Gå til innhold
Arkivverket

Brødrene Ole Rasmussen f. 1633 og Nils Rasmussen f. 1648, begge jektebyggere og bosatt Fimreite i Sogndal, søker deres opphav, kanskje fra Nordfjord eller Førde?


Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Ole Rasmussen Fimreite f. ca.1633 skifte 3.4.1710 var gift med Siri Sjursdatter (1650-1731). Han nevnes på Fimreite fra 1673.

 

Nils Rasmussen Fimreite f. ca. 1648 skifte 10.5.1724 var gift med Synneve Gautesdatter Fimreite (1653-1731).

 

Disse to var brødre, og begge var jektebyggere. Jeg finner ingen av dem i manntallet for Sogndal 1666, men en Ole Rasmussen 30 år med sønn Lars 3 år var husmann under Mannsverk. Denne Ole tror jeg er den samme som en Ole Rasmussen som på sitt barns vegne var arving etter Anders Larsen Øyre i 1690.

 

I 1696 stevnet Jens Bugge Nils og Ole Fimreite for 5 daler som restet på penger som de "godsagde" for deres søster i Nordfjord for bygsel av en gard. Det står ikke hva søstera het eller hvilken gard det var.

 

I følge et tidligere innlegg på Brukerforumet så hadde Ole Rasmussen en svigersønn Jeremias Olsen og ei svigerdatter Synneva Hansdatter som begge var fra garden Gjerland i Haukedalen, Førde. Det er derfor en mulighet for at brødrene Ole og Nils kan ha kommet fra Nordfjord eller Sunnfjord til Fimreite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel det tidligere innlegget: 

Namn arvtakar: Olle, RasmusenJektebygger
Gard: Femred, nr.: 
Husmannsplass:  
Yrke:  
Skipreide: Norum
Protokoll/side: 3-102
Datering: 1708-1722
Dato: 3.4.1710
Eiga:  
Gjeld:  
Netto:  
Merknad: Pengar vanskeleg

Personar i skiftet :
(1) Sirj Einersdatter Enken
(2) Rasmus Olssen Søn
(3) Anne Olsdatter Datter
(4) Johanne Olsdatter Datter
(5) Siur bror Olsen Søn
(6) Boets gjeld Kreditor
(7) 
(8) Ingebrigt Nordnæs Gift med Anne
(9) Siur Olssen Søn

 

Nils Rasmussen i 1701:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000630740

 

?????

Namn arvtakar: Jeremias, Olsen 
Gard: Nordnes, nr.:3
Husmannsplass:  
Yrke:  
Skipreide: Norum
Protokoll/side: 5a-102
Datering: 1735-1741
Dato: 22.5.1737
Eiga: 7 Dalar, 3 ort, 10 skilling
Gjeld: 7 Dalar, 1 ort, 0 skilling
Netto: 0 Dalar, 2 ort, 10 skilling
Merknad: Skipreie manglar

Personar i skiftet :
(1) Guri Johansdatter Enken
(2) Boets gjeld Kreditor
(3) 
(4) Hans Hierland Bror
(5) Johanne Hierland Søster
(6) Britte Hierland Søster
(7) Ranney Sundfiord Halvsøster
(8) Anne Sundfiord Halvsøster

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er innlegget jeg har vist til.

 

Det var enda en Ole Rasmussen i Sogndal 1666. Brukeren på Gorvin het Ole og var 30 år, med sønnene Johannes 6 år, Iver 2 1/2 år, Jon 6 år og Anders 3 år (står slik). Fogden stevnet i 1667 Ole Rasmussen for grunneleie på 3 års tid han hadde vært på Gorvin. Sønnene ser vi ikke mer til, og jeg tror ikke at det er den samme som seinere kom til Fimreite.

 

Jeg har sjekket manntallet for Førde 1666. Der er det ingen som passer med alderen, men en Nils Rasmussen var 10 år og tjente på garden Sittie(?).

 

Det blir vel å ta for seg manntallet for hele Sogn og Fjordane etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett. Men denne Nils er nok for ung til å være den jeg leter etter.

 

Det var flere jektebyggere på Fimreite. Den 9.10.1680 ble det holdt skifte etter Peder Olsen Fimreite som også var jektebygger. Han var gift med Berte Kolbeinsdatter Kjørnes ( -1678). På skiftet 1680 var det gjeld til både Nils Rasmussen Jektebygger, Ole Jektebygger og Rasmus Jektebygger. Kanskje han var far til de to brødrene?

 

Peder Olsen Fimreite var sønn av Ole Olsen Gloppestad i Nordfjord. Kanskje det var i dette området brødrene kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Terje Tandsether skrev:

Peder Olsen Fimreite var sønn av Ole Olsen Gloppestad i Nordfjord. Kanskje det var i dette området brødrene kom fra?

No vaknar eg for alvor - kva er kjelda til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder var gift med Berte Kolbeinsdatter Kjørnes (skifte på Fimreite 28.9.1678), datter av Kolbein Kjørnes (død før 1664) og Marte Nilsdatter (skifte 6.5.1682). Peder og Berte hadde to døtre, Berte som døde kort etter mora og Ragnhild som levde i 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.