Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivet fornyes!


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Hvor finner jeg igjen lenke til "Gamle Digitalarkivet" som lå til høyre på den gamle framsida til Digitalarkivet? Eller er det borte? Det var fine søkemuligheter der for kirkebøkene for Fåberg 1730-1818, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert bra, vi må vel bare bruke litt tid på å tilpasse oss! Umiddelbart er jeg enig med Torbjørn i at det må scrolles alt for mye, en overdereven bruk av scrolling og klikking er en sykdom som preger alle som lager nye nettsider!  :-)  Hvorfor ha så mye luft imellom feltene, jeg har aldri sett noen klager på at de sto for tett? Jeg har bare gammal PC, ikke smart-phone eller nettbrett, så jeg vet ikke hva dere gjør  med å tilpasse sidene til forskjellige brukerplattformer. Det er jo forskjellige måter å gjøre det på. Det som heter responsiv design, hvor nettsiden vokser og krymper etter visningsplattformens utforming, har jo vært mye brukt. En nyere trend er jo at man tilpasser nettsiden til mobilen først, og så gir mulighet for å laste inn flere elementer, noe som fører til masse klikking og scrolling for oss PC-brukere! En tredje måte å gjøre det på er jo å lage egne sider basert på brukerens plattform, d.v.s. egne sider for mobil og PC. Alle disse metodene fungerer ved å automatisk innhente info fra brukerens plattform. Jeg vet også at Google nå forlanger at en nettside er responsiv eller mobilanspasset for å 'score' høyt i søkeresultatene, og faktisk stiller krav til at knapper og tekst har 'god' plass. Hvilken metode bruker DA?

 

Og så et par små ønsker; kan dere vennligst fjerne behovet for å måtte lukke ruten med informasjon om at dere bruker cookies, etter at man har vist at man er en bruker - og således vet om cookies - ved å logge seg inn?

Og kan dere vurdere å legge ut en side med forskjellige fargevalg på den nye søkesiden, og forta en liten avstemning blant brukerne? Den sykhuskorridorfargen dere har valgt, virker ikke særlig imøtekommende, dere hadde mye hyggeligere farger før.

Kan dere ha en lenke til den gamle forsiden, for en 'mykere' overgang for tidligere brukere, eller er den borte for godt?

Endret av Olaf Larsen
textbug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært supert om dere kunne laget en opplæringsvideo for det nye systemet til YouTube-kanalen deres. Det er mye her som virker veldig uoversiktelig i forhold til det gamle system ved første øyekast, men jeg kommer nok inn i det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om formater er tydeligvis aktuelt, for nå får jeg pluteselig opp nettsiden i et mye bredere format enn skjermen min! Hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Yngve Langmyhr skrev:

Det hadde vært supert om dere kunne laget en opplæringsvideo for det nye systemet til YouTube-kanalen deres. Det er mye her som virker veldig uoversiktelig i forhold til det gamle system ved første øyekast, men jeg kommer nok inn i det etter hvert.

Vi skal nok komme med noen videoer etterhvert. Vi må først få på plass det som vi ikke har rukket til lanseringen, ref. bloggen vår: http://blogg.digitalarkivet.no/post/161100466440/nye-digitalarkivet-lanseres-med-noe-redusert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere ting dere må gjøre noe med. Jeg har et eksempel på et enkelt fritekstsøk på navn: Olaf Elinus Larsen

Søket ditt ga 729,581 treff. Her vises de 5,000 mest relevante:

1: Olaf Willadsen (Larsen) (f. 1887 Kristiania)   
2: Olaf August Bjering Larsen (f. 1875 Bergen)   
3: Olaf Larsen Rønningen (f. 1885 Elverum herred*)   
4: Olaf Larsen (f. 1887 Bergen kjøpstad*)   
5: Olaf Nikolai Larsen (f. 1885 Solheim)   
6: Regine Nikoline Larsen (f. 1898 Bergen)   
7: Reidar Bomann Larsen (f. 1888 Kristiania)

8: Theodor Elinus Larssen (f. 1867 Nord-Rana)

o.s.v.

Hva er relevansen ved treff på Regine Nicoline Larsen??

Ved Avansert personsøk på kun foravnet Olaf Elinus, får jeg 4 treff på Olaf Elenus...

 

Sorry, men dette er for dumt!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Terje Tandsether skrev:

Hvor finner jeg igjen lenke til "Gamle Digitalarkivet" som lå til høyre på den gamle framsida til Digitalarkivet? Eller er det borte? Det var fine søkemuligheter der for kirkebøkene for Fåberg 1730-1818, for eksempel.

Gamle-gamle Digitalarkivet eksisterer fremdeles, men ettersom vi ikke lenger har en så lenke-mettet framside, så vil vi måtte lenke til den nettsiden fra en underliggende side. Enn så lenge ligger det lenke under Nyttige lenker https://www.digitalarkivet.no/content/49/nyttige-lenker Samtidig vil jeg sterkt oppfordre alle som bruker denne gamle søkesiden, om å sjekke de nye søkesidene. Vi har ikke oppdatert data eller øket datamengden på de gamle sidene siden 2011. Det har kommet til betydelige millioner med data på de nye søkesidene siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn Piro skrev:

Jeg går inn på søk skanna folketellinger. Velger 1801. Velger Akershus. Velger Kråkstad. Denne fremgangsmåten kjenner jeg fra før, enkel og grei å følge. Men så! Jeg får to valg 1) Første side - gir meg kopi av den originale folketellingsprotokollen 2) Innhold (hjelper meg lite).

Mitt spørsmål er kort og godt hvor kan søke etter ulike kriterier (ved å legge inn navn eksempelvis).

Svaret er vel at jeg ikke har lest all informasjon om det nye, sunn fornuft gjelder tydeligvis ikke.

 

 

 

Hvis jeg leser deg rett så går du inn på skannede folketellinger. Der kan du ikke søke etter personer. Slik har det vært hele tiden. For å søke i 1801-tellingen har du to innganger:

1. På framsiden https://www.digitalarkivet.no/ under fritekstsøkeboksen, klikker du på lenken Flere søkeinnganger. Der velger du Folketellingen 1801 i listen. I søkeskjemaet du nå får opp kan du snevre inn geografisk område for søket til Kråkstad prestegjeld

2. På framsiden https://www.digitalarkivet.no/ under fritekstsøkeboksen, klikker du på lenken Finn kilde. Klikk på Folketellinger og velg Folketellingen 1801 i listen. I geografi-menyen velger du Østlandet -> Akershus -> 0212 Kråkstad. Når du klikker på søk får du opp 1801-tellingen for Kråkstad prestegjeld og du har to lenker, en til skannet utgave hvor du kan bla og en til transkribert utgave hvor du kan søke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Det er nok flere ting dere må gjøre noe med. Jeg har et eksempel på et enkelt fritekstsøk på navn: Olaf Elinus Larsen

Søket ditt ga 729,581 treff. Her vises de 5,000 mest relevante:

1: Olaf Willadsen (Larsen) (f. 1887 Kristiania)   
2: Olaf August Bjering Larsen (f. 1875 Bergen)   
3: Olaf Larsen Rønningen (f. 1885 Elverum herred*)   
4: Olaf Larsen (f. 1887 Bergen kjøpstad*)   
5: Olaf Nikolai Larsen (f. 1885 Solheim)   
6: Regine Nikoline Larsen (f. 1898 Bergen)   
7: Reidar Bomann Larsen (f. 1888 Kristiania)

8: Theodor Elinus Larssen (f. 1867 Nord-Rana)

o.s.v.

Hva er relevansen ved treff på Regine Nicoline Larsen??

Ved Avansert personsøk på kun foravnet Olaf Elinus, får jeg 4 treff på Olaf Elenus...

 

Sorry, men dette er for dumt!

 

Som du ser av treffene når du søker på kun fornavn i avansert personsøk, finnes det ingen Olaf Elinus Larsen, derfor vil du aldri få treff med den kombinasjonen. Hvis du skriver "+olaf +elinus +larsen" i fritekstsøket får du 0 treff (+ betyr at du MÅ ha med søkeordet i søkestrengen"

 

Når det kommer til Regine Nicoline Larsen, er hun relevant fordi hun bor i "Olaf Ryesvei 11c". Så der har du to av tre søkekriterier, nemlig Olaf og Larsen. Men her bør vi nok gå inn å sjekke hvordan søket er satt opp, og justere litt på hva som er relevant og mindre relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaf Larsen skrev:

Dette blir sikkert bra, vi må vel bare bruke litt tid på å tilpasse oss! Umiddelbart er jeg enig med Torbjørn i at det må scrolles alt for mye, en overdereven bruk av scrolling og klikking er en sykdom som preger alle som lager nye nettsider!  :-)  Hvorfor ha så mye luft imellom feltene, jeg har aldri sett noen klager på at de sto for tett? Jeg har bare gammal PC, ikke smart-phone eller nettbrett, så jeg vet ikke hva dere gjør  med å tilpasse sidene til forskjellige brukerplattformer. Det er jo forskjellige måter å gjøre det på. Det som heter responsiv design, hvor nettsiden vokser og krymper etter visningsplattformens utforming, har jo vært mye brukt. En nyere trend er jo at man tilpasser nettsiden til mobilen først, og så gir mulighet for å laste inn flere elementer, noe som fører til masse klikking og scrolling for oss PC-brukere! En tredje måte å gjøre det på er jo å lage egne sider basert på brukerens plattform, d.v.s. egne sider for mobil og PC. Alle disse metodene fungerer ved å automatisk innhente info fra brukerens plattform. Jeg vet også at Google nå forlanger at en nettside er responsiv eller mobilanspasset for å 'score' høyt i søkeresultatene, og faktisk stiller krav til at knapper og tekst har 'god' plass. Hvilken metode bruker DA?

 

Og så et par små ønsker; kan dere vennligst fjerne behovet for å måtte lukke ruten med informasjon om at dere bruker cookies, etter at man har vist at man er en bruker - og således vet om cookies - ved å logge seg inn?

Og kan dere vurdere å legge ut en side med forskjellige fargevalg på den nye søkesiden, og forta en liten avstemning blant brukerne? Den sykhuskorridorfargen dere har valgt, virker ikke særlig imøtekommende, dere hadde mye hyggeligere farger før.

Kan dere ha en lenke til den gamle forsiden, for en 'mykere' overgang for tidligere brukere, eller er den borte for godt?

Jeg skal ikke gå inn på alt det du tar opp her Olaf, men jeg kan svare litt mer generelt.

 

Arkivverket skulle få nye nettsider og det impliserte endringer for Digitalarkivet ettersom vi delte domene med Arkivverket. Selv om det ble besluttet å etablere Digitalarkivet på eget domene, så har det hele tiden vært meningen at nettsidene skal se ut som de er nært beslektet. Det betyr at fargevalg og utforming av tekstsider er tilnærmet likt. Nettsidene skal være responsive for å fungere like godt på alle skjermstørrelser. Digitalarkivet er stadig i utvikling og det ville vært utrolig krevende hvis det skulle lages flere utgaver av løsningene hver gang vi gjorde endringer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst lag en mere detaljert utgave av valgene i menyen, slik det er nå må man lete etter kirkebøker. Jeg antar dere har statistikk på hvilke sider som er mest besøkt, og da skårer vel kirkebøkene ganske høyt.

 

Når jeg er inne på en kirkebokside, kan jeg ikke få normal størrelse på feltet med overskriftene ved å bruke Ctrl-0, ingen reaksjon i det hele tatt. Jeg må bruke Ctrl-- (minus) for å redusere størrelsen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje noko nytt at Ctrl+0 ikkje fungerer på dei skanna kyrkjebøkene, det har vore slik heile tida sidan den "nye" løysinga kom for eit drygt år sidan. Difor må ein helst bruke knappane (evt. ein eller annan tastekombinasjon som eg ikkje hugsar i farten) for å zoome inn og ut. Har ein brukt ctrl+/- er vel løysinga å gå inn på innhaldssida for ei kyrkjebok og bruke ctrl+0 der.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest oversiktlege oppsettet for transkriberte kjelder er framleis det som vart utvikla av Jan Oldervoll, også kjent som "gamle" Digitalarkivet. Oppsettet var enkelt og kompakt, og er meiner å hugse at det var mogeleg å finne fram i også når ein brukte Opera Mini på ein Sony Ericsson W810i. Sidan har det vore slik at ved kvar oppdatering/utskifting av programvare hos Digitalarkivet vert det meir luft og meir blaing, det nyaste eksempelet på dette var for eit år sidan då systemet for skanna materiale vart skifta ut. Eg er lei av dette, og trur at mange er einige med meg. Men eg reknar med at ein berre må godta at utviklarane følgjer det som er på moten, og at alt skal tilpassast for å verte akseptert av Google, slik at ein får flest mogeleg treff der.

 

Elles er det jo slik at kvar gong ein blir vant til eit nytt oppsett, så blir ting snudd opp ned på. Men dette skal nok gå bra også denne gongen, trass i at utviklinga ikkje går i den retninga ein ynskjer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det er ikkje noko nytt at Ctrl+0 ikkje fungerer på dei skanna kyrkjebøkene, det har vore slik heile tida sidan den "nye" løysinga kom for eit drygt år sidan.

Jeg har ikke hatt noen problemer med det før, og har det heller ikke nå på selve kirkeboksidene, det er kun den øvre delen av siden med lenker og menyer som ikke gir respons på Ctrl-0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod vel ein annan stad at mogelegheit for å leggje inn korrekturmeldingar ikkje er på plass, men at den vil komme.

 

Men kva med korrekturmeldingane som er lagde inn i det "gamle" programmet, altså det som ein hadde fram til i går. Vil desse korrekturmeldingane og eventuelle svar verte vist i det nye programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en i det nye programmet søke etter en person i hele feks. 1900 tellingen, slik som det var før var mulighet for, må vi gå tilbake til det gamle Oldervold Digitalarkivet for å få mulighetenen til noe slikt??, uten å kunne søke i hele Folketellingen, er jo hele denne oppgraderingen fullstendig menigløs og bortkastet arbeid, og det er tydelig at dette går igjen i alt du skal søke i, du må vite hvor personen oppholder seg for å kunne finne noen i det hele tatt, snakk om fremskritt som blir til tilbakeskritt til 1998. Da fant jeg endelig en mulighet til å søke i hele landet, men satt langt inne og finne, ikke oversiktlig i det hele tatt. Laget for eksperter og tydeligvis skal brukes av eksperter, ikke for oss vanlige brukere. Rune

Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

 

Dette blir bra når vi venner oss tror jeg, men nå har jeg mistet helt oversikten her. Beklager hvis spørsmålene mine alt er besvart. Kanskje noen i så fall "utav sin godhet" kunne gjøre meg oppmerksom på hvor? Uansett:

 

1. Hvor finner jeg oversikten med siste utlagte skannede kilder ( siste syv dager... tredve dager... osv) og siste utlagte transkriberte kilder etter dato?

 

2. Det er veldig nyttig for mange med det jeg forstår er litt som en soundex-funksjon når man søker (treff også på Kristofer ved søk på Kristoffer etc), men iblant er det også kjekt å kunne slå dette av, og søke på "eksakt stavning", og da ideelt i kombinasjon med trunkeringstegn - slik som vi nå har vært vant til med stjerne og stolpe og så videre - er det en knapp et sted som muliggjør å slå soundex-en av/på?

 

3. Ser en del klager over mye luft og dermed skrolling. Dette gjør meg ikke så mye ved søk, men om man ønsker å lage skjermdumper, av f.eks. en hel familie i en søkbar folketelling, blir det jo veldig dumt. Er det mulighet for å velge "utskriftsvennlig skjermbilde" noe sted - slik man ofte kan når man skal skrive ut en faktura?

 

Alt godt og takk for hjelpen!

Marius

 

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Marius Hellerud skrev:

God morgen!

 

Dette blir bra når vi venner oss tror jeg, men nå har jeg mistet helt oversikten her. Beklager hvis spørsmålene mine alt er besvart. Kanskje noen i så fall "utav sin godhet" kunne gjøre meg oppmerksom på hvor? Uansett:

 

1. Hvor finner jeg oversikten med siste utlagte skannede kilder ( siste syv dager... tredve dager... osv) og siste utlagte transkriberte kilder etter dato?

 

2. Det er veldig nyttig for mange med det jeg forstår er litt som en soundex-funksjon når man søker (treff også på Kristofer ved søk på Kristoffer etc), men iblant er det også kjekt å kunne slå dette av, og søke på "eksakt stavning", og da ideelt i kombinasjon med trunkeringstegn - slik som vi nå har vært vant til med stjerne og stolpe og så videre - er det en knapp et sted som muliggjør å slå soundex-en av/på?

 

3. Ser en del klager over mye luft og dermed skrolling. Dette gjør meg ikke så mye ved søk, men om man ønsker å lage skjermdumper, av f.eks. en hel familie i en søkbar folketelling, blir det jo veldig dumt. Er det mulighet for å velge "utskriftsvennlig skjermbilde" noe sted - slik man ofte kan når man skal skrive ut en faktura?

 

Alt godt og takk for hjelpen!

Marius

 

 

1. I bloggen vår har vi orientert om dette: http://blogg.digitalarkivet.no/post/161100466440/nye-digitalarkivet-lanseres-med-noe-redusert Når vi nå har fått lansert, vil vi sette oss ned og prioritere det videre arbeidet. Tilbakemeldinger fra brukerne spille inn i denne prioriteringen.

2. Varianter i navnesøk benytter ikke soundex. Vi har en navneliste som blir inkludert i noen av søkeindeksene. Du kan lese mer om det her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/161351266630/variantar-i-namnesøk. Kort fortalt brukes variantsøk i de globale navnesøkene, dvs. enkelt og avansert personsøk. Hvis du øsnker å søke mer presist, kan du benytte de spesifikke søkeskjemaene som du finner under søkeboksen på forsida kalt "Flere søkeinnganger". 

3. På grunn av tidspress før lansering måtte vi prioritere strengt. Det vil komme forbedringer på dette området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Hellerud skrev:

1. Hvor finner jeg oversikten med siste utlagte skannede kilder ( siste syv dager... tredve dager... osv) og siste utlagte transkriberte kilder etter dato?

 

37 minutter siden, Espen Tønnessen skrev:

1. I bloggen vår har vi orientert om dette: http://blogg.digitalarkivet.no/post/161100466440/nye-digitalarkivet-lanseres-med-noe-redusert Når vi nå har fått lansert, vil vi sette oss ned og prioritere det videre arbeidet. Tilbakemeldinger fra brukerne spille inn i denne prioriteringen.

 

Søkefunksjonen for siste utlagte skanna kilder er en del av https://media.digitalarkivet.no/ som tidligere, med hovedlenke i form av "klokkesymbolet" i øvre venstre del av skjermbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Layouten er fin og menyene logisk bygget opp, synes jeg, så det vil nok gå seg til :-)

 

Men jeg må si meg enig i at fontstørrelsen er ALT for stor og det blir utrolig mye scrolling, spesielt i folketellingene og dermed mister man oversikten over husstandens medlemmer og deres relasjoner. Det er slitsomt både for øyne og hode å scrolle så mye i stedet for å se hele husstanden i et skjermbilde. 

 

Så en mulighet for å endre visningsstørrelse burde implementeres, dersom mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Espen Tønnessen skrev:

 

Ja, jeg oppdaget at linken var feil, men har rettet det. 

Du finner lenka i den store menyen - Skanna arkiver:

 

meny.png

 

Ja fant den. Takk. Det blir nok greit etter hvert, man  må bare bli vant til det nye. Det er en del snags, men melder dem direkte inn om de ikke endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Hvordan kan en i det nye programmet søke etter en person i hele feks. 1900 tellingen, slik som det var før var mulighet for, må vi gå tilbake til det gamle Oldervold Digitalarkivet for å få mulighetenen til noe slikt??, uten å kunne søke i hele Folketellingen, er jo hele denne oppgraderingen fullstendig menigløs og bortkastet arbeid, og det er tydelig at dette går igjen i alt du skal søke i, du må vite hvor personen oppholder seg for å kunne finne noen i det hele tatt, snakk om fremskritt som blir til tilbakeskritt til 1998. Da fant jeg endelig en mulighet til å søke i hele landet, men satt langt inne og finne, ikke oversiktlig i det hele tatt. Laget for eksperter og tydeligvis skal brukes av eksperter, ikke for oss vanlige brukere. Rune

Kanskje har du funne ut av det sjølv, men uansett: Peikar du på "Flere søkeinnganger" midt på startsida, kan du gå direkte til kva folketelling du vil.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det en redirect til basene som ligger i DP?

Ser vi i slektshistorielaget ev har en større jobb foran oss med oppdateringer, som vi sikkert ikke er alene om å få

 

Synes ellers at fornyelsene stort sett virker greie, så dette går seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.