Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Gislevold var en av gårdene "fifen" bodde på.

Her er navn på personer som  jeg har funnet på skiftekort. (hvis det er av interesse?)

sorenskrive Jochum Werner
piken Margrethe    Abelsdatter Lemmich
Christopher Rasmussen
gartner    Abraham    Melin
procurator Jacob Solner 
procuratorens hustrue Rachel Kristine Bølling
ritmester Jørgen Didrik    Holch
major Jens Christian    Kielhau
oberstinde Anne Dorthea    Rohveder
oberstinde Dorothea Catharina Rohveder

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er underlig og interessant hvordan enkelte navn har tendens til stadig å dukke opp.

 

Mitt spørsmål er på vilken måte denne Christian Harboe kan knyttes til "vår" Christian Harboe. Jeg vil jo anta at de kanskje var beslektet.

Kan det tenkes at  denne forbindelsen på et eller annet hvis var årsaken til at Margrethe havnet i Akershus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2017 den 13.02, Rune Thorstensen skrev:

Det er muligens noe tidlig i debatten men her er skiftet etter Peder Hansen Lemmichen på gården Ous 03.06.1704. Det bekrefter enkens navn, Malene Christophersdtr.

Som vanlig har jeg problemer med teksten men synes å kunne lese føgende barn.Hans Pedersen Lemmichen, gift, Abel Pedersen Lemmichen, gift, Absalon Pedersen Lemmichen ....?, Kari Pedersdtr.  gift, Beate? Pedersdtr. gift, Brite Pedersdtr. 20 år, Margaretha Pedersdtr. 18 år, Anna Pedersdtr. 16 år og Brite Sophie Pedersdtr. 10 år.

 

Her har jeg vansker med  navn på ektemennene til de to eldste døtrene.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/24217/177

 

Hei.

Her følger noen etterkommere etter Peder Lemmichen sin datter Anne  født 1688, og gift med Morten Falk født ca 1680

 

1. Generasjon

 

1.    Peder1 Lemmichen #18398, * 1647, † 1704 i Bergen, skifte 03 jun 1704 i Bergen.  han var borger av Bergen i perioden 25 11 1667 til 14 05 1683.

 

       Han ble gift med Malena Christoffersdatter Sand #18399, den før 1685.

 

                                    Barn:

               2.             i.   Anne Pedersdatter2 Lemmichen #18397 * ca 1688.

 

 

2. Generasjon

 

2.    Anne Pedersdatter2 Lemmichen #18397 (Peder1), * ca 1688 på Lemmichen på Onsøy, † ca 1741.

 

       Hun ble gift med Morten Falch #18396, * ca 1680, † 1726 i Gulen, Sogn og Fjordane, gravlagt i Gulen, Sogn og Fjordane.

 

                                    Barn:

               3.             i.   Mogens3 Falch #18377 * 1719.

 

 

3. Generasjon

 

3.    Mogens3 Falch #18377 (Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 1719 i Bergen, yrke Styrmann, og enkemann ved vielsen, † 25 apr 1801 i Bergen.

 

       Han ble gift med Anne Cathrine Stuchenberg #18375, også kjent som Anna Stuckenberg, den 21 mar 1758 i Domkirken, * 1732 i Bergen (datter av Diderich Henrich Stuchenberg #18368 [1700 - 1744] og Gedsche Jansdatter  Leopoldus #18369 [1696 - 1781]), døpt 02 feb 1732 i Domkirken, † 14 jul 1806 i Bergen.

 

                                    Barn:

               4.             i.   Meiriche Mogensdatter4 Falch #18378 * 15 sep 1758.

               5.           ii.   Jacob Mogensson Falch #18382 * 01 jul 1761.

               6.          iii.   Diderich Mogensson Falch #18379 * 15 jan 1764.

               7.          iv.   Anna Mogensdatter Falch #18381 * 08 sep 1767.

               8.            v.   Mette Cathrine Mogensdatter Falch #18380 * 20 sep 1772.

 

 

4. Generasjon

 

4.    Meiriche Mogensdatter4 Falch #18378 (Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 15 sep 1758 i Bergen, døpt 20 sep 1758 i Domkirken.

       P.nr.             Rolle       Stilling og stand  Navn     Alder/født           Fødested              Bosted

       1    barn               Meimriche    1758 *                 

       2    far          styrmand Mogns Falch

       3    mor                Anna Cathrine Stutenberg

       4    fadder            Dines Underdal

       5    fadder            Henrich Borcher Stutenberg

       6    fadder            Christiana Kruse

       7    fadder            Mette Cathrine Witter

       8    fadder            Magrethe Marie Stutenberg.

 

       Hun ble gift med Sivert Sivertsen #18390, den 22 mai 1783 i Domkirken, yrke Mestersmed.

 

5.    Jacob Mogensson4 Falch #18382 (Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 01 jul 1761, døpt 08 jul 1761 i Domkirken.

6.    Diderich Mogensson4 Falch #18379 (Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 15 jan 1764, døpt 20 jan 1764 i Domkirken.  1 barn                      Diderich 1764 *                 

       2    far          styrmand Mogns Falch

       3    mor                Anne Cathrine Stutenberg

       4    fadder            Størch Pedersen

       5    fadder            Rasmus Rasmussen

       6    fadder            Jochim Christopher Daries

       7    fadder            Lucie Dedechen

       8    fadder            Giertrud Østensen.

7.    Anna Mogensdatter4 Falch #18381 (Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 08 sep 1767, døpt 13 sep 1767 i Domkirken,[ii] † 05 mar 1829 i Bergen.  1 barn                      Anna     1767 *        

       2    far          styrmand Mogns Falch

       3    mor                Anne Cathrine Stutenberg

       4    fadder            Mad. Baade

       5    fadder            Giertrud von Rechen

       6    fadder            Jan Wilde

       7    fadder            Henrich Schnell

       8    fadder            Niels Møen.

 

       Hun ble gift med Lars Knudsen #18391, den 25 mar 1790 i Domkirken, yrke mesterskomaker.

 

8.    Mette Cathrine Mogensdatter4 Falch #18380 (Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 20 sep 1772, døpt 23 sep 1772 i Domkirken,[iii] † 09 okt 1800 i sannsynligvis i barsel.

 

       Hun ble gift med Ole Jacob Berg #18389, den 26 nov 1796 i Domkirken,[iv] * ca 1769 i Bergen, (sønn av Christiana Eriksdatter #18400 [1731 -     ]), yrke kobbersvenn.

 

                                    Barn:

               9.             i.   Christina5 Berg #18401 * 23 mai 1796.

               10.         ii.   Anne Catharia Berg #18402 * 23 sep 1798.

               11.        iii.   Mette Catharina Berg #18403 * 09 okt 1800.

 

 

5. Generasjon

 

9.    Christina5 Berg #18401 (Mette Cathrine Mogensdatter4 Falch, Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 23 mai 1796, døpt 12 jun 1796 i Nykirken.

10.   Anne Catharia5 Berg #18402 (Mette Cathrine Mogensdatter4 Falch, Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 23 sep 1798 i Bergen, døpt 28 sep 1798 i Nykirken.

11.   Mette Catharina5 Berg #18403 (Mette Cathrine Mogensdatter4 Falch, Mogens3, Anne Pedersdatter2 Lemmichen, Peder1), * 09 okt 1800 i Bergen, døpt 19 okt 1800 i Nykirken.

 

 

  Scannet kirkebok for Domkirken i Bergen, Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1725-1826 (1301M1)

[ii]  Scannet kirkebok for Domkirken i Bergen.

[iii]  Scannet kirkebok for Domkirken i Bergen, Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1758-1789 (1301M1)

ID: 8635

Liste: Fødte og døpte b 1758-1789.

[iv]  Scannet kirkebok for Domkirken i Bergen, Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1725-1826 (1301M1)

ID: 8640

Liste: Viede b 1725-1826.

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per og takk for innspillet ditt.

 

Jeg ser du skriver at Anne Pedersdtr. Lemmichen ble født på Onsøy i 1688, men det er vel snarere Ousnes i Eid. 

 

Og Mogens/Mons Mortenson Falch har du ført som født i 1719. Jeg har registrert at han ble døpt i Domkirken i Bergen 16.09.1723.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=21358&personpostnr=62366&merk=62366#ovre

 

Ellers hadde jeg ikke notert noe videre på denne grenen av Lemmichen.

Det er forøvrig skifte tter Morthen Falch i Bergen 18.09.1726.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1420&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

 

Takk skal du ha for korrigeringene.

 

her har nok noen "trykkleifer" vært ut å gått 🙂

 

Skal rette feilene i min base.

 

mvh

 

Per

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎09‎.‎2018 den 21.59, Rune Thorstensen skrev:

....

Mitt spørsmål er på vilken måte denne Christian Harboe kan knyttes til "vår" Christian Harboe. Jeg vil jo anta at de kanskje var beslektet.

Kan det tenkes at  denne forbindelsen på et eller annet hvis var årsaken til at Margrethe havnet i Akershus ?

.

.

Ja, her 'må' det jo være en forbindelse.

 

For å oppsummere litt :

 

Premiermajor i Smålenene, Christian Harboe (Harbou ?) (c1672 ? - 1745) er altså far til

Dorothea Louise Harboe (1718-1773), som ser ut til kunne være den 'velbårne fru Stibolt' på Gislevold i Ullensaker i 1758,

som Margrethe Abelsdatter Lemmich bodde hos ved sin død i 1758. (Dorothea hadde da vært g.m. major Tønne Stibolt i 13 år).

 

Margrethe fikk som nevnt over en datter u.e. (døpt i Gloppen) i 1729 med en Christian Harbou/Harboe, som kan være identisk med

leutn. ved Oldenborgske Nationale Inf. Reg. (i Danmark), Christian Frederik Harbou/Harboe,

som (ref. Christian Arentz' innlegg over) i 1726 fikk avskjed etter søknad for å reise til Norge 'i et Velfærdsanliggende'.

Dennes far, offiser i Nordfjord (i Stryn fra 1714) Christian Harboe (c1670 ? - 1722) kom fra Lolland. Han var sønn av Christian Nielssøn Harbou til Nygård ved Horsens.

 

Det skal vel mye til om ikke førstnevnte offiser i Smålenene også er av sistnevnte slekt ...

.

 

 

Endret av Per Nermo
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Per.

Ja, det er jo fortsatt et stort spørsmål hvorfor disse to søstrene Lemmichen havnet i Ullensaker og hva Margrethe gjorde hos familien Stibolt. Jeg føler stadig sterkere på at det var mer forbindelse mellom Lemmich slekten på Vestlandet og ditto på Østlandet. 

Vi får bare håpe det dukker opp noe som kan gi oss svar på disse spørsmålene.

 

Ellers klarer jeg ikke å slippe taket i det berømte skiftet i Bergen 1750 etter Anna Pedersdtr..

Her nevnes bl.a Anne Marie Erichsdtr. som var død og som hadde etterlatt seg barna Eric, Morten og Barbara.

 

Jeg ser at sønnen Eric døpte to døtre for Anne Marie, først i 1735 og så i 1744. Jeg ser imidlertid ikke moren Anne Marie Erichsdtr. blant fadderne, så trolig var hun død før 1735.

Det merkelige er at det meste i denne familien foregår i tilknytning til Nykirken i Bergen. Men jeg finner ikke vielsen mellom Gunder Mortensen og Anne Marie Erichsdtr. før 1705 og jeg finner heller ikke dødsfallet til noen av dem.

Det siste vi vet om Gunder Mortensen er at han var med i den Store Nordiske Krigen og at han ble innlagt på Larvik Lasarett 21.01.1719. Men hvorvidt han døde der eller kom tilbake til Bergen vet jeg ikke.

Jeg skulle ønske det dukket opp noe som kunne avdekke mer om denne Anne Marie Erichsdtr. Vi vet vel bare at hun var datter av en Erich og en Hansdtr. Lemmichen, men ingenting om når eller hvor hun var født.

 

Jeg sitter også og reflekterer over skiftet etter Berette Mogensdtr. som skal være datert 15.01.1697 (enken etter Hans Hansen Lemmichen). Men hvor er dette skiftet? Der burde jo etterkommerne etter dem være nevnt, herunder også barn av evt. avdøde sønner/døtre.

 

Redigert. Jeg kom i skade for å skrive at skiftet var datert 15.01.1692. Det skal være 1697. Årstallet er nå korrigert.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg kan svare deg på det siste: Skiftet etter Brite Mogensdtr er nemnt i skiftet etter Henrik Krøger i 1706, som du finn her. https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690517

Mor hans har vore gift med Absalon Hansson Lemmichen.

Jeg hadde skrevet feilt årstall, det rette var 1697. Men det skiftet er vel borte dessverre. Det hadde nok gitt svar på en del av de uløste spørsmålene knyttet til de ukjente Hansdøtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå her og roter rundt i Lemmichen gryten og kom over skiftet etter Ingeborg Mathiasdtr. datter av Mathias Olsson og Cathrine Jensdtr. Biering (datter av Jens Biering og Agnethe Hansdtr. Lemmichen.

Skiftet ble avholdt på Storholmen i Borgund, Sunnmøre den 2 april 1767.

Hun var gift med Johan/Johannes Trulsen og etter hva jeg kan se hadde de i alle fall 7 barn i live.

Jens Johansen Myhren, myndig

Ole Johansen Hansundholmen

Sivert Johansen , død etterlatt seg to barn

Truls Johansen myndig

Diderich Johansen 24 år

Rasmus Johansen 20 år

Johannes Johansen 16 år

Kierstine Johansdtr. gift med Elias Dongen?

 

 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090126690080.jpg

 

Ja, her fulgte det åpenbart med noe som ikke skulle ha vært der, men jeg får ikke fjernet det. Lenken er imidlertid korrekt.

 

Gå til bilde
ui.page_selector
 
330
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit svært godt uttrykk! - "rote rundt i gryta" - ja, det er akkurat slik det kjennest. Av og til får ein noko på sleiva og løftar det opp 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eit svært godt uttrykk! - "rote rundt i gryta" - ja, det er akkurat slik det kjennest. Av og til får ein noko på sleiva og løftar det opp 😄

Jeg ser at en Johans Troelsen døper en sønn Jens i Eid, med bosted Lothi o1.04.1731. Blant fadderne er Regitze Biering. Jeg tror dette er den Johans Troelsen som var gift med Ingeborg Jensdtr. Biering.

Etter hva jeg kan se døper trolig samme mann to barn i Gloppen også, Ole 01.02.1733 og Sivert 26.12.1734. Har du Aase vært borti dette før?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp14431722&gardpostnr=394&personpostnr=2645&merk=2645#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så forsyne meg! Denne familien har eg i basen min, men har ikkje kobla dei til DEN Johan(nes) Trulsson. Eg skal sjå litt på dei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vore innom denne delen av familien før i denne omfangsrike tråden. Skiftet etter Berte Mattisdtr Biering på Grodås i 1767 har sysken og deira born som arvingar. SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 04/04a/L0015a: Skifteprotokollar, 1766-1770, s. 130b-131a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128670712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjorde de i Gloppen?

 

Jeg klarer ikke å finne ekteskapet mellom Ingeborg Mathiasdtr. Biering  og Johan/es Trulsen noe sted. Ikke på FamilySearch, ikke i Eid eller Gloppen. Kanskje de ble gift i Stryn?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller ikkje funne ekteskapet; det er nok derfor eg ikkje har kobla dei "to" Johannes Trulsson saman. Kyrkjebøkene i Gloppen er kjelde til dei to borna - ein på Lote og ein på Sande - men på den tida er barnemor ikkje nemnt. Så har skiftet på Grodås kobla Ingeborg Biering til Johannes Trulsson - og når eg no ser på namna på borna, forstår eg at det er samanfall av familiar her.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

...

Jeg klarer ikke å finne ekteskapet mellom Ingeborg Jensdtr. Biering  og Johan/es Trulsen noe sted. Ikke på FamilySearch, ikke i Eid eller Gloppen. Kanskje de ble gift i Stryn ?

.

.

Ingeborg Mathiasdatter (g.m. Johan/es Trulsen) var datter av Catharina Jensdatter Biering.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Ingeborg Mathiasdatter (g.m. Johan/es Trulsen) var datter av Catharina Jensdatter Biering.

.

Det skulle selvsagt stå Mathiasdtr. Det er nå rettet. Det var det jeg skrev i innlegg 967, så forhåpentligvis forsto de fleste at dette bare var en skrivefeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ta det med, sjølv om det er svært perifert: Det er skifte etter Johan(nes) Trulsson sin far Truls Olsson (kalla Abelson i skiftet) og 2.kona hans, Marte Antondtr, i 1731; dei bur då på Sande, og skifter i levande live utan at arvingar er nemnde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Truls Olsson Rødsetter giftet seg i Gloppen 31.12.1699 med Christie Andersdtr. Lothe. Da  er det kanskje samme mann som gifter seg 05.01.1727 med Marthe Anthonsdtr.Sande. Han er da skrevet med Lothe som bosted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver fortsatt og rører rundt i Lemmichen gryten, og denne gangen dukket Karen Knudsdtr.1719-1790? opp. Hun ble døpt i Bergen 06.09.1719 av foreldre Knud Stephensen og Margrethe Sophie Abelsdtr. Lemmichen.

 

Hun fikk to barn i 1741 og 1742 med Eric (Christian/Christiansen) Schancke, nemlig døtrene Anne Christiane døpt 25.03.1741 og Margrethe Sophia 15.04.1742.

 

I denne sammenhengen reiser det seg følgende spørsmål:

 

Hvem var Eric Schancke ? Når/hvor var han født og når døde han? Hvor ble Eric og Karen gift? Når døde Karen? Jeg finner en Karen Schancke gravlagt fra Stranges Hus 19.02.1790, 78 år gammel. Er dette " vår" Karen?

 

Og hvem var egentlig denne Knud Stephensen som døde i Bergen i 1735 og foruten Karen fikk sønnene Abel og Stephen med Margrethe Sophie.

 

Jeg ser i debatten at det var antydet at han var fra Voss, men der er også en Knud Stephensen 4 år gammel på Indre Tippen i Eid.

Når det gjelder Voss, så befinner det seg en Knud Steffensen 10 år gammel på gården Nedre Kyte. Hans mor, som var gift på nytt het forøvrig Kari Andersdtr.

 

Er det noen som har tanker rundt disse spørsmålene?

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.