Gå til innhold
Arkivverket

Cookie-varsler


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg nevnte dette i en annen post, men det druknet nok i mengden av annen info.

Kan dere vennligst fjerne behovet for å måtte lukke ruten med informasjon om at dere bruker cookies?

Etter at man har vist at man er en bruker ved å logge seg inn - og således vet om at dere bruker cookies, så trenger man ikke den påminnelsen hver gang man går til en annen del av arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi besvart til det kjedsommelige! For å fjerne Cooke-varselet må vi sette en cooke. Så lenge du bruker Puppylinux live-cd vil ikke denne cookien lagres til neste gang fordi ingenting lagres på CD-plata. Så lenge du velger en slik løsning for å surfe på nettet, må du tåle de ulempene det medfører,

 

Du kan ikke forvente at vi skal omgå EU-regler for å varsle om cookies: https://www.cookielaw.org/the-cookie-law/ bare fordi du er lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at jeg har fått svar på dette før, men forstår det hvis du blir lei av din egen stemme.  :-)

Jeg tror også du misforstår litt hva jeg mener, jeg tror jeg skal dele opp dette svaret:

 

Når jeg laster inn Puppylinux på PC'en, så blir hele innholdet på CD/DVD'en lastet inn i RAM, og ligger der inntil jeg slår av maskinen. Jeg kjører altså ikke noe live direkte fra CD'en, slik som mange andre operativsystemer på live-cd gjør. Etter at den booter fra RAM, kan jeg når som helst ta ut CD'en, maskinen kjører lynraskt alle program fra RAM, og lagrer midlertidig all nødvendig informasjon i RAM. Jeg har satt opp nettleseren til å akseptere alle cookies, men slette dem når nettleseren lukkes, og den informasjonen lagres i RAM. Hvis jeg vil lagre noe permanent, så gjør jeg det til en harddisk eller minnepinne, evt. til en egen partisjon på en multisession DVD -R.

 

De cookievarslene jeg klager på, er de som dukker opp hver gang jeg går til en annen del av arkivet, etter at jeg er logget inn. Når man registrer seg inn som bruker av et nettsted, må man som regel krysse av for at man har lest vilkårene, og der står det som regel at man aksepterer bruk av cookier (EU-regler?). At arkivbrukere som ikke er logget inn får slike påminnelser, er helt OK. Jeg ser imidlertid ikke noe behov for at registrerte brukere gang på gang må lukke en påminnelse om at dere bruker cookies, det er jo allerede akseptert i og med at vi logger oss inn. Dette er noe som ikke var nødvendig på de gamle nettsidene, så dere må vel tiltales for mangeårige brudd på EU-regler, da! :-)  Eller?

På den annen side, står det følgende i EU-directivet du henviser til:

Sitat

It started as an EU Directive that was adopted by all EU countries in May 2011. The Directive gave individuals rights to refuse the use of cookies that reduce their online privacy.

Det står ingenting i vinduet deres om at man kan krysse av for å nekte bruk av cookies, så da bryter dere vel direktivet nå også, da!

:-)

Med det samme vi snakker om innlogging: Hvis jeg er på siden til brukerforumet nå jeg logger meg inn i Digitalarkivet, så befinner jeg meg i plutselig i forumoversikten når jeg blir sendt videre fra innloggingsvinduet. Det er ihvertfall ikke en EU-bestemmelse! :-)

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.