Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
monia jansson

dödsfallsupplysning och födelse

Recommended Posts

monia jansson

hej ,, jag skulle så hemskt gärna vilja veta när min olderfar eugen knut larsen född 1892-07-15 avled .  och nånstans runt 1930 fick han en son som heter einar larsen vi tror att han fick honom tillsammans med marta hansen född 1896-12-16.. dom fick även reidun synnöve larsen tillsammans född 1933 skedsmo.. eugen knut larsen var då vid de tillfället bosatt i nittedal och marta strömmen.. och om de kanske finns några bilder på han nånstans tack så jätte mycke på förhand

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bente L. Skjager

Hei!

 

Er du sikker på rekkefølgen av Knut og Eugen i fornavnet? Kan det være oldefar som døde i Hakadal (i Nittedal kommune) i 1961?

 

Mvh Bente

 

 

KnutEugen.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bente L. Skjager

Han er nok døpt Knud Eugen

SAO, Rikshospitalet prestekontor Kirkebøker, F/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1890-1893, s. 154
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060831010264

 

Med mor og en bror i FT 1900: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037045189409

 

Tema på familien her: https://forum.arkivverket.no/topic/136456-51023-anna-eugenia-dybvarda-larsen-f-106-1901-kristiania/

 

Mvh Bente

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
monia jansson

ja han heter knut eugen larsen . missade att skriva med att vi vet han var död 1954 när min bestemor och bestefar gifte sej 1954 ,, https://media.digitalarkivet.no/view/33445/99?indexing= nr 184,, där står han som avdöd ,, min bestemor o bestefars vigselbevis

och har även funnit när han gifte sej 1924https://media.digitalarkivet.no/view/3251/103986/18 detta är lysningen,,dom andra länkarna ni har skickat har jag sett ,, men tack ändå

Share this post


Link to post
Share on other sites
monia jansson

Bente jag är osäker på stavningen av hans namn det står olika på flera ställen , 

19029296_10157007341466959_8936749822662573212_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olaf Larsen

Han var døpt Knud Eugen, men vi har hatt moderniseringer og 'normaliseringer' av navn og det norske språk generelt, og derfor står han like gjerne oppført som Knut Eugen i nyere oppføringer. Dette har i mange år vært et tema for slektsgranskere; hvilket navn skal man bruke når man registrerer en person? I mine registre har alle personer et ID-nummer, så det spiller liten rolle, jeg bruker alltid det originale navnet som står i dokumentet som det refereres til.

I ministerialboka står det også at de var bosatt i Trondhjemsveien 60 i Oslo. (senere også kalt Trondheimsveien - moderniseringsspøkelset slår til igjen!)

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060831010264

Det ligger mange adressebøker for Kristiania/Oslo i arkivene, du finner dem kanskje der.

NB! Moren bruker etternavnet Schancke. Det er skrevet bøker og hundrevis av innlegg om den slekten, men du vil nok ikke finne Mina Eugenia blandt dem. :-(
 

Edited by Olaf Larsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olaf Larsen

Ok, jeg fant henne ikke da jeg søkte på navn og f. dato.

Edited by Olaf Larsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
monia jansson

olaf nej det är svår ,, det står ju 2 olika årtal på henne  ,, dessa uppgifter  har ja fått på mail från arkivverket

Share this post


Link to post
Share on other sites
monia jansson

vad är det för siffror som står över hennes namn minas mammas namn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Det som står ovenfor navnet til Mina sin mor gjelder vel personen ovenfor.

I parantesen står "Omtrent 37 Aar."Ser også et årstall 1837, i samme parantes.Vrient å tyde..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Klokkerboken er lettere å tyde.

 

Dåpen til Mina Eigenie.

 

SAO, Moss prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0004: Klokkerbok nr.  I 4, 1869-1877, s. 70
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061024010706
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bente L. Skjager

Slettet

Edited by Bente L. Skjager

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olaf Larsen

Normalt var det ca. en uke mellom fødsel og dåp, Mina Eugenia er jo døpt 9 måneder etter fødselen. Moren Anne Mathea Olsdatter er født 07.03.1837 i Hvidsten, som er en liten kystby (kustsamhälle) mellom Drøbak og Moss. Du vil nok finne Anne Mathea i tingbøkene også, for hun er ved dåpen oppført som gift kone, d.v.s. hun var gift med en annen enn barnets far. Det var juridisk sett å betrakte som hor, og det var straffbart. Jeg tror du risikerer å finne en personlig tragedie i historien om Anne Mathea.

Dessverre finnes det ikke kirkebøker for Hvitsten før 1878.

Edited by Olaf Larsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
monia jansson

hej igen ,, vill tacka alla för hjälpen , och bente det var rätt ,, vet ej varför dom sagt att han var död redan 1954 .. men tusen takk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.