Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

SØREN SØRENSEN LEMMICH d.e. 1695-1760 var født på Brager nes (Drammen). Faren Søren Hansen Lemmich var kjøpmann og skips reder, krigsråd og assessor i Overhoffretten. Før han ble sogneprest i Hof 1729 var Søren Lemmich kapellan i Sigdal. Han ble g 1730 m Christine Margrete Flor 1706-54 i Rollag, datter av sogneprest Augustinus Ambrosiussen Flor og Ingeborg Pedersd Opdal. Barn: Søren, se neste, Petronelle f 1734 g 1759 m Christen Schmidt, f i Vinger, sogneprest i Nebbelunde og Seddinge på Lolland, senere biskop i Akershus stift, Ingeborg f og d 1737, Ingeborg Maria f og d 1739, Ambrosia 1743-51. I Søren Lemmich den eldres tid ble det bygd ny kirke i Asnes, innviet 1744. Alt mens den gamle kirken stod, forærte presten Åsnes et døpefat. Årstallet på det er 1738. SØREN SØRENSEN LEMMICH d.y. 1731-97 ble personellkapel lan hos faren i 1758 og sogneprest året etter. Prost i Øvre Romerike var han fra 1780 til sin død. Søren Lemmich d.y. ble g 1762 m Kirsten Jensd Hofgaard 1744- 1816, f og d i Drammen. De var barnløse. I 1762 såtte presten opp ekstraskattemanntallet for Hof. Det var da ti tjenere i Prestegarden. Manntallet fører dessuten opp fire såkalte kondi sjonerte personer som må ha bodd på garden som en slags gjester. Endelig vai' det den gamle Eli Amundsdatter. Hun hadde vært «som etslags inventarium til Hof prestegard i fire presters tid og derfor er gitt levebrød av meg, er nu eldgammel og skrøpelig.» Da Eli døde i 1773, ble alderen oppgitt til 90 år. Søren Lemmich kjøpte opp flere gardparter i Hof. Da han var død, gav enken Kirsten Hofgaard 1 hud 1 skinn i Mellom-Østmo til klokkergard for...........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen Aase.

Jeg går ut fra at Søren Hansen Lemmich, kjøpmann, skipsreder, krigsråd og assessor ikke har noe å gjøre med Hans Hansen Lemmich 1592-1691 Bergen/Ousnes i Eid.

Jeg kan i alle fall ikke se ham nevnt blant barna til H.H. Lemmich og Berette Mogensdtr.

 

Jeg kan kanskje svare på det spørsmålet selv. Han var vel sønn av Hans Henningsen Lemmich og Anna Sørensdtr. Moss.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at datteren Sophie Amalie Kristensdtr. som Margrethe Abelsdtr. Lemmichen fikk utenfor ekteskap i Gloppen 1729 ikke er nevnt i skiftet . Vi må derfor gå ut fra at hun var død før 1756 uten etterkommere.

Men vet vi noe om hvor eller når Sophie Amalie døde? Jeg kan i alle fall ikke se at jeg har notert noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg registrerer at datteren Sophie Amalie Kristensdtr. som Margrethe Abelsdtr. Lemmichen fikk utenfor ekteskap i Gloppen 1729 ikke er nevnt i skiftet . Vi må derfor gå ut fra at hun var død før 1756 uten etterkommere.

Men vet vi noe om hvor eller når Sophie Amalie døde? Jeg kan i alle fall ikke se at jeg har notert noe om det.

Nei, ho er ikkje registrert død i Gloppen, men vi har lakune 1737-8. No veit vi heller ikkje i kva grad Margrete var busett i Gloppen; kanskje var ho berre innom for å døype eit utanomekteskapeleg barn sånn nokolunde i stillhet. Barnefaren Kristian Harboe har eg heller ikkje fleire førekomstar av. Eg er enig med deg i at vi må gå ut frå at dottera er død før 1758.

 

Uansett var det spennande å finne att Margrete austanfor fjella. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for tiden for Digitalarkivet med å kontrollere lister med skiftekort på  Nedre og Øvre Romerike.

Formålet er å gjøre skiftekortene søkbare.

 

Det var der jeg fant skifte etter Margarethe Abelsdatter Lemmich

 

Jeg fant idag en til.

Jomfru Else Hammer Lemmich  på Blaker Skanse i Blaker  (I dag i Sørum i Akerhus)

 Akershus fylke, Nedre Romerike, Skiftekort (1680-1828), Skifteprotokollside, Side 7321
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061307321 

 

Skifte begynner nederst på folie 104b

Akershus fylke, Nedre Romerike, Skifteprotokoll nr. 16 (1811-1828), Skifteprotokollside, Side 104b-105a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129370127
 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er flott Leif.

Jeg klarer såvidt å lese noen av navnene, så her må andre trø til. Men jeg tror dette er den andre grenen vi ikke har gjort noe med, for jeg ser nevnt Søren Hansen Lemmich trolig bror til den avdøde.

 

Håper du kan være på utkikk etter eventuelt skifte/skiftekort etter klokker Michael Anderson Korup/Chorup som døde på Leuten  i Ullensaker , gravlagt 27.02.1768.

 

Jeg har prøvd å lete etter skiftet hans, men det blir som nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

.Håper du kan være på utkikk etter eventuelt skifte/skiftekort etter klokker Michael Anderson Korup/Chorup som døde på Leuten  i Ullensaker , gravlagt 27.02.1768.

Jeg har prøvd å lete etter skiftet hans, men det blir som nåla i høystakken.

Dessverre ingen skiftekort  på den mannen på Nedre eller Øvre Romerike.

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎09‎.‎2018 den 17.51, Inge Nygård skrev:

....

Dødsfallet til Anne Kirstine Lemmechen (49 år) i 1756: https://www.digitalarkivet.no/kb20061102060681

....

.

Dersom dette er første kona til klokkeren Michael Andersen Chorup (c1700-1768)

så er dette dødsåret altså i motstrid til bygdeboka's anførsel (innlegg #900)

om at hun døde i 1749.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Anne Kirstine Lemmechen i 1756: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129630242

 

Giftermålet mellom klokker Chorup og Dorthe Frogner i 1757: https://www.digitalarkivet.no/kb20061102060603

 

Skiftet etter Klokker Chorup og kona Dorthe i 1768: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129630288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Per.

 

Det er åpenbart feil i bygdeboka, for jeg har notert at hun døde i mars 1756.

 

Til Inge.

 

Flott at du fant skiftet etter klokkeren. Forhåpentligvis kan noen med bedre syn enn meg få noe ut av det. Det er jo interessant om dette skiftet nevner noe om søstrene til hans første hustru som de ikke visste noe om i 1756 og hva som eventuelt skjedde med den delen av arven deres som han tok vare på for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk for opplysningen Aase.

Jeg går ut fra at Søren Hansen Lemmich, kjøpmann, skipsreder, krigsråd og assessor ikke har noe å gjøre med Hans Hansen Lemmich 1592-1691 Bergen/Ousnes i Eid.

Jeg kan i alle fall ikke se ham nevnt blant barna til H.H. Lemmich og Berette Mogensdtr.

 

Jeg kan kanskje svare på det spørsmålet selv. Han var vel sønn av Hans Henningsen Lemmich og Anna Sørensdtr. Moss.

.

.

Det er vel en teoretisk mulighet for at Sørens far Hans Henningsen Lemmich sin far

Henning Hansen Lemmich (c1601 Onsøy - 1673 Fredr.st.) (rådmann) var søskenbarn av

Hans Hansen Lemmich 1592-1691.

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Michael og frue er dessverre ikkje skrive med den same greie handskrifta som det andre. Her nyttar det ikkje å skumme, så eg kan ikkje prioritere dette no.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Per.

 

Jeg utelukker ikke at der er en forbindelse mellom disse to grenene av Lemmich slekten. Jeg prøvde vel bare å si at jeg ikke kunne se at han var en av etterkommerne etter Hans Hansen Lemmich og Berette Mogensdtr.

 

Til Aase.

Det har jeg full forståelse for. Det er vel dessuten lite sannsynlig at det har vært gjort store forsøk på å finne disse ukjente slektningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og funderer på en ting.

Skiftet etter Margrethe Abelsdtr. Lemmichen startet 16.12.1758 på Gislevold i Ullensaker. Men jeg er ikke istand til å finne dødsfallet hennes i kirkeboka for Ullensaker.

Kan hun ha dødd et annet sted?

 

Når jeg ser nærmere på skiftet etter Margrethe ser jeg nesten nederst i høyre kolonne, venstre side datoen 19.05.1735. Hva er det denne datoen henviser til?

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk10071402171080.jpg

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Det har vært søkt etter Margrethe tidligere uten hell.

Men forfatter av slektsboken  skriver hun gikk til alters i Nannestad. (Nabo pr.gj. til Ullensaker)

https://www.nb.no/nbsok/nb/119c8198bf7782ed572a29b48359a39c.nbdigital?lang=no#77

Det er nok denne innføringen i kirkeboka for Nannestad det henvises til i boka.

Nesten nederst på venstre side.

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103060285.jpg

 

Da har hun nok holdt seg i det området. I og med at skiftet startet 16 desember 1758 må vi kunne anta and hun døde ikke så lenge før den datoen. men hvor er dødsfallet ført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstalet 1735 er nemnt 2 stader i skiftet, men ser ut til å vise til lov/forordning/regel som er innført då.

Dødsdatoen er indirekte oppgjeven i skiftet; forsegling av kistene er gjort 4.hujus, altså "same månad" = desember, og det står at Margrete døydde denne morgonen. Det høyrest litt pussig ut at presten skal ha gløymt å føre ei slik "kondisjonert" dame i kyrkjeboka, men eg finn det ikkje heilt rimeleg at ho berre har vore kortvarig innlosjert på staden ho døydde på; då hadde ho vel knapt hatt med seg ein så omfattande garderobe som skiftet viser.

 

Om kommunikanten i Nannestad: Kva er ordet som står framfor namnet hennar? Og kva system er det presten går etter når han nemner namnet på enkelte kommunikantar;  er det "fiffen" eller er det andre kriterie?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Aase.

Det skulle vært svært så interessant om vi hadde visst mer om hva Margrethe har holdt på med mellom barnefødselen i 1729 og dødsfallet i desember 1758. Som du skriver så hadde hun jo bl.a en ganske så omfattende garderobe, så noen "fattiglus" var hun i alle fall ikke.

Hun kan jo selvsagt ha fått med seg en del i arv fra sin mor, men faren døde jo først i 1764.

 

Men kanskje dukker det opp flere spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fattiglus er ho openbart ikkje. Kåpe med hermelinskrage er ikkje allemannseige i 1758. Det som ergrar meg mykje, er at vi ikkje har det minste hint om kven som er mor til desse 5 jentene - men ho er aldri nemnt. Vi veit vel ikkje ein gong kvar Abel har budd på den tida han fekk born? Han er nemnt under Os i Eid i 1701, som korporal.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mangt vi ikke vet om denne familien.

Det er litt underlig at Margrethe ender opp på samme sted som søsteren Anne Kierstine i Ullensaker. Og enda mer underlig er det at det åpenbart ikke kan ha vært snakket mye om resten av familien, siden Hr. Chorup ikke visste navnene på de tre andre søstrene. At man ikke visste hvor de oppholdt seg er en ting, men han visste jo ikke en gang hva de het.

 

Men vi kan jo håpe at nye brikker dukker opp, det har det jo gjort før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Anne Kirstine blir gift som 30-åring; kva er grunnen til at ho er komen til Austlandet så tidleg? Mors-tilknyting? Dette blir spekulasjonar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Abel Pedersen Lemmechen ble utskrevet til krigstjeneste under den Store nordiske krig. I boka «I kongens tjeneste» av Egil Øvrebø finnes følgende info om Abel Pedersen Lemmichen (s. 231):

Utskrevet 21.10.1709 (som korporal), utnevnt til sersjant ved Faste Nordfjordske kompani 12.01. 1710, utnevnt til capitain des armes 01.01.1711 ved samme kompani. Var med kompaniet (Lindes kompani) i Fredrikstad 25.08.1712. (https://www.digitalarkivet.no/ru20111110720397)

Merkelig nok er det ikke mer info om han for de resterende årene av krigen, og jeg kan ikke finne han i Ovenstad. Kanskje han ble dimmitert, uten at det er registrert.

Øvrebø skriver om Faste Nordfjordske kompani:  «Kompaniet braut opp frå legdene 29. oktober – 4. november 1709. Kom til Fredrikstad i midten av desember, og låg i garnisonen der til 24. mars 1710 då det kom til Blaker. I 1711 låg det først i garnisonen i Christiania, og kom så på galeiar og krigsfarty under felttoget i august-september. Seiner vart det brukt som dei andre faste kompania, i København frå årsskiftet 1712-1713 til våren 1716, og resten av krigen i Østfold, med mang kommandoer til flåten og galeiane»

Det betyr at Abel kan ha vært på Østlandet eller i Danmark i hele perioden 1709 – 1718, i hvert fall 1709 -1712. (Blaker er for øvrig i Sørum kommune i Akershus, ikke langt fra Ullensaker).

Det er også en henvisning til Abel Lemmechen i « Soga om Flora: før: Eikefjord, Florø, Kinn og Bru kommuner, no Flora kommune.  frem til 1801»  (https://www.nb.no/items/20642d9122f231bde9d80616f76c6fa4?page=357&searchText="Abel lemmechen")

  Under Rognaldsvågjen står det:  «1720: Jens Bjørnson på Rekstene havde hat lov til en liden handel.  Abel Lemmichen (tysk bergensar?) fekk lov av stiftsamte «intil videre». Han hadde kjøypt husa der (staden ikkje nemd)»

Det ser ut til at Abel fikk tillatelse til å drive handel. Kanskje det går an å finne ut hvilke hus han hadde kjøpt/hvor han bodde.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante opplysningar! Eg tykkjer det er rart at det er så lite spor etter familien i Nordfjord, før heilt på slutten, så ein karriere på Austlandet kan absolutt vere eit alternativ. Opplysninga om Reksta var spennande - eg kan ikkje sjå andre Abel L som kan vere aktuelle på denne tida.

 

Vi har antakelege fødselsår på tre døtre, basert på alder ved død: Brite ca 1703, Anne Kirstine ca 1707 og Karen ca 1718, så det er svært muleg dei kan vere fødde på Austlandet. Margrete veit vi ikkje, så lenge vi ikkje har funne gravferda.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Brite Cathrine var født rundt 1703. Trolig basert på alderen ved hennes død på Henøen i Davik 1765.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr14421761&gardpostnr=240&personpostnr=240&merk=240#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.