut Hansson Tippen i hans andre ekteskap med Gjertrud Andersdtr. Sundye. De døpte en datter Marthe Christine i 1743. (Knut Hansson Tippen var først gift med Birthe Isachsdtr. Lemmichen).

Den andre Lemmichen, Birgitte til fornavn giftet seg 06.12.1762 i Bergen med Jan Baade. Hun døde 10.01.1805, 63 år gammel, født ca 1742.

Og da må det også være en datter av Knut Hansson Tippen og Gjertrud Andersdtr. Syndbye. De døpte en datter Birthe 11.03.1742, oppkalt etter Knut's første hustru.

Jeg antar at det ikke har noen interesse for dette temaet å liste opp barna til Birthe og Marthe Christine da de ikke har egentlig noe med Lemmichen slekten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Og da må det også være en datter av Knut Hansson Tippen og Gjertrud Andersdtr. Syndbye. De døpte en datter Birthe 11.03.1742, oppkalt etter Knut's første hustru.

Jeg antar at det ikke har noen interesse for dette temaet å liste opp barna til Birthe og Marthe Christine da de ikke har egentlig noe med Lemmichen slekten å gjøre.

Dette er no i grunnen heilt utruleg, og eit godt døme på utfordringane vi møter når vi skal prøve å "isolere" folk av denne slekta. Namnet er nærmast smittsamt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en til som jeg ikke finner ut av. Anne Malene Lemmichen ble konfirmert i Domkirken 30.09.1770, 17 år gammel. I merknad står det "hos sin morder Hartzal". Ringer det noen bjeller hos deg ved det navnet Aase?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje seie det umiddelbart - men i originalen står vel berre "hos Moderen"; får tenkje litt.

SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1763-1820, s. 6
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070306660028

Redigert: Det er truleg Jakob Isakson si. Eg har henne berre som Anne, f. ca 1752, henta frå skiftet etter han i 1756.

Eg har alle dei andre borna hans døypte, men ikkje denne, så der kan vere eit Malene-namn eg ikkje kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finne ingen Anne (Malene) med far Jacob Isachsen(Lemmichen. Så da er hun enten født et annet sted, eller falt ut av kirkebøkene. Den siste jeg har registrert på ham er nettopp Dorthe Catharina født i 1750 med Elisabeth Faber.

Men siden begge disse er konfirmert samme sted med 3 års mellomrom kan det nok tenkes at du har funnet den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 747

"Vi leitar framleis etter Hr. Hans Lemmichen sitt opphav, sidan vi ikkje har funne eit einaste patronym på han så langt."

Jeg lurer på - i skiftet etter Isach Hansen Lemmichen 1709 https://media.digitalarkivet.no/view/24219/159

står setningen "....hennes bedste moder Birte sal. Hr. Hansens...", (s. 159 øverst til venstre) . Dette kan jo ikke være andre enn Beritte Mogensdatter g. Hr. Hans Lemmichen - og her ser det altså ut til at hans patronym er Hansen??

"Vi har nokså nøyaktige dødsår på Isak, Peder og Ludvig. Absalon er truleg død sist på 1680-talet, og Abel fyrst på 1692-talet, men vi har ikkje dokumentert det enno. Abel si enkje betalar skatten i 1689/90 - så Abel må vere død då."

I 1688 er Abel Hansen Lemmichen nevnt i kop- og ildstedskatten

Odelsskatt og rosstjeneste 1692, Eids schibbrede, https://media.digitalarkivet.no/view/47518/346

(s. 346)

Sl. Abell Lemmichens arf udj Støfve

Peder Hansen Lemmichen udj Juttedahlen

Hans Pedersen Lemmichen udj Alme, udj Mellem, udj Myvold (Myrold?)

Birgita Sl. Hr. Hans Lemmichens, udj Schibbenes, udj Myrrestad

Det er vel da ikke tvil om at Abel døde i 1688/89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante observasjonar! Då noterer eg Abel som død 1688/89. 

Denne "Sl Hr Hansens" er eg litt usikker på. Det ER det der står, men eg tykkjer det er ein uvanleg måte å ordlegge seg på, og eg er freista til å tenkje at dette er ein skrivefeil for Sl Hr Hanses. Men eg skal sjølvsagt ikkje avvise det heilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anita Holck skrev:

# 747

Det er vel da ikke tvil om at Abel døde i 1688/89

Men har du noko formeining om "koneproblemet" vi har med Abel? Vi har funne eit namn på henne - Anne Kasperdtr. Det er det same namnet som vi seinare har på Hans Pederson Lemmichen si kone.

Men problemet er at Abel ser ut til å etterlate seg born, og i alle fall Hans Pederson si Anne Kasperdtr ser ut til å vere barnlaus. Vi har snakka om 2 Anne, vi har snakka 2 Abel - men vi har ikkje kome til nokon konklusjon. Er det noko vi har misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Men har du noko formeining om "koneproblemet" vi har med Abel? Vi har funne eit namn på henne - Anne Kasperdtr. Det er det same namnet som vi seinare har på Hans Pederson Lemmichen si kone.

Men problemet er at Abel ser ut til å etterlate seg born, og i alle fall Hans Pederson si Anne Kasperdtr ser ut til å vere barnlaus. Vi har snakka om 2 Anne, vi har snakka 2 Abel - men vi har ikkje kome til nokon konklusjon. Er det noko vi har misforstått?

Kan ikke hjelpe deg med de to Anne'ne, men her er referansen til Anne Caspersdatter som jeg sa du skulle få senere ( Jfr # 522):

Stiftsamtstueregnskap, Nordfjord, Kopp- og ildstedskatt 1689 (L0091/0005/0002) s. 336. Her betaler Gastgieberens Enche Anne Caspersdatter for 1 Skorsten oc 1 kakelofuen (klarer dessverre ikke å få kopiert lenken direkt med iPad av en eller annen grunn). Skrivet er undertegnet av  14. september 1689 - da må Abel være død.

Litt tilfeldig kom jeg også over Karen Hansdatter Lemmichen i Tingbok for Nordfjord (1695-96) s. 8a, siste sak i Gloppen. Hun lot lese leie for en gård som var blitt forpantet til Sl. Hans Lemmichen. Kan ikke se at vi har den referansen til henne - bær over med meg hvis jeg tar feil.....skjønner ikke helt hvordan du klarer å holde kalle trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marianne Holck skrev:

Kan ikke hjelpe deg med de to Anne'ne, men her er referansen til Anne Caspersdatter som jeg sa du skulle få senere ( Jfr # 522):

Stiftsamtstueregnskap, Nordfjord, Kopp- og ildstedskatt 1689 (L0091/0005/0002) s. 336. Her betaler Gastgieberens Enche Anne Caspersdatter for 1 Skorsten oc 1 kakelofuen (klarer dessverre ikke å få kopiert lenken direkt med iPad av en eller annen grunn). Skrivet er undertegnet av  14. september 1689 - da må Abel være død.

Litt tilfeldig kom jeg også over Karen Hansdatter Lemmichen i Tingbok for Nordfjord (1695-96) s. 8a, siste sak i Gloppen. Hun lot lese leie for en gård som var blitt forpantet til Sl. Hans Lemmichen. Kan ikke se at vi har den referansen til henne - bær over med meg hvis jeg tar feil.....skjønner ikke helt hvordan du klarer å holde kalle trådene.

Hjerteleg takk for desse to også! Eg brukar Embla til å holde orden, og legg alle referansane inn der, så eg kan trygt seie at denne referansen er ny. Eg har lufta det før, men tek det opp att: Det at ho figurerer med eige namn i desse sakene, seier ikkje det oss at dette er ei ugift kvinne? Var ho gift eller enkje, burde ho vel vere referert til som "Hr X-s" eller Sahl Hr. X-s?

Garden det er snakk om, er elles Indre Lotsberg. Eg slit med eit par ord i teksten: Kva står etter "lod op -" ? Og kva er dei to siste orda? 

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 01/01a/L0013: Tingbøker (Justisprotokoller), 1695-1696, s. 7b-8a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090514620595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marianne Holck skrev:

.....

.

Dette er altså enken Anne Caspersdatter [Tidemann ?] (c1650?-c1720) etter bruker på Løken (1656), sen. bruker og gjestegiver på Myklebust (Nordfjordeid) (rundt 1665), i 1675 bosatt på Skibenes, Abel Hansen Lemmichen (c1633-c1689) fra Øvre Os.

Abel's brorsønn, handelsborger på Myklebust, Hans Pedersen Lemmichen (død barnløs i 1718) skal også (som det framgår over) ha vært g. (før 1704) m. en Anne Caspersdatter. Var det hun som (som enke) i 1719 sa fra seg handelen på Myklebust ? I skifte etter sistnevnte Anne Caspersdatter skal det komme fram at hun var barnløs, og at hennes brødre fra Voss arvet henne.

Jeg er også 'mildt forvirret' mhp. disse (to ?) Anne Caspersdatter. Er de i slekt ? Eller ev. samme person ? Er det ev. en feil her ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Dette er altså enken Anne Caspersdatter [Tidemann ?] (c1650?-c1720) etter bruker på Løken (1656), sen. bruker og gjestegiver på Myklebust (Nordfjordeid) (rundt 1665), i 1675 bosatt på Skibenes, Abel Hansen Lemmichen (c1633-c1689) fra Øvre Os.

Abel's brorsønn, handelsborger på Myklebust, Hans Pedersen Lemmichen (død barnløs i 1718) skal også (som det framgår over) ha vært g. (før 1704) m. en Anne Caspersdatter. Var det hun som (som enke) i 1719 sa fra seg handelen på Myklebust ? I skifte etter sistnevnte Anne Caspersdatter skal det komme fram at hun var barnløs, og at hennes brødre fra Voss arvet henne.

Jeg er også 'mildt forvirret' mhp. disse (to ?) Anne Caspersdatter. Er de i slekt ? Eller ev. samme person ? Er det ev. en feil her ?

.

Ja - dette er verkeleg forvirrande. Er det noko heilt openbart vi ikkje har oppdaga? Denne systerflokken i Bergen - er det noko anna dei kan vere enn Abel sine døtre? http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=300&storleik= Skiftet i original 

SAB, Byfogd og byskriver i Bergen*, C*, 1737-1748, s. 122b-123a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081111630366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Hjerteleg takk for desse to også! Eg brukar Embla til å holde orden, og legg alle referansane inn der, så eg kan trygt seie at denne referansen er ny. Eg har lufta det før, men tek det opp att: Det at ho figurerer med eige namn i desse sakene, seier ikkje det oss at dette er ei ugift kvinne? Var ho gift eller enkje, burde ho vel vere referert til som "Hr X-s" eller Sahl Hr. X-s?

Garden det er snakk om, er elles Indre Lotsberg. Eg slit med eit par ord i teksten: Kva står etter "lod op -" ? Og kva er dei to siste orda? 

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 01/01a/L0013: Tingbøker (Justisprotokoller), 1695-1696, s. 7b-8a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090514620595

Jeg er tilbøyelig til å være enig i betraktningene dine om at Karen var ugift; gifte eller enker har som regel henvisning til mannen sin. 

Skriveren her har ikke akkurat lett lesbar skrift. Men jeg tror det første du spør om er "lod op lese de" ..og så leiesummen 2 ? 4 1/2 ?. De to siste ordene er vanskelige, ser ut som " laug boed?", hva nå det skulle bety. Kan det være noe med at brukeren nå bodde lovlig, pga tinglysningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider