Olaf Larsen

Sognehistorikken er ikke søkbar

4 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Et av de viktigste hjelpemidlene vi har i slektsforsking, er sognehistorikken. I alle deler av landet ble kirkesogn lagt ned, opprettet og flyttet utallige ganger opp gjennom historien. Jeg begynner å skjønne at mye av layouten i de nye sidene ikke er laget av folk som driver med slektsforsking i det hele tatt. Hvorfor sier jeg det, da? Fordi det ikke går an å finne noen ting i den nye sognehistorikken hvis man ikke på forhånd vet hvor man skal lete! Tidligere var det veldig greitt å kunne søke i nettleseren med Ctrl+F på den siden der sognehistorikken lå, fordi det var en stor fil for hvert fylke, en lang liste med alle sogn og menigheter.. Nå har en eller annen webdesigner laget det slik at man må klikke på hvert fylke, og så klikke på en av dagens sogn eller kommuner for å finne ut hva som står der, finner man ikke det man leter etter, så må man klikke på neste.

Hvis dere ikke skjønner hva jeg mener , så finn en som bodde  i Trondheimsveien i Oslo ved vielsen i 1878. Hvilken menighet tilhørte brudeparet, hvilken kirkebok skal vi lete i? Vi slår opp på Oslo, for der var det jo lett å finne fram. Ha, ha, ha!  Der er nå sognehistorikken delt opp i 38 sogn eller menigheter som man må lete igjennom én og én, istedenfor å kunne finne alle steder Trondheimsveien var nevnt, i et enkelt søk. Det er jo blitt en hel dags jobb å kunne finne fram til en riktig kirkebok!

Vær så snill,  gjør om dette med én gang! Lag en stor fil for hvert fylke, slik det var før, jeg vet at det ikke er noen stor jobb å gjøre det om. Hvis det er påtrengende nødvendig å beholde layouten på sidene som de er, så lag et lite tillegg, en ekstra knapp øverst over lista med sogn i hvert fylke, med teksten Vis alle.

Endret av Olaf Larsen
emucon@yahoo.com og Torbjørn Igelkjøn liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Soknehistorikken ligger under arkivverket.no. Vi har meldt fra til Arkivverkets webredaksjon for noen uker siden, at det må bli mulig å søke på sida. Jeg skal gjerne minne dem på saken.

Torbjørn Igelkjøn liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I samband med den siste omlegginga skal det ha blitt sagt av amerikanarar at det er typisk "norsk" å endre på ting som allereie fungerer bra, og det er nesten slik at eg av og til er einig. Uansett, så er det alltid kjekt dersom det finst ei mogelegheit til å gå tilbake til tidlegare versjonar av websider, og her trur eg at eg har funne ein fungerande versjon av den gode gamle soknehistorikken:

http://web.archive.org/web/20150908000546/http://arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk

Ann-Mary Engum liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha, Kristian, det er gode nyheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive