Gå til innhold
Arkivverket

Dom/Rettssak Stadsbygd ca 1870


Recommended Posts

Tippoldefaren min Johan Peter Dahl (tidligere Olbertsen) skal visstnok ha hatt en tatovering på hånden som sa at hånden hans ble regnet som ett våpen. Akkurat nå skriver jeg en historieoppgave om han, i tillegg til at jeg selv er veldig nysgjerrig på hvordan han fikk denne. Vi vet ganske sikkert at han måtte ha fått denne tatoveringen da han bodde i Sør-Trøndelag (nærmere bestemt Stadsbygd). Han ble født i 1852, og er regnet utflyttet til Lofoten i 1876. 

 

Jeg har ikke selv greid å finne ut om han var dømt for noe, da ingen i familien heller vet noe. Håper derfor at noen her kan hjelpe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han giftet seg i Vågan i 1876.

 

Johan Petter Olbertsen

mentioned in the record of Johan Petter Olbertsen and Inger Maria Kristensdotter
Name Johan Petter Olbertsen
Birth Date 02 Oct 1852
Spouse's Name Inger Maria Kristensdotter
Spouse's Birth Date 1852
Event Date 07 Nov 1876
Event Place Vågan, Nordland, Norway
Father's Name Olbert Olsen
Spouse's Father's Name Kristen

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7YQ-LLL

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 874/L1057: Ministerialbok nr. 874A01, 1866-1877, s. 229
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050420030228

 

----

 

Johan Petter Olbertsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
12 October 1852
 
christening:
12 December 1852
Stadsbygd, Sør-Trøndelag, Norway
residence:
1852
Sør-Trøndelag, Norway
father:
Olbert Olsen
mother:
Anne Olsdr

 

----

 

Håper du får svar fra Statsarkivet i Trondheim.

Ser at det er lenge siden de svarte på henvendelser.

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Johan Peter Dahl var også min tippoldefar. Fant du ut noe om tatoveringen? Hadde vært veldig morsomt å lese historien du har skrevet om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Kirsti Dahl Vaskinn said:

Johan Peter Dahl var også min tippoldefar. Fant du ut noe om tatoveringen? Hadde vært veldig morsomt å lese historien du har skrevet om han.

Hei! Fant aldri ut noe om tattoveringen, eneste tipset jeg fikk var å dra til Trondheim og selv se i akrivene der, da kildene ikke er digitalisert. Dette har jeg desverre ikke fått mulighetene til enda.  

 

Hyggelig at du er interessert i historien! Hvis du vil kan jeg enten prøve å sende en privat melding her, eller prøve facebook da det er litt enklere å kommunisere der. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.