Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Transkriberingshjelp til en panteobligasjon / gjeldsbrev

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Har du en bedre versjon av del 1?  Den blir veldig uskarp ved forstørrelse, men burde være enkel å lese siden den er skrevet med vanlig skjønnskrift. Her er noe av begynnelsen og slutten, men første del er som sagt veldig uskarp.

Begynnelsen av del 1:

Pant-Obligation

Jeg underskrevne Christian Jensen tilstaar herved, og vitterliggjør at skylde Thorsten Nilsen Bjørnsrund den Summa 230 – skriver to Hundrede og  treti Spesidaler, hvoraf bliver at svare 5 Øre(?) Rente aarlig. Rente fra 14de April førstkommende, og  som bliver at erlegge til hverts Aars 14de April

Del to:

Den ovennævnte Sum 230 Spd. – to Hundrede og treti Spedidaler er mig betalt af Christian Jensen hvorfor qvitteres. Saa henstilles nærværende Pant=Obligation til aflysing.

Bjørnsrud den 1ste April 1869.

Til Vitterlighed

MeJ..borg  (?)                                                 T: Bjørnsrud

O. H. Løkken

Aflæst under Retten ved Maanedsthinget for Nordre Hedemarken den 3die  April 1869, hvorfor er betalt 50 – femti – skilling.

T. J. Borch

Kst.

Del 1:

Jeg underskrevne Christian Jensen tilstaaer herved og vitterliggjør, at skylde Thorsten Nilsen Bjørnsrud den Summa 230- skriver to Hundrede og treti Speciedaler, hvoraf bliver at svare 5 Pro-Cento aarlig Rente fra 14de April førstkommende, og som bliver at erlægge til hverts[sic] Aars 14de April, ligesom Capitalen bliver at betale efter et halvt Aars foregaaende Opsigelse fra en af Siderne.
Til Sikkerhed for Capital, Renter og i Søgsmaalstilfælde paagaaende Omkostninger, pantsætter jeg herved med 1ste Prioritet min eiende Plads Sortaassveen, Matr. No. 469 f, Skyld 74 Skilling i Brottum Anex til Ringsager Præstegjeld beliggende, udi hvilket Pant Creditor eller hvem som senere maatte bliver[sic] Eier af denne Obligation skal være panteforsikret indtil Capitalen er skadesløst betalt. Forøvrigt med de Formaliteter og Forpligtelser som for Umyndige Midlers Udlaan ere bestemte.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.