Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Johan Carl Nielsen, Fogd og Sorenskriver i Nedre Romerike i 1830?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Jeg har kopi av et reisepass som er utstedt av «Foged og Sorenskriver, samt constitueret Foged i Nedre Rommeriges Fogderie», og datert «Sørums Thingstæd den 12te Juli 1830. Passet er signert Johan Carl Nielsen.

 

Jeg har forsøkt å finne ut mer om denne Johan Carl Nielsen, og i det arbeidet har jeg ikke funnet ham, verken som Fogd eller Sorenskriver i Nedre Romerike - eller noe annet sted. På Lokalhistoriewiki er det en liste over Sorenskrivere i Nedre Romerike - her er han ikke nevnt. I tillegg kan det - i denne listen - se ut for meg som om stillingen ikke er besatt i tidsrommet fra Niels Nielson døde i 1829 til Fredrik Christian Bruenech overtok i 1839.

 

Johan Carl Nielsen er for meg en nøtt. Det finnes lite - om ikke ingenting - om ham på nett. Den eneste kandidaten jeg har funnet er Johan Carl Fenne Nielsen, som det heller ikke er mye å finne om på dette internettet. Den enste referansen jeg har funnet er en artikkel i Drammens Tidende fra 12/9-1830 med tittel «Befordringer og Afgang», der det står å lese «...til Foged i Nedre Rommerige, Aggershuus Amt; Forhenværende Foged og Sorenskriver i Øst-Finmarken, Johan Carl Nielsen, ...»

 

Jeg lurer på følgende:

1. Er det noen her på forumet som kan fortelle mer om denne Johan Carl Nielsen?

2. Er det noen som vet hvor han holdt hus i den tiden han var Fogd og Sorenskriver i Nedre Romerike? 

 

Det undrer meg at det er skrevet så lite om ham, og det undrer meg at han ikke er å finne, hverken i listen over Sorenskrivere i Nedre Romerike, eller i bygdebøkene fra samme sted.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten

 

Takk for svar. Py Plate - det er utrolig hva en bokstav kan forandre.

 

Da kan jeg søke gjennom bygdebøkene for Sørum en gang til med Penne istedet for Fenne.

 

Takknemlig og lett humrende og hoderystende

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.