Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Svarteboka i Storvassbotn-Trondenes

Recommended Posts

I min søken etter bygdefolket her nord ,fant jeg en artikkel skrevet av Roald E.Kristiansen ved UNI Tromsø har

skrevet en artikkel som heter TO NORDNORSKE SVARTEBØKER , jeg trooor det er magasinet OTTAR sitt format.

Gudmund Pedersen 1801-1862 fra Åmot var gift med Olianna Johnsdatter 1801-1848 fra Gustu-Vestgård.

De er den tredje familien som kom til Storvassbotn ,i 1834. Gudmund hadde med seg ei svartebok fra Åmot.

Den er nå på Nasjonalbiblioteket. Eilert Sundt fikk den i 1863 når han var her.

For å skyte treffsikkert kunne man blande avføring eller bein fra døde mennesker i kruttet.

Ønsket man å skjemme en annens gevær, kunne man slippe en fjert idet skuddet gikk av , samtidig som en sa

DEN SKAL INN IGJEN.

Ellers hadde Gudmund råd om hvordan bli usynlig, få ei jente forelska i deg ,hvorfor har ikke JEG den,

fiskelykke, slåsskamplykke , pengelykke.

Bruker Gudmunds etterkommer Elisabeth Aspaker noen av disse formularene i sitt daglige virke ?

Neida ,æ tulle nu bære, Elisabeth e ei hyggelig dame. Min inngiftete tante het også Aspaker. Samme ulla.

Jeg ble bare lettere overrasket over at det har vært ei svartebok i disse sedate bygdene i Harstad.

hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/211420-svarteboka-i-storvassbotn-trondenes/
Del på andre sider

Du kan også kaste en maur over skulderen når vedkommende går inn hvis du vil at noen skal fise høyt i kirken!

Vi hadde et eksemplar av Svarteboka hjemme, men jeg tror moren min ga den bort for slikt skulle man ikke ha i huset!

Endret av Olaf Larsen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.