Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp fogderegskap 1691

Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Fogderegnskap Sunn- og Norfjord, 1691-1692, under Sikt og sakefall 1691, Eids schibr. øverst til venstre s. 159

https://media.digitalarkivet.no/view/47518/159

En Baltzer har sagt et eller annet "... til Hans Plytis Datter, om at Malche hans Kjør...." og er dømt til å betale 1 lod sølf.

Kan noen hjelpe meg med å tyde denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltzer Schibbenes for medelst nogle oerds paa siggelse, til Hans Plytis datter, om at malche hans kjør efter edt Barns oerd; Bøder for medelst fattigdomb - 1 loed

Trur eg. Men eg forstå ikkje heilt fornærmelsen i det :-(

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltser har sagt - på grunnlag av noko eit barn har sagt - at Hans Plyt si dotter har stole mjølk frå honom (direkte frå kyrne hans).

Det er tydelegvis godtgjordt at han har sagt dette; men ikkje at ho har gjort det.

Det går på æra laus for henne (og faren) - og då må Baltser bøte for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Baltser har sagt - på grunnlag av noko eit barn har sagt - at Hans Plyt si dotter har stole mjølk frå honom (direkte frå kyrne hans).

Det er tydelegvis godtgjordt at han har sagt dette; men ikkje at ho har gjort det.

Det går på æra laus for henne (og faren) - og då må Baltser bøte for det.

Jammen skal ein ha god fantasi - eller kanskje god innsikt i gamle dagars språk - for å tolke det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.